„…A Getronics visszalépése az elektronikus útdíjrendszer beruházásától január eleje óta benne van a levegőben. A vészharangokat legalábbis a társaság már az év első munkanapján megkongatta, amikor értesítette az ÁAK-t: nem áll készen a…díjszedő és ellenőrző rendszer szerződésének aláírására. Méghozzá, mint kiderült, elsősorban azért, mert 10-24 százalék közti alvállalkozója, a norvég Q-Free ASA, a Getronics diktálta feltételek mellett nem volt hajlandó megkötni beszállítói megállapodását.
A veszett helyzetben az ÁAK, illetve a lépéseit felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) nem adta fel, és tovább erőltette a Getronics szerződésének aláírását. Olyannyira, hogy közbeszerzési eljárás győztese akkora segítséget talán még sosem kapott megrendelőjétől, mint a Getronics a kormány megbízottaitól. Megnyilvánult ez abban is, hogy a fejlesztési tárca átvette az útdíjtender irányítását az állami sztrádatársaságtól, és maga próbált megoldást találni a norvég alvállalkozó kiugrásának orvoslására.
Az ügyeskedés azonban a szerződés aláírására rendelkezésre álló időkereten belül nem vezetett eredményre. Így az NFM újabb huszárvágásra szánta el magát. Vályi-Nagy Vilmos infokommunikációs államtitkár két nappal a határidő lejárta után bejelentette: a Getronics kérésére harminc nappal megtoldják a szerződéskötést szolgáló időtartamot. Vagyis akkor úgy volt, az útdíjtender aláírására február 12-ig bármikor sor kerülhet.
A kincstári optimizmus mögött az avatottak felfigyelhettek az államtitkár óvatosabbá válására. A január elején az útdíjtender döntéseit magához vonó szakember ugyanis ekkor már arról beszélt: a harmincnapos hosszabbításról az ÁAK döntött. Ami alkalmasint azt is jelentheti, hogy ha utóbb a lépésből baj lesz, a felelősség az állami autópálya-üzemeltető vezetőié.
Az új helyzetben a következő lépés a Getronicsé volt. Lapunk úgy tudja: a társaság levélben foglalta össze az ÁAK-nak, milyen feltételekkel tudja aláírni az útdíjredszer szerződését. A felsorolt, állítólag tucatnyi pont között ott volt az is, hogyan orvosolnák a Q-Free kiszállásának gondját. A norvég cég helyébe, a már kész forgatókönyv szerint az olasz Autostrade S.p.A. lépett volna.
Ehhez azonban az ÁAK-nak egy apró szívességet kellett volna tennie. Jelesül vállalnia kellett volna, hogy az Autostrade által leszállított, teherautókra telepíthető fedélzeti berendezések árát nem a Getronicsnak, hanem egyenesen az olasz cégnek utalja át. Ami látszólag nem nagy dolog, de a valóságban mégis vállalhatatlan volt. Ha ugyanis az ÁAK belemegy a kivételezésbe, akkor is ki kellett volna fizetnie a több százezer fedélzeti berendezés árát, ha maga az útdíjrendszer végül ki sem épül.
A trükközések sorozatának immár vége, az ÁAK szombat délelőtti válságmegbeszélésén világossá vált, hogy a Getronics visszalépése után szerződésének aláírását értelmetlen tovább erőltetni. Arra viszont az egybegyűltek nem találtak választ, hogy az új helyzet egyet jelent-e az útdíjtender teljes bukásával. Erről az állami sztrádatársaságnál magasabb helyen kell megszületnie a döntésnek. Már csak azért is, mert elvben maradt egy lehetőség, ami biztosíthatja, hogy ha talán nem is július 1-re, de egy kisebb késéssel kiépüljön a teherautóknak a megtett kilométerek alapján számlázó díjrendszer, és a költségvetés is hozzájusson a 2013-ra betervezett 75 milliárd forintos bevétele egy részéhez.
A Getronics bukásának esetére a múlt héten felvázolt elképzelés, az útdíjtenderen érvényes, de a kormány által megszabott 42 milliárd forintos költségkeretet 53,486 milliárd forintos ajánlatával túllépő T-Systems Magyarország játékba hozásáról szól. Ennek lényege, hogy miután a Deutsche Telekom érdekeltségébe tartozó magyar céget az ÁAK nem hirdette ki közbeszerzési eljárása második helyezettjének, és így vele automatikusan nem lehet megkezdeni a tárgyalásokat, egy új tendert hirdetnének meg. Igaz, ez a közbeszerzés merőben más lenne, mint az előző.
A rendkívüli sürgősséggel megindított eljárás meghívásos lenne, és meghívót kizárólag az útdíjtenderre érvényes ajánlatot adó cégek kapnának. Pontosabban egy cég, a T-Systems Magyarország. Rajta kívül ugyanis érvényes ajánlata csak a Getronicsnak volt. Visszalépése után azonban meghívásáról már szó sem lehet.
Egyelőre nincs válasz arra: az ÁAK megkapja-e az utasítást a T-Systems megkeresésére. És azt sem lehet tudni, hogy a korábban a Getronics helyébe lépésre jelentkező cég milyen feltételek és menetrend mellett vállalkozna az útdíjrendszer kiépítésére. Egyértelmű azonban, hogy ha nem egyeznek meg vele, a kormány jó időre lemondhat a megtett úttal arányos díjszedésről.
Bevezetésére legközelebb talán 2016-ban lesz esély. Addig pedig a költségvetés végtelen pénzéhségét a Széll Kálmán terv 2.0-s változatában leírt „vészforgatókönyv” szerint, az e-matricás útdíjrendszer kiterjesztésével enyhíthetnék. A kérdés már csak az: a kiterjesztés kiket és milyen utakon érne el.”
Forrás:
Útdíjtender: a trükközés sem segített, visszalépett a Getronics; Kapitány Szabó Attila; Népszabadság; 2013. január 19.