„
- A felülvizsgált szabályok értelmében a nem pénzügyi vállalatok mentesülnek a taxonómiához való igazodás vagy a taxonómiához való igazodás értékelése alól azon tevékenységek esetében, amelyek üzleti tevékenységük szempontjából nem minősülnek lényegesnek. Hogyan határozzák meg a lényegességet, és hogyan kell azt értékelni?
A gazdasági tevékenységek akkor tekinthetők nem lényegesnek, ha halmozottan a vállalat teljes forgalmának, tőkekiadásainak (CapEx) vagy működési kiadásainak (OpEx) 10 %-a alatt keletkeznek. Ha a tevékenységek kumulatívan e 10 % alá esnek, a vállalat dönthet úgy, hogy nem értékeli, hogy ezek a tevékenységek a taxonómiai kritériumok alapján támogathatók-e, vagy összhangban vannak-e azokkal.
A gazdasági tevékenységek lényegességének értékelését minden egyes fő teljesítménymutató (KPI) tekintetében önállóan kell elvégezni. Ez azt jelenti, hogy egy tevékenység nem lehet lényeges az árbevételre vonatkozó KPI szempontjából (a teljes árbevétel 10 %-a alatt), de jelentős CAPEX-et generálhat (a teljes CAPEX 10 %-ával egyenlő vagy annál nagyobb mértékben). Ez lehet a helyzet például akkor, ha a vállalat a jövőben bővíteni vagy javítani kívánja működését. A vállalat ezt követően dönthet úgy, hogy (az árbevételi KPI-ről való beszámolás céljából) nem értékeli a nem jelentős árbevételt generáló meglévő gazdasági tevékenységét, hanem a CAPEX KPI-ről való beszámolás céljából bevonja a tevékenységet a CAPEX értékelésébe.
Ezenkívül a nem pénzügyi vállalkozásoknak az adatszolgáltatási táblákban külön kell feltüntetniük az árbevétel, a CAPEX vagy az OPEX azon hányadát, amelyet azért nem értékeltek, mert nem minősült jelentősnek.
- Van-e további rugalmasság az OpEx KPI-re vonatkozó jelentéstételi szabályokban?
A felülvizsgált szabályok egyértelművé teszik, hogy a nem pénzügyi vállalatoknak lehetőségük van arra, hogy ne értékeljék a taxonómiához való jogosultságot és a taxonómiához való igazodást a teljes működési költségeik tekintetében, ha ez nem lényeges a konkrét üzleti modelljük szempontjából. Ez lehet a helyzet például bizonyos szolgáltatási tevékenységek esetében. Ilyen esetekben ezek a vállalatok dönthetnek úgy, hogy nem jelentik az OpEx KPI-jüket (a taxonómiához igazítható és összehangolt OpEx arányait). Ehelyett csak az OpEx teljes értékét kell megadniuk, és magyarázatot kell adniuk arra, hogy az OpEx miért nem lényeges az üzleti modelljeik számára.
- Mit változtatnak a pénzügyi vállalatok a nem anyagi eszközök és tevékenységek tekintetében?
A felülvizsgált szabályok értelmében a fenntarthatósági beszámolás hatálya alá tartozó pénzügyi vállalatok mentesülnek a taxonómiához igazíthatóság és a pénzügyi eszközeik összehangolásának értékelése alól, ha ezek a hitelek és befektetések kevesebb mint 10 %-át teszik ki olyan konkrét gazdasági tevékenységeket finanszírozó hiteleknek és befektetéseknek, amelyek bevételeinek felhasználása ismert.
Ezeket a nem vagyoni eszközöket az adatszolgáltatási táblákban nem vagyoni kitettségként külön kell feltüntetni. Ez a rugalmasság csökkenti a taxonómiai jelentéstételhez kapcsolódó költségeket és terheket, amikor e nem anyagi eszközök összehangolásának értékelése túl nehéz vagy költséges.
