gazdaságinformatikaközigazgatás: magyarközigazgatási informatikapolitikatársadalom

Digitális Magyarország Ügynökség: új szintre lép Magyarország digitalizációja

Szerző: 2022. június 5.No Comments

„Nem szakadok el teljesen a turizmustól – mondta a Magyar Nemzetnek Guller Zoltán, aki a Magyar Turisztikai Ügynökség vezérigazgatójaként hasonló, ám szélesebb körű állami ügynökségi konstrukció megvalósítására kapott jelentős felkérést. Az új, miniszteri biztosi megbízatás a teljes állami informatikai rendszert és az ország digitális fejlesztését magába foglaló és irányító Digitális Magyarország Ügynökség cégszerű formában történő létrehozására és működtetésére szól.

– Július végéig a turizmus állami irányítását vezetem a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatójaként, emellett a Budapesti Gazdasági Egyetem kuratóriumi elnöke vagyok, amely feladatomat – 18 ezer diák érintettségével – komolyan veszem, és a jövő szakembereinek elhivatott képzése jegyében fontosnak tartom folytatni.

– Bár a turizmuságazatot nem hagyom el teljesen a jövőben sem, a miniszter úrtól új, megtisztelő felkérést kaptam: eszerint a Digitális Magyarország Ügynökség (DMÜ) létrehozásáért és működtetéséért felelős miniszteri biztosként folytatom a munkámat, amely komplex és nagy feladatokkal járó, fő megbízatásommá válik – közölte a Magyar Nemzettel Guller Zoltán.

– Az új felkérés szerint az elkövetkező időszak feladata lesz számomra a Magyar Turisztikai Ügynökség mintájára egy olyan hasonló elveken működő állami ügynökség létrehozása, ami gyakorlatilag a teljes magyarországi kormányzati informatikát felügyeli, illetve hozzá tartozik majd az állami hardver-, szoftverrendszerek és ezek infrastruktúrájának üzemeltetése, valamint a kapcsolódó fejlesztések megvalósítása – sorolta a széles körű megbízatás kapcsán az új feladatokat.

Mint mondta, ezen területek korábban négy különböző minisztériumban (a Belügyminisztériumban, a Miniszterelnökségen, a korábbi Innovációs és Technológiai Minisztériumnál, illetve a kabinetirodán már most is meglévő egységnél) működtek elszórtan.

– Ezen feladatkörök a múlt héten csütörtökön átkerültek a kabinetirodához, ahol az irányításommal egyfajta ernyőszervezetként megalakul a Digitális Magyarország Ügynökség, amely a teljes rendszer mellett gyakorlatilag 13, kapcsolódó cég irányítását is ellátja majd – ismertette Guller Zoltán.

Szavai szerint a DMÜ felügyelete alá tartozik majd a schengeni szoftver létrehozásán át a közoktatás digitális felügyeletéig a teljes állami informatikai portfólió.

– A DMÜ-ből a turisztikai ügynökség mintájára egy gyorsan reagáló, bürokráciamentes állami szervezetet szeretnénk létrehozni.

A felkérésem annak szól, hogy a Turisztikai Ügynökséghez hasonló hatékony ügynökségi rendszert hozzak létre a teljes állami informatika területén – mondta a vezérigazgató.

Felsorolása szerint az új megbízatása részeként elsőként meg kell valósítani a jelenleg is számos állami szinten működő, technológiai értelemben már sokféleképpen megvalósult rendszeren belül a különböző területek egymás közötti kommunikációját, átláthatóságát.

– Az állami informatika sokkal többet tud, mint amit mi, lakosok tudunk róla, jelenleg közel több százféle kapcsolódó digitális alkalmazás létezik. Ezeket össze kell hangolni, és alapvetően ügyfél- és felhasználóbaráttá, elérhetőbbé kell tenni minden állampolgár számára. Ehhez komolyabb kommunikációs tevékenységre, edukációra, közvetítésre is szükség lesz, hogy alapvetően elfogadottá és felhasználhatóvá tegyük a mindennapokban a digitális állami rendszert – fogalmazott.

– A fejlesztések célja a versenyképesség és az ügyfélközpontúság erősítése, feladatunk egy digitálisan is működő Magyarország megteremtése.

Mint mondta, fontos szándék, hogy 2026-ig megvalósuljon a digitális állampolgárság minden magyar állampolgár részére.

