„Európa egy virtuális világok partnerség keretében egyesíti az ipart és a kutatást, hogy felgyorsítsa az innovációt, fejlessze a készségeket és előmozdítsa az immerzív alkalmazásokat az ágazatok között.
Tegnap az Európai Bizottság elindította a virtuális világok európai partnerségét, amely összefogja az ipart, a tudományos köröket, a kutatási szervezeteket és a végfelhasználókat az e területen folytatott kutatás és innováció támogatása érdekében.
A virtuális világok állandó, magával ragadó környezetek, amelyek 3D és kiterjesztett valóság (XR) technológiákon alapulnak, amelyek lehetővé teszik az emberek számára, hogy új módon lépjenek kapcsolatba, dolgozzanak és alkossanak. A 3D-re, az XR-re és a fejlett szimulációs technológiákra épülő technológiák várhatóan számos ágazatot átalakítanak Európában. Például gyorsabb és pontosabb diagnózist biztosíthatnak az egészségügyben, költséghatékony képzést és oktatást nyújthatnak, vagy lehetővé tehetik a mérnökök és a gyártók számára, hogy megépítésük előtt teszteljék a gyártósorok prototípusait és az összetett építészeti struktúrákat. A virtuális világok új lehetőségeket nyitnak meg a kulturális szerepvállalásban is, a magával ragadó múzeumi élményektől az interaktív örökségmegőrzésig.
Ez az átalakító potenciál tükröződik a globális piaci részesedés becsült növekedésében, amely az előrejelzések szerint a 2022. évi 27 milliárd euróról 2030-ra több mint 800 milliárd euróra emelkedik. A virtuális világokra vonatkozó új európai partnerség biztosítani fogja, hogy Európa vezető szerepet játsszon ebben a technológiai és ipari változásban.
Virtuális világok partnerség
A Henna Virkkunen, a technológiai szuverenitásért, biztonságért és demokráciáért felelős ügyvezető alelnök által aláírt, a virtuális világokkal foglalkozó európai partnerség és a Virtuális Világok Szövetsége célja annak biztosítása, hogy az EU teljes mértékben kihasználja a virtuális világokban rejlő lehetőségeket. Elő fogja mozdítani a kiválóságot a kutatás, az innováció, a szabványosítás és a készségfejlesztés terén, miközben ösztönzi az emberközpontú virtuális világok bevezetését és elfogadását.
A partnerség keretében az Európai Bizottság azt tervezi, hogy a jelenlegi többéves pénzügyi kereten belül legfeljebb 200 millió eurót különít el kutatási és innovációs tevékenységekre, és a Virtuális Világok Szövetségének tagjai 2025 és 2030 között legalább 200 millió euróval egészítik ki ezt a beruházást, biztosítva a köz- és magánszféra közötti szoros együttműködést a virtuális világok ágazatokon átívelő méretezése érdekében.
- Siemens (Németország)
- SAP (Németország)
- Universidad Politécnica de Valencia (Spanyolország)
- VRT média Flandria (BE)
- VTT (Finnország)
- CNRS (Franciaország)
- CNR (IT)
- PopulAR (BE) (egyértelműsítő lap)
- Brainstorm (Spanyolország)
- CERTH (GR)
- Voxel érzékelők (BE)
- KU Leuven (Belgium)
- Fraunhofer (Németország)
- DFKI (Németország)
- imec (BE)
- Poznańi Közgazdaságtudományi Egyetem (PL)
- CSGroup (FR) (angol nyelven)
- Merülés (FR)
Matthieu Worm, a Virtuális Világok Szövetségének elnöke így nyilatkozott: „A virtuális világok nem csupán szórakozást jelentenek, hanem hatékony eszközök Európa legsürgetőbb kihívásainak kezeléséhez és a valós problémák megoldásához. A tudományágakon átívelő együttműködés előmozdításával példátlan eredményeket érhetünk el a biztonság, a fenntarthatóság és a versenyképesség terén.”
Szakértelmük és erőforrásaik ötvözésével az alapító tagok – akikhez hamarosan a szövetség valamennyi tagja csatlakozik – hozzá fognak járulni a virtuális világok versenyképes és reziliens európai ökoszisztémájának kiépítéséhez, amely Európa kutatási és innovációs erősségeiben gyökerezik.Kézzelfogható előnyök a polgárok és a vállalkozások számára
A virtuális világok partnersége konkrét eredményeket fog hozni mind a polgárok, mind a vállalkozások számára. A fontos munkaterületek közé tartoznak a következők:
- Ipar és fenntarthatóság: digitális ikrek és virtuális prototípusok a költségek csökkentése és a gyártás és a mérnöki munka környezeti hatásának csökkentése érdekében
- Egészségügy és jóllét: VR szimulációk orvosi képzéshez, sebészeti tervezéshez és rehabilitációs terápiákhoz
- Oktatás és készségek: interoperábilis 3D tanulási környezetek iskolák és egyetemek számára, amelyek biztonságos, ellenőrzött környezetben biztosítanak hozzáférést a diákok és a tanárok számára magas színvonalú erőforrásokhoz
- Kultúra és kreativitás: magával ragadó múzeumlátogatások, színházi előadások és örökségi élmények, amelyek minden európai számára elérhetők
Kezdeményezései révén a partnerség felgyorsítja az innovációt, támogatja a készségfejlesztést és előmozdítja a szabványosítási erőfeszítéseket, miközben ösztönzi a magán- és közszférabeli partnerek közötti nemzetközi szintű együttműködést.
Az első stratégiai kutatási és innovációs terv meghatározza a prioritásokat az alkalmazások, a technológiák és a kapcsolódó kihívások területén, mint például az etikai, jogi és társadalmi kérdések, a fenntarthatóság vagy a jövőbeli Web4.0 irányítása.
Háttér
A virtuális világok partnersége az EU web 4.0-ra és virtuális világokra vonatkozó stratégiájának kulcsfontosságú része.
A 2023 júliusában közzétett stratégia négy pilléren alapult:
- Az emberek szerepvállalásának növelése és a készségek megerősítése
- Vállalkozások támogatása
- A kormány támogatása
- A web 4.0 és a virtuális világok nyitottságának és globális irányításának előmozdítása
A stratégiát a 2023 februárja és áprilisa között tartott polgári vitacsoportok sorozatát követően tették közzé, amelyeken 150 uniós polgár vett részt, hogy a virtuális világokkal kapcsolatos tapasztalataik és elvárásaik alapján ajánlásokat fogalmazzanak meg. Huszonhárom ajánlást (pdf) szilárdítottak meg, amelyek iránymutatásul szolgálnak a stratégiával kapcsolatos intézkedésekhez.
További információ
- Virtuális Világok Szövetsége (Virtual Worlds Association)
- Stratégiai kutatási és innovációs menetrend
- Az EU web 4.0-ra és virtuális világokra vonatkozó stratégiája
- Az EU virtuális világokkal kapcsolatos politikája
- A Horizont Európa 2025–2027-es időszakra szóló stratégiai terve – új európai partnerségek
Forrás:
Az Európai Bizottság elindítja a virtuális világok európai partnerségét; Shaping Europe’s digital future, Európai Bizottság; 2025. december 11. (Uniós gépi fordítás, az eredeti változat elolvasható itt.)