közigazgatás: külföldönközigazgatási informatikaszakirodalom

Tanulságok közigazgatási adatügyi igazgatók számára – az amerikai nagyvárosok tapasztalatai alapján

Szerző: 2017. február 27.No Comments

„Az adatügyi igazgatók (Chief Data Officer, CDO) fogalma Magyarországon jószerivel ismeretlen, de még a mintaadó, úttörő szerepet betöltő Egyesült Államokban is kifejezetten újszerű jelenségről van szó. Az első adatügyi igazgatókat az üzleti szférában 2001-ben nevezték ki, értelemszerűen olyan cégeknél, amelyek nagy mennyiségű adattal foglalkoznak (pénzügyi szolgáltatók, portfólió-befektetők, ingatlanügynökségek, infokommunikációs vállalatok, egészségügyi szolgáltatók etc.). A CDO-k jellemzően közvetlenül a vezérigazgató alá vannak rendelve, kevés beosztottal vagy akár „egyszemélyi intézményként” végezve munkájukat. [A feladat fontossága miatt egy adott szervezet felső vezetői szintjéről van szó! Szerk.]

A közigazgatásban az első adatügyi igazgatót Chicago városában nevezték ki 2011-ben, amit nem sokkal később New York City követett, Michael Bloomberg főpolgármester irányítása alatt. 2016 végéig körülbelül egy tucatnyi városnak, valamint néhány államnak volt adatigazgatója Amerikában. Ez azonban már elegendő volt ahhoz, hogy a Harvard berkein belül működő Ash Központ (Ash Center for Democratic Governance and Innovation), illetve az általuk létrehozott, kifejezetten a közigazgatási adatügyi igazgatók munkáját monitorozó Civic Analytic Networks összegyűjtse a tapasztalatokat, és jelentés formájában közzétegye azokat. A hírt közlő Federal Times a kiadvánnyal kapcsolatban kiemeli: az adatügyi igazgató működésének sikeréhez kulcsfontosságú a világos mandátum és a felsővezetői támogatás, amellyel meghatározhatja saját feladatát, az adatgazdálkodás és adatelemzést pedig arra hasznosíthatja, hogy segítse a kultúraváltást a közigazgatási döntéshozatalban.

A „Lessons from Leading CDOs: A Framework for Better Civic Analytics” c. jelentés összegyűjtötte a meglévő gyakorlatokat, a meglévő városi, megyei és állami adatigazgatók (CDO) tanácsait, a szerzők megfigyeléseit, valamint az elemzők tapasztalatait arról, hogy hogyan lehet felgyorsítani a fejlődést ezen a területen. Aminek a célja nem más, mint a feltételek megteremtése a források jobb allokációjához, a nagyobb érték teremtéséhez, a közjó hatékonyabb emeléséhez. A jelentésben részletesebben ismertetik az egyes adatügyi igazgatók tevékenységét, feladataikat, a rendelkezésükre álló erőforrásokat, a legfontosabb projektjeiket.

A megfelelő megvalósítási útiterv segít az állami hivataloknak abban, hogy még több adatot tudjanak összegyűjteni, biztosítani, menedzselni és kiaknázni a szervezeteket keresztül metsző együttműködéssel, összekötve a szervezeti intelligencia birtokosait, egyben növelve a bizalmat a nyilvánosság felé, a kormányzati kezdeményezések láthatóvá tételével. A példák segítenek abban, hogy megfelelő stratégiák, döntési pontok és működési keretek felállításával meg lehessen teremteni azt a kapacitást, amely az adatvezérelt kormányzásra kedvező hatást tud gyakorolni.

A jelentés a CDO-k sikeres működése érdekében a következő főbb előfeltételeket állapítja meg:

  • A felsővezető (polgármester, megyei elnök, kormányzó) egyértelmű támogatása, ami a megfelelő források, hatáskör és hitelesség biztosításában is megnyilvánul.
  • Az alapvető vezetési-szervezési készségek ezen a területen is elengedhetetlenek, beleértve a világos megfogalmazását a küldetésnek és annak, ahogy azt el lehet érni, a személyzet elszámoltathatóságát, az eszközök és folyamatok szabványosítását és a megfelelő projekt-menedzsment eszközök használatát.
  • Az adatgondnokság (data stewardship) teremti meg a feltételeit a megbízható elemzéseknek, olyan módon, hogy egy kézbe tolja össze az adatigazgatást és az adatinfrastruktúrát, megteremtve ezzel az alapját az elemzéseknek.
  • A prioritások megfelelő megállapítása egyre fontosabb, komoly kihívást jelentő feladat az adatigazgatók számára. Egy jó CDO nem veszhet el az „adatokat az adatokért” típusú elemzésekben, hanem a fontos szakpolitikai kérdésekre kell fókuszálnia, valamint a közigazgatási működés javítására.

Forrás:
Report looks at role, results of federal chief data officers; Tony Ware; Federal Times; 2017. február 13.
Lessons from Leading CDOs: A Framework for Better Civic Analytics; Jane Wiseman; Civic Analytics Network, Ash Center for Democratic Governance, John F. Kennedy School of Government, Harvard University; 2017. január (pdf)
Lásd még: About the Civic Analytics Network. A Network of Leading Chief Data Officers
és
Chief data officer (CDO)