Skip to main content
energiaEurópai UniógazdasághírközlésinformatikaInternettávközléstechnika

Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz: informális megállapodás az Európai Parlamenttel a 2020 utánra szóló programról

By 2021. március 15.No Comments

„A Tanács és az Európai Parlament képviseletében tárgyaló felek ideiglenes megállapodásra jutottak az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) elnevezésű kiemelt uniós program második alkalommal való meghirdetéséről. A CEF 2.0 keretében folytatódni fog a közlekedés, a digitális gazdaság és az energiaügy területén megvalósuló fontos projektek finanszírozása. A program a 2021 és 2027 közötti időszakra fog szólni, és jelentős, (folyó árakon) összesen 33,71 milliárd EUR összegű költségvetéssel gazdálkodik majd.

Nagyon elégedettek vagyunk a mai napon létrejött ideiglenes megállapodással, mivel az maradéktalanul megfelel az Európai Tanács tavaly júliusi következtetéseiben foglaltaknak. Azáltal, hogy ma sikerült megállapodnunk a Parlamenttel, még a nyári szünet előtt közzé tudjuk tenni az Európai Hálózatfinanszírozási Eszközhöz kapcsolódó első pályázati felhívásokat. E programnak köszönhetően mára jobb közlekedési összeköttetésekkel és energiahálózatokkal, valamint jobb digitális szolgáltatásokkal és konnektivitással rendelkezünk Európában. Ennek a jelentős összegű finanszírozásnak folytatódnia kell, és folytatódni is fog. Ez különösen fontos annak érdekében, hogy felül tudjunk kerekedni a Covid19-járvánnyal összefüggő kihívásokon, és kezelni tudjuk az éghajlatváltozás problémáját.

Ágazatonként az alábbi költségvetés fog rendelkezésre állni (folyó árakon):

  • közlekedés: 25,81 milliárd EUR (ezen belül 11,29 milliárd EUR a kohéziós országok számára)
  • energia: 5,84 milliárd EUR
  • digitális gazdaság: 2,06 milliárd EUR

A közlekedés területén a CEF 2.0 a vasúti, közúti, belvízi és tengeri infrastruktúra fejlesztése és korszerűsítése érdekében előmozdítja az összekapcsolt és multimodális hálózatok, valamint a biztonságos mobilitás megvalósítását. Elsőbbséget fog élvezni a transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) továbbfejlesztése, kiemelt figyelmet fordítva a hiányzó összeköttetésekre és az uniós hozzáadott értéket képviselő, határokon átnyúló projektekre. Az EU 1,56 milliárd eurót fog a közlekedési költségvetésből a kohéziós országok közötti jelentős vasúti projektekre fordítani.

A CEF 2.0 azt is biztosítani fogja, hogy amikor az infrastruktúrán az Unión belüli katonai mobilitás javítása érdekében változtatnak, az továbbra is egyaránt használható legyen polgári és katonai célokra is. A katonai mobilitás 1,69 milliárd EUR összegű külön költségvetéssel fog rendelkezni a közlekedési kereten belül.

Az energiaágazatban a program célja az, hogy hozzájáruljon a belső energiapiac további integrációjához, a határokon és ágazatokon átívelő hálózatok interoperabilitásához, a dekarbonizáció előmozdításához és az ellátásbiztonság biztosításához. Finanszírozásban részesülhetnek majd a megújulóenergia-termelésre irányuló határokon átnyúló projektek is. Az odaítélési szempontok meghatározásakor az EU figyelembe fogja venni az uniós és a tagállami energia- és éghajlatváltozási tervekkel való összhangot, beleértve az energiahatékonyság elsődlegességének elvét is.

A digitális konnektivitás területén bővült a program célja, hogy tükrözze azt a tényt, hogy a gazdaság és általában a társadalom digitális transzformációja a megbízható és megfizethető nagy és nagyon nagy kapacitású hálózatokhoz való univerzális hozzáféréstől függ. A digitális konnektivitás emellett meghatározó tényező a gazdasági, társadalmi és területi szakadékok áthidalása szempontjából is. Egy projekt akkor részesülhet a CEF 2.0-ból nyújtott támogatásban, ha hozzájárul a digitális egységes piachoz és az EU konnektivitási céljaihoz. Elsőbbséget fognak élvezni azok a projektek, amelyek további területi lefedettséget biztosítanak, többek között a háztartások számára.

A CEF 2.0 hangsúlyozza a közlekedési, az energia- és a digitális ágazat közötti szinergiák fontosságát az uniós intézkedések hatékonyságának erősítése és a végrehajtási költségek minimalizálása szempontjából. Elő fogja mozdítani az ágazatközi együttműködésen alapuló munkát az olyan területeken, mint például az összekapcsolt és automatizált mobilitás vagy az alternatív tüzelőanyagok.

A program célja továbbá az éghajlati szempontok érvényesítése, figyelembe véve az EU hosszú távú dekarbonizációs kötelezettségvállalásait, például a Párizsi Megállapodást.

A következő lépések
A ma létrejött ideiglenes megállapodást a Tanácsnak még jóvá kell hagynia. A szöveg a következő lépésként a Tanács előkészítő szerveként működő Állandó Képviselők Bizottsága (Coreper) elé kerül jóváhagyásra.

Amint a Tanács és az Európai Parlament egyaránt elfogadta, a CEF-rendelet az EU Hivatalos Lapjában való kihirdetését követő napon hatályba lép. Alkalmazása visszamenőleges hatállyal, 2021. január 1-jétől történik.

Forrás:
Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz: informális megállapodás az Európai Parlamenttel a 2020 utánra szóló programról; Európai Unió Tanácsa; 2021. március 11.