Ez a rugalmasság azonban nem vonatkozik a pénzügyi vállalkozások olyan kitettségeire, amelyek esetében a hitelfelvevő vagy a befektetést befogadó bevételeinek felhasználása nem ismert (pl. általános célú hitelek vagy tőkebefektetések). Az ilyen kitettségek értékeléséhez a pénzügyi vállalkozások közvetlenül az általuk befektetett vagy kölcsönadott szervezetek által jelentett taxonómiai KPI-kre támaszkodnak, beleértve az általuk jelentett nem lényeges tevékenységekre vonatkozó információkat is. Ez tehát egyszerű számítás.
- Milyen mértékben dönthetnek úgy a pénzügyi vállalkozások, hogy nem jelentik a taxonómiai KPI-ket?
A felülvizsgált közzétételi szabályok értelmében azok a hitelintézetek, amelyek több KPI (az állományra és a forgalomra vonatkozó zöldeszköz-arány, pénzügyi garanciák, kezelt eszközök, díjak és jutalékok KPI-je) hatálya alá tartoznak, lehetőséget kapnak arra, hogy ne jelentsék azokat a KPI-ket, amelyek a pénzügyi tevékenységeket és az üzleti tevékenységük szempontjából nem lényeges eszközöket foglalják magukban. Különösen, ha egy adott KPI által lefedett pénzügyi tevékenységek és eszközök a hitelintézet nettó árbevételének kevesebb mint 10 %-át generálják, a hitelintézet dönthet úgy, hogy nem jelenti az adott KPI-t. Például a hitelintézet dönthet úgy, hogy nem jelenti be a kereskedési portfólióra vonatkozó zöldeszköz-arányt (GAR), ha az e KPI által lefedett kereskedési tevékenységek a teljes nettó árbevételének kevesebb mint 10 %-át generálják.
- A Bizottság bejelentette a taxonómiai kritériumok és közzétételek átfogóbb felülvizsgálatát. Megszüntethetik-e a pénzügyi vállalatok a részletes taxonómiai információk és fő teljesítménymutatók bejelentését mindaddig, amíg a felülvizsgált taxonómiai kritériumok és szabályok hatályba nem lépnek?
A pénzügyi vállalatok a továbbiakban nem jelenthetnek be részletes taxonómiai információkat és fő teljesítménymutatókat, feltéve, hogy a külső érdekelt felekkel és a nyilvánossággal folytatott kommunikációjuk vagy képviseletük révén nem állítják, hogy tevékenységeik a taxonómiai rendelet szerinti környezeti szempontból fenntartható tevékenységekhez kapcsolódnak.
E rugalmasság előnyeinek kihasználása és egyúttal a zöldrefestés elkerülése érdekében a pénzügyi vállalatoknak nyilatkozatot kell közzétenniük vezetői jelentésükben, amelyben jelzik, hogy nem állítják, hogy tevékenységeik a taxonómiai rendelet szerinti környezeti szempontból fenntartható tevékenységekhez kapcsolódnak.
Ez a rugalmasság 2027. december 31-ig két évre szól, amíg a Bizottság részletesen felülvizsgálja a taxonómiai közzétételi szabályokat és a technikai vizsgálati kritériumokat annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb mértékben megkönnyítse azok érdekelt felek általi alkalmazását.
- A hitelintézeteknek jelenteniük kell-e a 2026-tól alkalmazandó valamennyi lényeges KPI-jüket (kereskedési könyvi KPI, díjak és bizottsági KPI)?
A taxonómiai kritériumok és közzétételi szabályok átfogóbb felülvizsgálatáig a kereskedési könyvre vonatkozó KPI (a hitelintézetek kereskedési tevékenységeire vonatkozó KPI, valamint a bizonyos befektetési szolgáltatásokra vagy tanácsadásra vonatkozó Díjakra és jutalékokra vonatkozó KPI) alkalmazását további két évvel, 2028. január 1-jéig elhalasztják.
- Mennyire kell átláthatónak lenniük a vállalatoknak azokról a gazdasági tevékenységekről és eszközökről, amelyeket üzleti tevékenységük szempontjából nem lényegesnek tartanak?
