„Az új számviteli szabályokat a régi informatikai rendszerben kellene lekönyvelni. Ez azonban a múltat idéző DOS-alapú programoknak feladhatja a leckét.
2014-től átszabják az államháztartási számviteli rendszert. A váltás gondot okozhat azoknak az önkormányzatoknak és központi költségvetési szerveknek, amelyek eddig elavult informatikai programokkal könyveltek, és most az ingyenes központi rendszerre várnak. Az állami ASP-projekt országos elindítása ugyanis több évre elhúzódhat.
„Az államháztartási szerveket – így az önkormányzatokat is – érintő könyvelési és beszámolási változásokat az államháztartás számviteléről szóló 4/2013 (I.11) kormányrendelet (az új ÁHSZ) írja elő. Mára már majdnem biztos, hogy 3 hónap múlva már mindenkinek a cseppet sem egyszerű és merőben új szemléletet igénylő szisztéma szerint kell dolgoznia” – mondta az FN24-nek Miklósy Miklós, a Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt. vállalatirányítási rendszerek üzletágának vezetője.
…
Az új számviteli rendszerhez a korábbi tervek szerint egy ingyenes központi IT-megoldást is biztosítana az állam. A központi rendszer használata önkéntes. A tervezett ASP-projektben (Application Service Providing – alkalmazás-szolgáltatás) az állam informatikai szolgáltatóközpontokat hozna létre, és a központi szervereket, programokat az önkormányzatok interneten keresztül, felhőalapon tudnák elérni.A Saldo szakértője elmondta: jelenleg csak az ASP-projekt kísérleti stádiumára áll rendelkezésre uniós forrás. Ez alapján egy évvel a számviteli változások után, 2015-ben a közép-magyarországi régióban 20-30 önkormányzatnál kísérleti jelleggel vezetnék be a szolgáltatást. Az országos rendszer a legoptimálisabb esetben is csak 2016-ban indulhat, de ez elhúzódhat akár 2017-2018-ig is. Az országos kiépítéshez ugyanis további uniós forrás szükséges.
Elavult DOS-rendszerek a hivataloknál
A Saldo tanácsadó cég tapasztalatai szerint a kisebb önkormányzatokból létrejött közös hivatalokban a Magyar Államkincstár ingyenes, DOS-alapú programjait használják a főkönyvi könyvelésre és a beszámolókészítésre. Gyakran emellett más, szigetszerűen működő, önálló programokkal is dolgoznak. „Ezek az IT-megoldások meglehetősen régiek, a 15-20 évvel ezelőtti technikának felelnek meg. Többnyire nincsenek integrálva, nincs közöttük, illetve az Excellel és az internettel adatkapcsolat” – sorolta a leggyakoribb problémákat Miklósy Miklós.Az üzletágvezető elmondta: ezek a rendszerek a 2014-től bevezetendő új számviteli és beszámolási feladatokkal nem, vagy csak még nyögvenyelősebben tudnak majd megbirkózni.
Van olyan szoftvergyártó, amely nem vállalja a jogkövetést
„További változás, hogy az egyszerre könyvelendő költségvetési és pénzügyi szemléletű kontírozás mellett évtizedek után újra él a rovatrend, és megjelenik egy negyedik gyűjtési szempont is, a COFOG. Mindez új algoritmusok beépítését igényli az elavult alkalmazásokba, ami szakmailag aggályos. Ismerünk olyan szoftvergyártó céget, amely nem is vállalja már a 2014-es jogkövetést. A Magyar Államkincstár az ügyfelei megnyugtatására szeptemberben ugyan jelezte a DOS-programok további támogatását, ezzel viszont a modern központi IT-megoldásban bízók utolsó reménye is odalett” – tette hozzá a szakember.A gördülékeny átmenetben segít a Saldo programja
Most már biztos, hogy hiába számítanak rá a kisebb önkormányzatok, 2014-ben még biztosan nem tudják igénybe venni a központi IT-programot, és 2015-ben is csak töredékük vehet részt a közép-magyarországi kísérleti fázisban. Ahhoz, hogy jövő év januárjától ne legyen fennakadás a könyvelésben, érdemes néhány évre integrált informatikai megoldásokat bérelniük.A Saldo integrált önkormányzati rendszerét, a Saldo Creator Budget programot az utóbbi években számos helyhatóság vezette be sikeresen, köztük közös hivatalok, valamint a hozzájuk tartozó önkormányzatok és intézményeik.
A programban a jövő januári változások informatikai átvezetését a Saldo biztosítja, ezzel a hivataloknak nincs teendőjük. Ha a helyhatóságoknak nincs forrásuk a teljes beruházásra, akkor a rendszer tervezhető, havidíjas bérlése is lehetséges, de a szolgáltató akár az üzemeltetést is vállalja (ASP-alapú távüzemeltetéssel)…”
Forrás:
Zűrös év vár az önkormányzatokra – Gond lehet a könyveléssel; FN24; 2013. október 8.
Lásd még:
4/2013. (I. 11.) Korm. rendelet az államháztartás számviteléről; OptiJus
Önkormányzati ASP központ felállítása; Magyar Államkincstár; 2013. február 20.
EKOP-3.1.6 Önkormányzati ASP központ felállítása; Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
COFOG: „A kormányzati funkciók mérésére több nemzetközi intézmény az ún. COFOG (Classification of Functions of Government) szabványt alkalmazza, amely összehasonlíthatóvá teszi különböző országok kormányzati szektorának terjedelmét és összetételét…A funkcionális osztályozás négy kategóriát különböztet meg. (1) Az állami működési funkciók csoportjába az igazgatás, a külügyek, a védelem, a rend- és jogbiztonság, az igazságszolgáltatás tartoznak. (2) A jóléti funkciók körébe a kormányzat által szervezett vagy támogatott oktatási, egészségügyi, társadalombiztosítási, szociális és jóléti szolgáltatások, a lakásügyek és egyéb szolgáltatások tartoznak, (3) a gazdasági funkciókba pedig a kormányzat által szervezett és támogatott gazdasági tevékenységek, és azok fejlesztése (például energiaellátás, mezőgazdaság, közlekedés, távközlés). (4) Az államadósság kezelés kategóriába az államadósság finanszírozásához kapcsolódó kamatkiadások tartoznak.” (Budapest Intézet)