Skip to main content
Internetközigazgatás: magyarművelődés

Átadták a Debreceni Egyetem e-sport központját

Szerző: 2022. november 20.No Comments

„Átadták a Debreceni Egyetem (DE) e-sport központját pénteken; a Nagyerdei Stadion külső karéjában 300 millió forint kormányzati támogatásból és egyetemi forrásból alakították ki a létesítményt – közölte az átadáson Bács Zoltán kancellár.

Elmondta, a központ elsősorban oktatási célokat szolgál, az informatikai, a gazdaságtudományi, illetve a műszaki karon tanuló hallgatókat segíti, de oktatáson kívüli időszakokban a DEAC és a DVSC élsportolói is tudják használni.

Bács Zoltán hozzátette: a központtal vált teljessé a stadion külső karéjának hasznosítása, ahol összesen hétezer négyzetméter infrastruktúrát tudnak egyetemi célokra használni.

Hankó Balázs, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) felsőoktatásért felelős helyettes államtitkára azt mondta, példaértékű együttműködést alakított ki a Debreceni Egyetem az elmúlt években a gazdasági szereplőkkel, az önkormányzattal és a sportélettel. Ez volt az egyik példa, ami a teljes felősoktatás strukturális megújítását szolgálta annak érdekében, hogy „a versenyképesség, a rugalmasság, a piaccal, a sporttal, a társadalmi élettel való együttműködés legyen a vitalitása a magyar felsőoktatásnak” – hangoztatta.

Hankó Balázs jelezte: ma már a hallgatók kétharmada „elitligás” felősoktatási intézményben tanul, amelyek a világ egyetemeinek legjobb öt százalékába tartoznak. A helyettes államtitkár példaértékűnek nevezte, hogy aki a debreceni e-sport központba belép, nem egy stadionba, hanem egy egyetemi épületbe lép be, ahol, „három egyetemi kar épülete és egy sportkomplexum forr egybe. Jelezte: az informatikai és a műszaki területek egyre fontosabbá válnak, az idén 7425 informatikus hallgatót vettek fel az ország egyetemeire.

Hozzátette: az e-sportnak is nagy bázisa van, négymillió azoknak a száma, akik valamilyen módon kapcsolatba kerülnek ilyen játékokkal, 640 ezren pedig rendszeresen e-sportolnak. Közülük kerülhetnek ki a jövő informatikusai, műszaki szakemberei – jegyezte meg Hankó Balázs, hozzátéve, hogy a Nagyerdei Stadionban az e-sportolóknak számos más sportlehetőség is elérhető.

Hajdu András, a DE informatikai kar dékánja azt mondta, a nagyteljesítményű számítógépekkel felszerelt e-sport központban számítógépes grafikai, mesterséges intelligencia és adatkezelési kurzusokat tartanak a hallgatóknak.”

Forrás:
Átadták a Debreceni Egyetem e-sport központját; Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM); 2022. november 14.

„Átadták a Debreceni Egyetem E-Sport Központját, amely hazánk egyedülálló, legnagyobb és kifejezetten oktatási célokat szolgáló e-sport sportlétesítménye. A mintegy 330 négyzetméteres központ a Nagyerdei Stadionban kapott helyet, és 300 millió forintból valósult meg.

A Debreceni Egyetem a hazai e-sport egyik fellegvára, egyrészt szakosztálya, a DEAC-Hackers, másrészt pedig kiváló tudományos kutatásai miatt, melyek során az e-sport teljes körű vizsgálatát végzik. Az intézmény számára oktatási, kutatási és fejlesztési szempontból is kiemelten fontos ez a terület. A Debrecen 2030 keretében, részben kormánytámogatással, részben pedig az egyetem saját forrásaiból megépült e-sport központot egyszerre akár százan is használhatják a legújabb és legmodernebb technikai feltételek mellett.

Hankó Balázs felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár a pénteki átadó ünnepségen mondott beszédében hangsúlyozta: a Debreceni Egyetem mindig újított, és ezzel új modelleket alkotott a hazai felsőoktatás számára, az új létesítmény pedig az oktatásban, a sportban, a tudományban és az innovációban egyaránt hasznosítható.

– Egyre több olyan fiatalra van szükség, aki műszaki, informatikai területen szerzi meg diplomáját. Az ő körükben egyre elterjedtebbé válnak a különböző online játékok és az e-sport, valamit ezek népszerűségét kihasználva vonzzuk a fiatalokat, akik ezek után a felsőoktatásban megismerkedhetnek az informatikai, műszaki tudományokkal. Olyan diplomát szereznek ezáltal, amivel ezen a területen el tudnak helyezkedni – mutatott rá a helyettes államtitkár.

Bács Zoltán, a Debreceni Egyetem kancellárja elmondta, hogy 2017-ben vetődött fel a gondolat, hogy szükség lenne a stadionban egy többcélú e-sport egységre.

– Elsősorban oktatási célokat szolgál, hiszen az Informatikai Kar, a Gazdaságtudományi Kar és a Műszaki Kar képzéseit, céljait segíti. Emellett pedig a DEAC és a DVSC e-sportolói is tudják használni ezt a komplex és egyedülálló létesítményt – fejtette ki a kancellár.

Az egyetemi vezető hozzátette: a beruházással teljessé vált a 2014. május 1-jén átadott Nagyerdei Stadion külső karéjának hasznosítása.

– Itt található a Hall, a Sportdiagnosztikai, Életmód és Terápiás Központ, az UniFit és most már az E-Sport Központ. Így együttesen körülbelül 7000 négyzetméter az, amit az egyetem saját céljai érdekében fel tud használni a Nagyerdei Stadionban – sorolta Bács Zoltán.

Hajdu András, az Informatikai Kar dékánja kiemelte: mivel az E-sport Központban található gépek grafikus kártyája nagyon erős, ezek a számítógépek olyan oktatási feladatokat is el tudnak látni, amelyeknek nagyon nagy a számítási igényük.

– Itt lehet gondolni a korszerű, mesterséges intelligencia alapú modellekre, amelyeknek a betanítása sok időt vesz igénybe. Vagy mondjuk a számítógépes grafikára, ami a játék programokhoz hasonlóan szintén izgalmas, nagy számításteljesítményt igénylő terület, illetve a virtuális valóságot is itt tudom még megemlíteni, ami szintén erősen gépigényes terület – magyarázta az Informatikai Kar dékánja.

Lóczi Lászlóné Kovács Marianna, a DEAC ügyvezetője a központ átadása kapcsán elmondta, hogy sok-sok évnyi munka eredményeképp egy nagyon komoly e-sport szakosztály kezd kialakulni a DEAC-ban. Az új létesítmény pedig az egyetem és sportklubjának céljait is eredményesen szolgálhatja.

– Mindannyiunk számára nagy öröm ez a létesítmény, hiszen olyan egyetemi hallgatók is tagjai a szakosztálynak, akik szép eredményeket tudnak elérni az informatika és az e-sport világában. Van olyan külföldi hallgatónk, aki a DEAC tagjaként világszintű versenyeken nyert már dobogós helyezéseket – mutatott rá a klubvezető.

Az egyetemi E-sport Központban 68 Gamer PC állomás, 2 Stream PC állomás, 10 PlayStation 5 konzol, 10 Xbox Series X konzol és 10 Ipad Pro tablet áll a hallgatók és a játékosok szolgálatába.”

Forrás:
E-sport az oktatás szolgálatában; Debreceni Egyetem; 2022. november 11.