A taxonómiai adatszolgáltatási táblák az összes nem lényeges (vagy nem értékelt) gazdasági tevékenységre és eszközre vonatkozóan külön aggregált szintű adatszolgáltatást írnak elő. A nem pénzügyi vállalkozásoknak az összefoglaló KPI-táblázatban különösen a nem lényeges gazdasági tevékenységeknek a KPI-ik nevezőjében (forgalom, CAPEX, OPEX) képviselt arányát kell megadniuk.
A pénzügyi vállalatoknak a KPI-ik nevezőjében fel kell tüntetniük a taxonómiai kritériumok (taxonómiához való igazodás és a taxonómiához való igazodás) alapján nem értékelt kitettségek arányát. Ez három kategóriát foglalhat magában:
- azok a kitettségek, amelyeket a pénzügyi vállalatok nem lényegesnek tartanak, és így nem értékelték a taxonómiához való igazodást és a taxonómiához való igazodást (azaz az UoP-kitettségek),
- olyan kitettségek, amelyek az e partnerek által nem jelentősnek tekintett és így általuk nem értékelt partnerek tevékenységeit finanszírozzák (pl. az általános célú hitelek azon része, amely a partner nem lényeges tevékenységei arányának felel meg), valamint
- olyan kitettségek, amelyek az ideiglenes kívülmaradási rendelkezést alkalmazó pénzügyi vállalkozásokat finanszíroznak, és nem igénylik a taxonómiai rendelet szerinti környezeti szempontból fenntartható gazdasági tevékenységekhez kapcsolódó gazdasági tevékenységek finanszírozását vagy az azokba való befektetést (pl. olyan pénzügyi vállalkozás saját tőkéjébe történő kölcsön vagy befektetés, amely nem szolgáltat részletes taxonómiai információkat és KPI-ket).
Emellett mind a pénzügyi, mind a nem pénzügyi vállalatoknak, amelyek úgy döntenek, hogy nem értékelik a nem lényeges tevékenységek vagy eszközök taxonómiához való igazíthatóságát és összehangolását, jelenteniük kell, hogy ezek a tevékenységek vagy eszközök melyik ágazathoz tartoznak, és meg kell indokolniuk, hogy miért minősülnek nem lényegesnek üzleti tevékenységük szempontjából. Az érintett gazdasági ágazatok közzétételéhez a beszámolót készítő vállalkozások használhatják a gazdasági tevékenységek uniós statisztikai osztályozási rendszerét (NACE).
- Milyen változások történtek a pénzügyi vállalkozások fő teljesítménymutatóinak alkalmazási körében?
E felülvizsgálat előtt a központi kormányzatokkal, központi bankokkal és szupranacionális kibocsátókkal szembeni kitettségeket már kizárták a pénzügyi vállalkozások KPI-inek hatálya alól.
Emellett a felülvizsgált szabályok kizárják az említett KPI-k hatálya alól az eszközök bizonyos kategóriáit, különösen a származtatott ügyleteket, a készpénzt és pénzeszköz-egyenértékeseket, a lehívásos bankközi hiteleket és más eszközkategóriákat, például a goodwillt és az árukat. Ennek az az oka, hogy ezeket a kitettségeket és eszközöket a taxonómiai kritériumok alapján nem lehet ilyenként értékelni.
A felülvizsgált szabályok kizárják az említett KPI-k hatálya alól az olyan vállalkozásokkal szembeni kitettségeket is, amelyek nem tartoznak egyedi vagy konszolidált szintű kötelező fenntarthatósági beszámolás (beleértve a taxonómiai beszámolást is) hatálya alá, valamint az olyan vállalkozásokkal szembeni kitettségeket, amelyek anyavállalata nem tartozik kötelező fenntarthatósági beszámolás hatálya alá (mivel ez utóbbi helyzetben nem állnak rendelkezésre a leányvállalatokra vonatkozó egyedi taxonómiai információk és KPI-k). E szabály célja annak biztosítása, hogy a jelentett KPI-k pontosak legyenek, ugyanakkor elkerüljék a lefelé irányuló hatást is, megakadályozva, hogy a pénzügyi vállalkozás kötelező fenntarthatósági beszámolás hatálya alá nem tartozó kis szerződő felei kötelesek legyenek taxonómiával kapcsolatos információkat szolgáltatni, és ezért de facto taxonómiai kritériumok hatálya alá kerüljenek.
