Skip to main content
gazdaságtávközlés

Roaming: egy felmérés szerint a roamingdíjak megszüntetésével a távközlési cégek 300 millió új ügyfelet szerezhetnek

Szerző: 2014. február 17.No Comments

„Egy 28 000 uniós polgár körében végzett friss felmérés szerint külföldre utazáskor a roamingdíjak miatt az európaiak 94%-a a minimálisra korlátozza az olyan szolgáltatások használatát, mint például a Facebook. Az Európai Bizottság számításai szerint ezzel a távközlési vállalatok – jelenlegi árképzési stratégiájuk miatt – 300 millió ügyfelet veszítenek, ez pedig kedvezőtlenül befolyásol más üzletágakat is, például a telefonos alkalmazások fejlesztőit.

Miközben belföldi viszonylatban erőteljesen növekszik a mobilhasználat, és különösen a mobiladat-forgalom, a roamingdíjak következtében:

  • a felhasználók 47%-a másik uniós országba való utazáskor sohasem használná a mobil internetet,
  • tíz megkérdezettből csak egy használná ugyanúgy e-mailfiókját, mint otthon,
  • az EU-n belüli utazáskor az emberek több mint negyede egyszerűen kikapcsolja mobiltelefonját,
  • felhasználók milliói pedig telefonhívás helyett az sms-küldést választják.

Azok, akik gyakran utaznak külföldre – ők a potenciális piac egyik legígéretesebb szegmensét jelentik –, nagyobb valószínűséggel kapcsolják ki mobiltelefonjukon az adatroaming-szolgáltatást, mint azok, akik ritkábban utaznak. A Bizottság szerint ennek oka abban keresendő, hogy azok, akik gyakran járnak külföldön, pontosabb információkkal rendelkeznek az Európán belüli roamingdíjakról, mint a kevésbé rutinos utazók.

Neelie Kroes, az Európai Bizottság alelnöke így nyilatkozott: „Teljesen megdöbbentem az adatok láttán. A felmérés azt mutatja, hogy be kell fejeznünk a megkezdett munkát, és fel kell számolnunk a roamingdíjakat. A fogyasztók extrém módon korlátozzák telefonhasználatukat, ez pedig a vállalatok számára is rossz hír.

Nem csak az utazásszervezők és a távközlési vállalatok érdekei ellentétesek. Azt se feledjük, hogy vállalkozások milliói szembesülnek a roamingdíjakból származó többletköltségekkel, és a mobiltelefonos alkalmazások fejlesztőit is veszteségek érik. A roaming nem csupán az egységes piac anomáliája – léte gazdasági szempontból is teljes képtelenség.”

Miközben Európában rendkívüli mértékben növekszik a mobilos alkalmazások ágazata (IP/14/145), a roamingdíjakhoz hasonló akadályok hátráltatják ennek az új szektornak egyes részeit. Az útikalauzok, a fényképes és a térképes alkalmazások esetében ez különösen nagy problémát jelent.

A fogyasztók nem csupán külföldi tartózkodáskor mérséklik a mobilhasználatot. Az emberek 70%-a a magas díjak miatt otthonról sem hív külföldi mobilszámot.

Telefonálás az EU-n belül
A Bizottság megbízásából készített felmérésből kiderül, hogy az EU-n belül utazók 28%-a kikapcsolja mobiltelefonját, amikor külföldre ér. Az utazóknak csupán 8%-a használja ugyanúgy telefonját, mint otthon. Tízből hárman egyáltalán nem indítanak hívást, ha külföldön vannak.

Az sms jobb, mint a telefonálás
Valamivel magasabb azok aránya, akik külföldi tartózkodásuk során sms-eznek, mint azoké, akik telefonálnak. Tízből ketten sms-eznek úgy, mintha otthon lennének. A felmérés szerint az utazók negyede egyáltalán nem sms-ezik, ha másik uniós országban tartózkodik.

