„Az európai vállalkozásoknak – a gyáraktól az induló vállalkozásokig – kevesebb időt kell adminisztrációra és a szabályszerű működés biztosítására fordítaniuk, és több idejük lesz innovációra és növekedésre, köszönhetően az Európai Bizottság új digitális csomagjának. Ez a kezdeményezés lehetőségeket nyit meg az európai vállalatok előtt arra, hogy növekedjenek és a technológia élvonalában maradjanak, és egyúttal előmozdítja az alapvető jogok, az adatvédelem, a biztonság és a méltányosság legmagasabb szintű európai normáinak teljesülését.
A csomag középpontjában a digitális omnibusz csomag áll, amely egyszerűsíti a mesterséges intelligenciára, a kiberbiztonságra és az adatokra vonatkozó szabályokat. Ezt egészíti ki egyrészt az adatuniós stratégia, amelynek célja, hogy jó minőségű adatok álljanak rendelkezésre a mesterséges intelligencia számára, másrészt az európai üzleti tárcák rendszere, amely egységes digitális azonosítást kínál a vállalkozások számára, egyszerűsítve a papírmunkát és lényegesen megkönnyítve a több uniós tagállamban folytatott üzleti tevékenységet.
A csomag célja, hogy egyszerűsítés révén megkönnyítse a szabályoknak való megfelelést, amivel a becslések szerint 2029-ig akár 5 milliárd eurónyi adminisztratív költség takarítható meg. Az európai üzleti tárcák rendszerével a vállalkozások további 150 milliárd eurót spórolhatnak meg évente.
1. Digitális omnibusz csomag
A mai napon előterjesztett digitális omnibusz csomag formájában a Bizottság a mesterséges intelligenciára, a kiberbiztonságra és az adatokra vonatkozó meglévő szabályok egyszerűsítésére tesz javaslatot.
A mesterséges intelligenciára vonatkozó innovációbarát szabályok: A mesterséges intelligenciáról szóló rendelet hatékony végrehajtása pozitív hatást gyakorol a társadalomra, a biztonságra és az alapvető jogokra. Az iránymutatás és a támogatás minden új jogszabály bevezetéséhez elengedhetetlen. Így van ez a mesterséges intelligenciáról szóló rendelet esetében is.
A Bizottság azt javasolja, hogy a nagy kockázatú MI-rendszerekre vonatkozó szabályok alkalmazásának megkezdése kötődjön a támogatási eszközök – többek között a szükséges szabványok – rendelkezésre állásához.
A nagy kockázatú rendszerekre érvényes szabályok alkalmazási időkerete legfeljebb 16 hónapra módosul, így a szabályok akkortól alkalmazandók, amikor a Bizottság megerősíti, hogy rendelkezésre állnak a szükséges szabványok és támogatási eszközök a vállalatok számára.
A Bizottság a mesterséges intelligenciáról szóló rendelet olyan célzott módosításaira is javaslatot tesz, amelyek:
- kiterjesztik a kis- és középvállalkozások (kkv-k) és a kis méretű, közepes piaci tőkeértékű vállalatok számára biztosított egyes egyszerűsítések körét, beleértve a műszaki dokumentációra vonatkozó egyszerűsített követelményeket is, ami évi legalább 225 millió EUR megtakarítást jelent;
- bővítik a megfelelési intézkedéseket annak érdekében, hogy több innovátor használhassa a szabályozói tesztkörnyezeteket – beleértve a 2028-tól rendelkezésre álló uniós szintű tesztkörnyezetet és a nagyobb mértékű valós körülmények közötti tesztelést –, különösen az olyan kulcsfontosságú iparágakban, mint a gépjárműipar;
- megerősítik az MI-hivatal hatásköreit, és központosítják az általános célú MI-modellekre épülő MI-rendszerek felügyeletét, csökkentve az irányítás széttagoltságát.
A kiberbiztonsági jelentéstétel egyszerűsítése: Az omnibusz csomag egyablakos ügyintézési pontot is bevezet, ahol a vállalatok minden incidensbejelentési kötelezettségnek eleget tehetnek. Jelenleg a vállalatoknak több jogszabály, többek között a NIS 2 irányelv, az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) és a digitális működési rezilienciáról szóló rendelet (DORA) alapján kell bejelenteniük a kiberbiztonsági incidenseket. A szigorú biztonsági garanciákkal rendelkező felhasználói felület megbízhatóságáról és hatékonyságáról átfogó tesztelés gondoskodik.
