gazdaságközigazgatás: magyarművelődés

Diplomáciai ismeretekkel vértezi fel a külpiacra lépő cégeket a kormány

Szerző: 2021. március 7.No Comments

„ Vadonatúj képzéssel rukkolt elő néhány hete a Magyar ­Diplomáciai Akadémia. A nemzetközi szinten is egyedülálló intézmény már nemcsak a külügyi területen dolgozó szakemberek felkészítéséért és a diplomata-utánpótlás kinevelé- séért felel, hanem új perspektívát nyitott a külpiacra lépő vállalkozásoknak is. – A hatékony fellépés, a jó tárgyalási technika vagy az adott régióra jellemző illemszabályok ismerete komoly fegyvertárat jelent a magyar cégeknek. Mivel a kormánynak prioritás a magyar cégek külpiaci versenyképessége és a külföldi tőke bevonzása, szeretnénk hozzájárulni a vállalatok sikereihez – mondta lapunknak a képzés kapcsán Pacsay-Tomassich Orsolya államtitkár, az akadémia elnöke.

Hiánypótló kezdeményezés indult útjára 2020 januárjában a Külgazdasági és Külügyminisztérium égisze alatt. A Magyar Diplomáciai Akadémia az ország első önálló, államilag szervezett diplomataképző intézménye, amelynek küldetése, hogy a magyar nemzeti érdekeket szem előtt tartó, megfelelő felkészültségű, műveltségű, képességű és kellő hivatástudattal rendelkező szakembereket neveljen ki a külpolitika és a külgazdaság számára.

Pacsay-Tomassich Orsolya, a külügyi tárca Magyar Diplomáciai ­Akadémiáért és a Stipendium Hungaricum programjáért felelős államtitkára lapunknak nyilatkozva elmondta: alig egyéves fennállásuk alatt már három képzési programmal is büszkélkedhetnek, idén februárban pedig útjára indították a Corporate Diplomacy programot, amellyel az üzleti szféra felé nyitnak.

Megkönnyítik a terjeszkedést
– Az elmúlt év visszajelzései alapján úgy láttuk, hogy az akadémián megszerezhető plusztudás a magyar cégek számára is jelentős segítséget nyújthat a külföldi piacra jutásban, illetve a helyi kapcsolatépítésben és terjeszkedésben. Az ötlet azonnal népszerű lett a hazai nagyvállalatok között. Így indult útjára a Corporate Diplomacy program, amely egy hat hónapos, 120 órás kurzus. Jelenleg hat vállalat – a Tungsram, a ­Deloitte, a GE Magyarország, a Hell Energy, az OTP és a Richter Gedeon munkatársai vesznek részt a képzésben. Büszke vagyok rá, hogy a programot a pandémia ellenére is el tudtuk indítani. A járvány miatt egyelőre online kurzusokat tartunk, de bízunk benne, hogy mihamarabb lehetővé válik az előadások és a kapcsolódó rendezvények személyes látogatása is – fogalmazott az államtitkár.

Pacsay-Tomassich Orsolya hangsúlyozta: a kormányzat és ezen belül a külügyi tárca is kiemelt feladatának tekinti, hogy minél több szolgáltatást tegyen elérhetővé a hazai cégeknek, és az államigazgatásban felhalmozott tapasztalat és szaktudás átadásával is támogassa a vállalatok és a vállalkozások sikeres piacra lépését.

Az országimázs rajtuk is múlik
– A magyar kormány számára prioritás a magyar cégek külpiaci versenyképessége és a külföldi tőke bevonzása. A hazai vállalatok külföldi sikere és egyben Magyarország külföldi partnerek általi megítélése nagyban múlik azon, hogy a nemzetközi térben hogyan mutatkoznak be a magyar cégek, milyen képet festenek az országról. Éppen ezért nagyon hasznos a vállalatok számára a diplomáciai készségek, képességek elsajátítása – hangsúlyozta Pacsay-Tomassich Orsolya.
Hozzátette: a külföldi partnerek megnyerésében fontos, hogy a magyar cégvezetők, illetve kapcsolattartók jól ismerjék az adott régióban jellemző protokollszabályokat, a bevett tárgyalási módszereket, tisztában legyenek a jogi és közigazgatási környezettel. Nem mindegy az sem, hogy milyen az előadókészségük, a fellépésük, hogyan oldják meg az esetleges konfliktushelyzeteket. Mi személyre szabott coachinggal, szimulációkon és projektmunkákon keresztül éppen ezeket tanítjuk meg a vállalatok képviselőinek – magyarázta az államtitkár, kiemelve: a külpolitikai és külgazdasági ismereteket ötvöző diplomáciai képzés nemcsak Magyarországon, de a régióban is egyedülálló.

Mint mondta, a programba bekapcsolódó cégek felső vezetői vesznek részt a képzésen, amely angol nyelven zajlik, és amelynek oktatói közé neves vállalati szakembereket, nagyköveteket, külgazdasági attasékat, kormányzati szakértőket is bevontak. A tananyagot a részt vevő nagyvállalatokkal közösen dolgozták ki, és a képzést a magyar uniós politikák legfrissebb kérdéseivel foglalkozó projektmunka teszi teljessé.

Egy diploma, két idegen nyelv
Az első szemeszter kísérleti jelleggel, 18 fővel indult el, ami ideális létszámot biztosít a csoportmunkákhoz és a tudásanyag elsajátításához. – Úgy látjuk, hogy a vállalatok részéről nagy az érdeklődés, és folyamatosan növekszik az igény, ezért már most azon gondolkodunk, hogyan bővítsük a programot – fűzte hozzá Pacsay-Tomassich Orsolya, megjegyezve: hosszú távú célkitűzésük, hogy közelebb hozzák egymáshoz a közigazgatás vezetőit és a vállalati stratégiai döntéshozókat.

Az államtitkár kitért arra is, hogy a külügyi szakember-utánpótlást biztosító, tavaly indított, két féléves diplomataképzésük szintén rendkívül népszerű, csaknem hatszázan szerettek volna bekerülni a meghirdetett 25 helyre. A jelentkezés feltétele egy diploma és két idegen nyelv ismerete, életkori megkötés viszont nincs. Jó hír, hogy aki sikeresen teljesíti, annak a képzés végén akár állást is ajánlanak a külügyminisztériumban. A hallgatók nagyon intenzív nyelvi képzésben részesülnek: összesen 15 különböző nyelv közül választhatnak, a második félév szakmai gyakorlatát pedig a tárcánál és külképviseleteken teljesítik. A fiatalok számára heti rendszerességgel szerveznek külügyi klubot is, ahol megvitathatják az aktuális gazdasági, politikai eseményeket.

Ugyancsak sikeres a Magyar Diplomáciai Akadémia misszióvezetőket felkészítő, négyhetes kurzusa is, amely már kötelező a külszolgálathoz, illetve működik egy harmadik, a közigazgatási karrierjük közepén lévő vezetőket megcélzó képzésük is, amelyre a minisztériumok és más közintézmények szakmailag fejlődni vágyó szakembereit várják.”

Forrás:
Diplomáciai ismeretekkel vértezi fel a külpiacra lépő cégeket a kormány; Csókás Adrienn; Magyar Nemzet; 2021. március 6.