„Tóth Ferenc, a Tolna Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja a Tolna megyei járásokkal és a kormányablakkal kapcsolatos kérdéseinkre válaszolt.
– Hogyan alakult 2013-tól a járási rendszer az Ön megyéjében?
– Magyarországon a diktatúra évtizedeit követő 20 év kevés volt arra, hogy állam és a polgárok közötti bizalmi viszony helyreálljon. A járási hivatalok megalakulásával azonban új időszámítás kezdődött a közigazgatásban. Ettől fogva a járások azok a pontok, ahol az emberek a leggyakrabban találkoznak az állammal. Nagy felelősség hárul e hivatalokra és vezetőikre, helyben ugyanis ők testesítik meg az államot. A hivatalvezetőkön múlik, hogy az emberek valóban úgy érezzék, az újjászervezett magyar állam képes betölteni a 21. században tőle elvárt funkciókat. A járási rendszer kialakításának fő célja nem a múlt feltámasztása, hanem az egyablakos ügyintézés megteremtése, vagyis az, hogy a polgárok minden állammal kapcsolatos ügyet egy helyen tudjanak elintézni.Tolna megyében hat járás jött létre: a szekszárdi, a paksi, a bonyhádi, a tolnai, tamási és a dombóvári járás. A járási hivatalok mellett kilenc kirendeltség, valamint hetvenkilenc helységben települési ügysegéd is hozzájárul az ügyintézés gördülékenységéhez. A szekszárdi hivatal az országban az első között tette ügyfélbaráttá a megyeszékhely okmányirodájának nyitva tartását: január 7-től a szekszárdi okmányiroda munkanapokon reggel 8 órától este 8 óráig tart nyitva, a járás többi okmányirodájában pedig megszüntettük az ügyfélmentes napot. Az ügyfelek így megtapasztalhatják, hogy nem csak szavakban szolgálják őket az új hivatalok, hanem tettekben is. A cél az, hogy mindenki, aki betér a hozzá legközelebb eső járási hivatalba, azzal a jó érzéssel távozzon: végre a hivatalok vannak az emberekért, és nem fordítva.
Mindez pedig még csak az átalakulás kezdete: 2013 év végéig a járási hivatalok részeként 300 helyszínen jönnek létre kormányablakok, ahol egységes arculattal, több mint kétezer ügycsoportban, egyablakos ügyintézés keretében fogadják majd az állampolgárokat. Ha ez megvalósul, végre véget vetünk majd annak az időszaknak, amikor az állampolgárnak először azt kell kinyomoznia, hogy melyik közigazgatási szervnél intézheti el ügyeit. Ha a kormányablak-rendszer teljes egészében kiépül, az állampolgárnak bőven elég lesz annyit tudnia, hol van a lakóhelyéhez legközelebb eső kormányablak.
– Hogyan alakult az elmúlt hónapok során a Kormányablak forgalma, népszerűsége?
– Tavaly jelentősen növekedett a szekszárdi Kormányablak ügyfélszáma a tavaly előtti adatokhoz képest. Az ügykörök közül az egyik legkeresettebb az ügyfélkapu regisztráció volt. Az e-ügyintézés egyre szélesebb körű bevezetése lehetővé teszi, hogy az állampolgárok otthonukban, az ügyfélkapu rendszerén keresztül intézzék az ügyeiket. Ezen kívül keresett volt az ingatlan-nyilvántartásból történő adatszolgáltatás, a nyugellátással kapcsolatos ügyintézés, valamint az előző évhez képest tovább nőtt a családtámogatási ellátások iránti kérelmek száma is. A parlagfűvel fertőzött területek bejelentésére létesített zöld számot is sokan vették igénybe. Egyre több ember fedezi fel a Kormányablak rendkívül ügyfélbarát, napi 12 órás nyitvatartási rendjét, és aki ezzel szembesül, kivétel nélkül elégedettségének ad hangot. Ez megmutatkozik az ügyek napi eloszlásában is: folyamatosan növekszik az érdeklődés a munkaidőn túli, 17 óra utáni ügyintézési lehetőség iránt. Ekkor jellemzően a családtámogatási ellátások iránti igénylésekkel, illetve a hosszabb időt igénybe vevő ügyekkel keresik fel ügyfélszolgálatunkat. Egyre többen fordulnak a Kormányablakhoz információért, általános tájékoztatásért a közigazgatási eljárásokkal kapcsolatban. Az ügyfelek nyilatkozatai és az elégedettségi kérdőívek adatai alapján elmondható, hogy a Kormányablakban tapasztalt segítőkészség, az egy-egy konkrét ügyön túl látó, a közigazgatásban eddig nem tapasztalt komplex látásmód hiánypótló.– Hogyan fognak bővülni a megyében az ügyintézési lehetőségek?
– Március 1-től hat új ügykörben járhatnak el az ügyfelek a kormányablakokban. Ettől fogva az építésügyi és építés-felügyeleti hatóság eljárásában a kormányablak átveszi a hatósági engedélyezési, tudomásulvételi kérelmet és az ezekhez kapcsolódó egyéb kérelmeket, nyilatkozatokat. Az iratokról elektronikus másolatot készít, azt továbbítja és feltölti az építésügyi hatósági engedélyezési eljárást támogató dokumentációs rendszerbe. Ezen kívül irat-betekintési és iratmásolati szolgáltatási lehetőséget biztosít az ügyfélnek az olyan iratok esetében, amelyekben a kérelmező ügyféli jogállással rendelkezik, illetve amelyekre irat-betekintési joga van. A kormányablakok március 1-től tájékoztatást nyújtanak az ügyfeleknek az eljárás menetéről, valamint az eljárással kapcsolatos ügyféli jogokról és kötelezettségekről a házasságkötés és bejegyzett élettársi kapcsolat létesítése, a házassági névviselési forma módosítása, a születés anyakönyvezése, hatósági bizonyítvány kiállítása, valamint a haláleset anyakönyvezése ügyében.”
Forrás:
Jelentősen növekedett a szekszárdi Kormányablak ügyfélszáma – Interjú Tóth Ferenc Tolna megyei Kormánymegbízottal; Belföldi hírek