– Ez azt jelenti, hogy négy év múlva akár mindenki el tudja intézni a hivatalos ügyeit egy mobiltelefon segítségével. Azaz 2026-ig elérhetjük, hogy az úgynevezett digitális alteregónk, „avatárunk” által többé ne kelljen semmilyen állami vagy a különféle szolgáltatóknál fenntartott ügyfélszolgálati irodában sorban állni, megjelenni személyesen, hanem mindenfajta ügyet könnyedén el lehessen intézni a digitális személyazonosság révén. Számos ügycsoportot lehetne így kezelni, a fiatalabb generációk pedig egyre nyitottabbak erre – magyarázta Guller Zoltán, aki szerint a komplex digitális ügynökségnek lényegében el kell érnie, hogy az állam mellett a cégek többsége is elfogadja a digitális állampolgárságból fakadó összes kötelezettséget és jogosultságot.

– Ezt pedig rendszerszinten alapvetően a mobiltelefonokra optimalizált alkalmazásként hoznánk létre – emelte ki.

Hozzátette: cél az átláthatóság, a kiszámíthatóság, a hatékony és gyors ügyintézés biztosítása, hogy az új ügynökség Magyarországot egy jól működő XXI. századba vezesse át.

Megemlítette, hogy az is a feladatuk, hogy garantálják az úgynevezett állami felhőben lévő adatok biztonságát.

– A DMÜ létrehozásával járó munka már több hete zajlik, a teljes átállás, az ügynökség felállítása az infrastrukturális, szervezeti és vállalatirányítási feladatokkal együtt július 31-ig megvalósul a kabinetirodánál, a miniszter úr közvetlen felügyelete alatt. Erre a komplex feladatra kerül a fő fókuszom, ezért eddig az időpontig lezajlik egy vezetőváltás is a turisztikai ügynökségnél, de addig én vezetem a turisztikai ügynökséget – jelezte Guller Zoltán.

Az MTÜ vezérigazgatója arról is beszélt, hogy a turizmuságazat állami irányítási rendszerében mára megvalósult számos eredmény a 2015-ben meghirdetett paradigmaváltásból.

– A turizmuságazatban a rám bízott feladatokat elvégeztem, a kitűzött eredményeket elértem. Úgy gondolom, hogy az elmúlt hat évre vállalt céljainkat közösen, sikeresen teljesítettük, sok esetben túl is szárnyaltuk – jelentette ki Guller Zoltán, megjegyezve, hogy miniszter úr is úgy látta, hogy a turizmusban elért eredményeket tudja kamatoztatni a teljesen új területen.

A legbüszkébb a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központra (NTAK) vagyok, amelynek létrehozásával az elmúlt hat évben nemzetközi szinten is egyedülálló és példaértékű digitális működés alapjait tettük le.

Az NTAK mára hatékony, hiteles és pontos képet ad a vendégforgalmunkról. Eljutottunk odáig, hogy a működésünk a szektor teljes spektrumát lefedi, és közös célok, irányelvek mentén dolgozunk nemcsak az ágazat, hanem a magyar gazdaság sikeréért – hangsúlyozta.

Mint kiemelte, most már a feladat a célzott, adatvezérelt marketing és értékesítés alkalmazása, annak érdekében, hogy a megújult Magyarországot vendégekkel töltsék meg, a járvány után bámulatos képességekkel talpra állt turizmust tovább támogassák a 2030-ig meghirdetett Nemzeti turizmusfejlesztési stratégia mentén.

– Ehhez az adatvezérelt ágazatirányítás által mostanra időben is hiteles, aktuális elemzéseket készítünk- és fél vagy akár egy évre előre is elképesztő pontossággal vagyunk képesek megbecsülni azt, hogy egy-egy turisztikai területen mi várható. Ha kampányt indítunk célzott üzenetekkel, akkor ez már a konkrét eredményekben is megmutatkozik – fejtette ki az MTÜ vezetője.

Hangsúlyozta, hogy bő két év alatt sikerült elérni, hogy az NTAK több mint 45 ezer szálláshelytől naponta fogad statisztikai adatokat, amelyek lehetőséget adnak a turisztikai marketingaktivitások és a támogatások megtervezéséhez. Ehhez hamarosan csatlakoznak a vendéglátóhelyek és a turisztikai attrakciók is.

– Ez egész Európában példaértékű. A korszakváltás megtörtént, átléptünk a digitális adatszolgáltatás világába – hangsúlyozta Guller Zoltán.”

Forrás:
Új szintre lép Magyarország digitalizációja ; Thurzó Katalin; Magyar Nemzet; 2022. május 30.