Az innovációt támogató adatvédelmi keret: Az általános adatvédelmi rendelet célzott módosításai harmonizálni, egyértelműsíteni és egyszerűsíteni fognak bizonyos szabályokat az innováció ösztönzése és a szervezetek szabályszerű működésének támogatása érdekében, ugyanakkor megőrzik az általános adatvédelmi rendelet lényegét, fenntartva a személyes adatok legmagasabb szintű védelmét.
Az online felhasználói élmény javítása a sütikre vonatkozó korszerűbb szabályokkal: A módosítások következtében kevesebbszer ugrik majd fel sütitájékoztató csík, és a felhasználók egy kattintással jelezhetik hozzájárulásukat, továbbá a böngészőkben és az operációs rendszerben megadott központi beállításokkal menthetik sütibeállításaikat.
Az adatokhoz való hozzáférés javítása: A ma bemutatott digitális csomag célja, hogy javítsa az adatokhoz való hozzáférést, amely az innováció egyik fő hajtóereje. Az alábbi intézkedésekkel egyszerűsíti, a fogyasztók és a vállalkozások számára kezelhetőbbé teszi az adatokra vonatkozó szabályokat:
- Az adatokra vonatkozó uniós szabályok egységes keretbe foglalása az adatrendelet révén, négy jogszabályt egyesítve a fokozott jogi egyértelműség érdekében;
- Célzott mentességek bevezetése az adatrendelet felhőszolgáltatások közötti váltásra vonatkozó egyes szabályai alól a kkv-k és a kis méretű, közepes piaci tőkeértékű vállalatok számára, ami mintegy 1,5 milliárd EUR egyszeri megtakarítást eredményez;
- Új iránymutatás nyújtása az adatrendeletnek való megfelelésről az adatokhoz való hozzáférésre és azok felhasználására vonatkozó minta-szerződésifeltételek, valamint a felhő-számítástechnikai szerződésekre vonatkozó általános szerződési feltételek révén;
- Az európai MI-vállalatok fellendítése azáltal, hogy jó minőségű és naprakész adatkészletekhez biztosítanak hozzáférést a mesterséges intelligencia számára, Unió-szerte erősítve a vállalkozások általános innovációs potenciálját.
2. Európai adatuniós stratégia
Az új adatuniós stratégia további intézkedéseket vázol fel annak érdekében, hogy a hozzáférés bővítése – például adatlaboratóriumok – révén több jó minőségű adat álljon a mesterséges intelligencia rendelkezésére. Az adatrendelet végrehajtását támogató további intézkedések kiegészítéseképpen létrehozza az adatrendelet jogi információs szolgálatát. Emellett erősíti Európa adatszuverenitását a nemzetközi adatpolitikára vonatkozó stratégiai megközelítéssel, amelynek részét képezi az adatszivárgás elleni eszköztár, az érzékeny nem személyes adatok védelmét szolgáló intézkedések, valamint az uniós adatok külföldi tisztességes kezelésének értékelésére vonatkozó iránymutatások.
3. Európai üzleti tárca
Ez a javaslat egységes digitális eszközt biztosít az európai vállalatok és közszférabeli szervezetek számára, amely lehetővé teszi, hogy digitalizálják azokat a műveleteket és interakciókat, amelyeket jelenleg sok esetben még személyesen kell elvégezni. A vállalkozások digitális aláírással, bélyegzővel és időbélyegzővel láthatják majd el a dokumentumokat; biztonságosan végezhetik el az ellenőrzött dokumentumok létrehozását, tárolását és cseréjét; valamint biztonságosan kommunikálhatnak más vállalkozásokkal vagy közigazgatási szervekkel mind a székhely szerinti, mind a többi 26 tagállamban.
A vállalkozások más tagállamokban való terjeszkedése, az adófizetés és a közigazgatási szervekkel folytatott kommunikáció minden eddiginél könnyebb lesz az EU-ban. Feltételezett széles körű elterjedésük esetén az európai üzleti tárcák lehetővé teszik, hogy kevesebb közigazgatási eljárással és költséggel járjon az európai vállalatok működése, ami évente akár 150 milliárd EUR megtakarítást jelent a vállalkozások számára.
Következő lépések
A Bizottság most elfogadás céljából az Európai Parlament és a Tanács elé terjeszti a digitális omnibusz csomagra vonatkozó jogalkotási javaslatokat. A ma előterjesztett javaslatok az uniós digitális szabálykönyv egyszerűsítésére és hatékonyabbá tételére irányuló bizottsági stratégia első lépései.