Mindazonáltal a felülvizsgált szabályok úgy rendelkeznek, hogy a pénzügyi vállalkozások csak a következő esetekben foglalhatják bele KPI-ikbe a kötelező fenntarthatósági beszámolás hatálya alá nem tartozó vállalatokkal szembeni kitettségeket:
- amikor ezek a vállalatok önkéntesen jelentik a taxonómiai KPI-ket (amelyek alapján a pénzügyi vállalkozások értékelhetik kitettségeiket), vagy
- ha ezek a kitettségek olyan konkrét tevékenységeket és eszközöket – például ingatlanokat vagy elektromos járműveket – finanszíroznak, amelyek esetében a taxonómiával kapcsolatos adatok könnyen hozzáférhetők lehetnek).
Hasonlóképpen, a felülvizsgált szabályok egyértelművé teszik, hogy a kötelező fenntarthatósági beszámolás hatálya alá tartozó vállalkozásokat vagy azok eszközeit finanszírozó különleges célú gazdasági egységekkel szembeni kitettségeket bele kell foglalni a pénzügyi vállalkozások KPI-inek nevezőjébe. Ez a szabály a kötelező fenntarthatósági beszámolás hatálya alá tartozó anyavállalatra és leányvállalataikra egyaránt vonatkozik. A cél annak biztosítása, hogy a pénzügyi vállalkozások KPI-i ne csak a kötelező fenntarthatósági beszámolás hatálya alá tartozó vagy olyan csoportok részét képező szervezetekkel szembeni (különleges célú gazdasági egységeken keresztüli) közvetlen, hanem közvetett kitettségekre is kiterjedjenek, amelyek anyavállalata kötelező fenntarthatósági beszámolás hatálya alá tartozik.
- Melyek az adatszolgáltatási táblákkal kapcsolatos főbb változások?
Nem anyagi tevékenységek és eszközök
A táblákat kiigazították annak érdekében, hogy átlátható legyen a taxonómiához való igazíthatóság és igazodás szempontjából nem értékelt tevékenységek vagy kitettségek aránya a KPI-k nevezőjében. A nem pénzügyi vállalatok esetében KPI-nként egy adatpontot adtak hozzá a nem lényegesnek tekintett tevékenységekhez. A pénzügyi vállalkozásokra vonatkozó táblák átláthatóságot biztosítanak a kitettségek nem értékelt arányáról a KPI-k nevezőjében, a 7. kérdésben leírtak szerint.
A pénzügyi KPI-k kiigazított hatóköre
A pénzügyi vállalkozásokra vonatkozó táblákat kiigazították annak tükrözése érdekében, hogy a fenntarthatósággal kapcsolatos vállalati beszámolásról szóló irányelv (CSRD) szerinti kötelező jelentéstétel hatálya alá nem tartozó vállalkozásokkal szembeni kitettségeken kívül a származtatott ügyletekkel, pénzeszközökkel és pénzeszköz-egyenértékesekkel, goodwillrel vagy árukkal szembeni kitettségeket (a fenti 8. kérdésre adott válaszban leírtak szerint) kizárták a pénzügyi vállalkozások KPI-inek nevezőjéből. Emellett a táblákat kiigazították annak érdekében, hogy tükrözzék azt az új lehetőséget, hogy a CSR-irányelv hatálya alá nem tartozó vállalkozásokat önkéntes alapon bevonják a fő teljesítménymutatókba.
Nukleáris és fosszilis gáz
A teljes XII. mellékletnek a fosszilis gázokkal és nukleáris tevékenységekkel kapcsolatos teljesítményre és kitettségekre vonatkozó külön sablonokkal való törlése a jelentett adatpontok kézzelfogható csökkenését fogja eredményezni – KPI-nként 166-ról 4-re. Ezeket a táblákat megterhelőnek ítélték, különösen az olyan ágazatokkal szembeni korlátozott kitettséggel rendelkező vállalatok esetében, amelyeknek még sok adatpontot „0” értékkel kell kitölteniük. A nem pénzügyi vállalkozások ezeket a tevékenységeket (ha lényegesek) csak a „tevékenységenként” táblában jelentik be, ugyanúgy, mint bármely más lényeges tevékenység esetében. A pénzügyi vállalkozások ezekről a tevékenységekről – amennyiben lényegesek – a standard táblájukban összesített formában számolnak be. Ez gyakorlati és logikus tehercsökkentést jelent az uniós vállalatok számára.