Mobilinternet nélkül külföldön
A mobilinternet használatával kapcsolatos adatok még lehangolóbbak. A megkérdezettektől kapott válaszokból a következők derültek ki: a felhasználók 47%-a másik uniós országba való utazáskor sohasem használná e-mailjét és a különféle közösségi oldalakat. Tíz megkérdezettből csak egy használná ugyanúgy e-mailfiókját, mint otthon, a közösségi oldalakat pedig csupán húszból egy.

Továbbá azok, akik gyakran utaznak külföldre, nagyobb valószínűséggel kapcsolják ki mobiltelefonjukon az adatroaming szolgáltatást, mint azok, akik ritkábban utaznak: előbbiek 33%-a, utóbbiak 16%-a. A felmérés szerint e jelentős különbség oka abban keresendő, hogy azok, akik gyakran járnak külföldre, pontosabb információkkal rendelkeznek az Európán belüli adatroamingdíjakról, mint a kevésbé rutinos utazók.

Ugyanakkor a roamingolásra vonatkozó meglévő szabályozásnak és a csökkenő áraknak köszönhetően 2008 óta az EU-ban megdöbbentő mértékben, 1500%-kal nőtt az adatroaming használata. A mobil adatszolgáltatások otthoni használata folyamatosan bővül, éppen ezért aggasztó tendencia az, hogy sok felhasználó külföldön szándékosan nem veszi igénybe ezeket a szolgáltatásokat, hiszen ez mind a telefonos alkalmazások fejlesztői, mind a mobilszolgáltatók szempontjából elszalasztott növekedési lehetőség.

Mindenki számára megfizethető EU-s távközlési szolgáltatások
A „behálózott kontinens” elnevezésű bizottsági jogszabály-javaslat (MEMO/13/779) nyomán az Európai Unió jogalkotóira (az Európai Parlamentre és a Tanácsra) most az a feladat vár, hogy a telefonhívások és az internethasználat terén segítsék elő az egységes piac létrejöttét. A cél, szabályozási kötelezettségek és piaci ösztönzők együttes alkalmazásával arra sarkallni a mobilszolgáltatókat, hogy belföldi szolgáltatási csomagjaikat/díjszabásukat legkésőbb 2016-ra úgy bővítsék, hogy az egész Unió területén belül minden fogyasztó belföldi árakon használhassa telefonját, illetve okostelefonját (belföldi hívásdíjakon való roamingolás). 2012-ben olyan szabályok kerültek elfogadásra, amelyek értelmében a fogyasztóknak 2014 júliusától joguk lesz arra, hogy külföldre utazáskor saját szolgáltatójuk helyett egy helyi szolgáltatótól vagy másik otthoni szolgáltatótól olcsóbb roamingszolgáltatásokat vegyenek igénybe úgy, hogy ehhez ne kelljen SIM-kártyát váltaniuk.

A cél, hogy a belföldi hívások, a roaming és az EU-n belüli hívások díja közötti különbségek csökkentése, majd eltörlése révén valódi európai kommunikációs térség szülessen.

Nemrégiben életbe lépett díjcsökkenések
A roamingdíjak problémája sokkal súlyosabb volt azelőtt, hogy az EU 2008-ban díjmaximalizálást vezetett volna be. Azóta a fogyasztók számos előnyt élveznek:

  • 80%-kal csökkent a hívások és az SMS-ek fogyasztói ára;
  • az adatroaming egyes esetekben 91%-kal lett olcsóbb.

Franciaországban például megszűnőben van a roamingfelár: ez is bizonyítja, hogy a szolgáltatóknak igenis van lehetőségük olyan díjcsomagokat kínálni, amelyek alapján az ügyfelek bárhol az EU-ban egységes díjért telefonálhatnak.

Hasznos linkek
A magyar fogyasztók roamingolási szokásaival kapcsolatos eredmények itt olvashatók.

A Behálózott kontinens kezdeményezésről bővebben

Twitter címkék: #roaming #ConnectedContinent …”

Forrás:
Roaming: egy felmérés szerint a roamingdíjak megszüntetésével a távközlési cégek 300 millió új ügyfelet szerezhetnek; Európai Bizottság; IP/14/152, 2014. február 17.
Korábbi cikkünk:
Az EU nemet mond a roamingdíjakra, jöhet az egységes piac