A Bizottság a mai napon az egyszerűsítési menetrend második lépéseként 2026. március 11-ig tartó, széles körű konzultációt indított a digitális célravezetőségi vizsgálatról. Utóbbi „stresszteszt” formájában méri fel, hogy a szabálykönyv hogyan valósítja meg versenyképességi célkitűzését, továbbá az uniós digitális szabályok koherenciáját és kumulatív hatását vizsgálja.
Előzmények
A digitális csomag a hetedik omnibusz javaslat. A Bizottság meghatározta az uniós szabályok egyszerűsítésének irányát, hogy az uniós gazdaság versenyképesebbé és virágzóbbá váljon azáltal, hogy egyszerűbbé, kevésbé költségessé és hatékonyabbá teszi a vállalkozást az EU-ban. A Bizottság egyértelmű célkitűzése, hogy példátlan mértékű egyszerűsítést valósítson meg azáltal, hogy 2029 végéig legalább 25%-kal – a kkv-k esetében pedig legalább 35%-kal – csökkenti az adminisztratív terheket.
További információk
A digitális uniós vívmányokra vonatkozó digitális omnibusz csomag (rendelet)
A mesterséges intelligenciára vonatkozó digitális omnibusz csomag (rendelet)
A digitális omnibusz csomagot kísérő bizottsági szolgálati munkadokumentum
Európai üzleti tárca (rendelet)
Európai adatuniós stratégia (közlemény)
Digitális célravezetőségi vizsgálat (konzultáció)
A mesterséges intelligenciáról szóló rendelet – egyszerűsítési javaslat
Az európai üzleti tárcával kapcsolatos háttér-információk
Tájékoztató az európai adatuniós stratégiáról
Tájékoztató az európai üzleti tárcáról
Idézet(ek)
„Az EU-ban a siker minden kulcseleme a rendelkezésünkre áll: a tehetség, az infrastruktúra és a kiterjedt belső egységes piac. Vállalatainkat, különösen az induló innovatív és kisvállalkozásainkat azonban gyakran egymásra rétegződő merev szabályok fogják vissza. A bürokrácia csökkentésével, az uniós jogszabályok egyszerűsítésével, az adatokhoz való hozzáférés megnyitásával és közös európai üzleti tárca bevezetésével teret nyitunk az innováció megvalósításának és európai értékesítésének. Mindezt európai módra tesszük: gondoskodva a felhasználók alapvető jogainak teljes körű védelméről.” – Henna Virkkunen, a technológiai szuverenitásért, a biztonságért és a demokráciáért felelős ügyvezető alelnök
„Az EU termelékenysége leginkább az innovációs szakadék megszüntetésével és a bürokrácia csökkentésével javítható. Digitális omnibusz csomagunk mindkettőre törekszik. A mai javaslat jelentős első lépés digitális egyszerűsítési menetrendünkben, amelynek célja, hogy kedvezőbb üzleti környezetet teremtsen az európai vállalatok számára. A szintén a mai napon elindított digitális célravezetőségi vizsgálat, amely széles körű nyilvános konzultációt foglal magában, iránymutatásul szolgál majd a következő lépéseinkhez. A szabályok egyszerűsítésével, az adminisztratív terhek csökkentésével, valamint rugalmasabb és arányosabb szabályok bevezetésével továbbra is teljesíteni fogjuk azon kötelezettségvállalásunkat, hogy nagyobb teret adjunk az uniós vállalkozások számára az innovációhoz és a növekedéshez.” – Valdis Dombrovskis, a gazdaságért és a termelékenységért, valamint a végrehajtásért és az egyszerűsítésért felelős biztos
„Az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) célzott módosításainak célja e mérföldkőnek számító rendelet eredményességének és integritásának fenntartása, ugyanakkor az érdekelt felek részéről jelentkező, a GDPR pontosítására, egyszerűsítésére és harmonizálására irányuló igény kezelése. Elengedhetetlen, hogy az Európai Unió fellépjen az egyszerűsítés és a versenyképesség érdekében, ugyanakkor fenntartsa az egyének alapvető jogainak magas szintű védelmét – és ez a csomag pontosan e két cél között teremt egyensúlyt.” – Michael McGrath, a demokráciáért, a jogérvényesülésért, a jogállamiságért és a fogyasztóvédelemért felelős biztos”
Forrás:
Egyszerűbb uniós digitális szabályok és a digitális tárcák új rendszere – milliárdokat takaríthatnak meg a vállalkozások, és fellendül az innováció; Európai Bizottság; 2025. november 19.