- Milyen változások történtek a környezetszennyezés megelőzésével és csökkentésével kapcsolatos DNSH-kritériumokban?
A jelentéstevő szervezetekre háruló túlzott adminisztratív terhek egyszerűsítése és csökkentése érdekében módosultak a környezetszennyezés megelőzésére és csökkentésére irányuló jelentős károkozás elkerülését célzó elv (DNSH) általános kritériumai a vegyi anyagok használata és jelenléte tekintetében („C. függelék”).
A C. függelék egyes kritériumainak végrehajtása különösen nehéznek bizonyult a különböző ágazatokban beszámoló nem pénzügyi vállalkozások számára. A vállalatok jelentős problémákról számoltak be a C. függelék különböző elemeinek való megfelelés bizonyításával kapcsolatban. Ezért sürgősen célzott változtatásokat kellett végrehajtani a C. függelék legproblémásabb elemeinek kezelése érdekében, amelyek megakadályozták a vállalatokat abban, hogy beszámoljanak a taxonómiához való igazodásról.
A bevezetett módosítások egyértelműen meghatározott esetekben meghatározzák az egyes veszélyes anyagok elektromos és elektronikus berendezésekben való felhasználására, valamint az elektromos és elektronikus berendezésekben előforduló veszélyes anyagok korlátozásáról szóló irányelv (RoHS) és az ózonréteget lebontó anyagokról szóló rendelet alapján engedélyezett ózonréteget lebontó anyagok használatára vonatkozó mentességek alkalmazását.
A Bizottság továbbá törölte az osztályozásról, címkézésről és csomagolásról szóló rendelet (CLP-rendelet) alapján önosztályozott anyagokra vonatkozó rendelkezést. Ez a szabály megterhelő és költséges volt a vállalatok számára, mivel arra kötelezte őket, hogy nagyon sok anyagra vonatkozóan információkat gyűjtsenek az ellátási láncukban, ami különösen nagy kihívást jelentett az összetett értékláncokkal rendelkező vállalatok számára.
A C. függelék célzott módosításainak célja, hogy azonnali tehermentesítést biztosítsanak a beszámolót készítő vállalkozások számára. A Bizottság ugyanakkor megkezdi az összes meglévő uniós taxonómiai átvilágítási kritérium felülvizsgálatát, beleértve a jelentős károkozás elkerülését célzó kritériumot is, azzal a céllal, hogy aktualizálja, egyszerűsítse és javítsa azok használhatóságát.
A C. függelék összetettsége miatt a Bizottság megkezdte a függelék végrehajtásának alapos értékelését is. A cél az, hogy jobb módszereket találjanak a jelentős károkozás elkerülésének biztosítására, miközben minimalizálják az adminisztratív terheket.
- Tekintettel arra, hogy a felülvizsgált szabályok várhatóan 2026. január 1-jétől alkalmazandók, a beszámolót készítő vállalkozások alkalmazhatják-e a korábbi szabályokat a 2025-ös pénzügyi évet lefedő 2026-os beszámolási ciklusra?
A Bizottság arra ösztönzi a beszámolót készítő vállalkozásokat, hogy alkalmazzák a felülvizsgált szabályokat a 2025-ös pénzügyi évre vonatkozó 2026-os beszámolási ciklusra. Lehetőségük van azonban arra, hogy az adott jelentéstételi ciklusra a korábbi szabályokat alkalmazzák, ha úgy kívánják.
További információért
Forrás:
Kérdések és válaszok a vállalkozások bürokratikus terheinek csökkentését célzó uniós taxonómiai egyszerűsítésekről; Európai Bizottság; 2025. július 4.
Questions and answers on EU Taxonomy simplifications to cut red tape for companies; European Commission; Jul 4, 2025