„Mintegy 220 ezren igényelték az új típusú személyazonosító igazolványt január elsejei bevezetése óta.
Tavaly 436 ezer személyi igazolványt adtak ki az okmányirodák, és a jelenlegi tapasztalatok alapján jó esély van arra, hogy ezt a számot néhány hónap alatt eléri az e-személyit igénylők száma. Az új szolgáltatás bevezetése zökkenőmentesen zajlott, mivel minden szükséges szakmai és infrastrukturális háttér rendelkezésre állt. Az okmányirodák és kormányablakok ügyintézői naprakész felkészítéséről időben gondoskodtak, akik arra számítottak, hogy alapvetően majd a lejárt érvényességű személyi igazolványok cseréje teszi ki a munkájuk jelentős részét. A tapasztalatok azonban azt mutatják, az új e-személyit igénylőknek több mint a fele rendelkezett még érvényes „régi” személyi igazolvánnyal. Mind többen kérik az új, korszerű okmányt, mert annak birtokában sokkal gyorsabban, kényelmesebben intézhetik hivatalos ügyeiket, akár online is. Többek között erről beszélgettünk dr. Ignácz Istvánnal, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának elnökével.Az e-személyi sokkal több funkcióval rendelkezik, mint a régi személyi igazolvány.
Dr. Ignácz István: Az e-személyi sokkal több funkcióval rendelkezik, mint a régi személyi igazolvány, számos új szolgáltatás válik elérhetővé az állampolgárok számára, amelyeknek köszönhetően kényelmesebben, egyszerűbben, gyorsabban intézhetik közigazgatási ügyeiket. Mondhatjuk úgy is, hogy az állampolgárok egy kulcsot kapnak az államtól egyrészt az elektronikus ügyintézési térbe való belépéshez, másrészt az igazolványhoz kapcsolódó úti okmány kártyafunkció komfortosabbá teszi a magyar állampolgárok európai utazásait is. Minden olyan határátlépésnél felhasználható, ahol a schengeni vagy más államközi egyezmények által szabályozott hozzáférési jogosultsággal rendelkező rendszerek, mint például zsilipkapus beléptető rendszerek üzemelnek. A zsilipkapus rendszerek használata az utasok kényelmét, a gyors határátlépést, valamint a várakozási idő rövidítését szolgálják. A rendszer az okmányon tárolt ujjnyomat alapján azonosítja az utast, beolvassa az okmányhoz kapcsolódó háttéradatokat, egyezőség esetén pedig engedélyezi a határátlépést.Korábbi tájékoztatások szerint már többször is felmerült az e-személyi szolgáltatásainak kiszélesítése. Mikorra várható ez?
Dr. Ignácz István: A tároló elemhez kapcsolódó funkciók segítségével az állampolgárok további új, az elektronikus ügyintézés elterjedését célzó, lépcsőzetesen bevezetésre kerülő szolgáltatásokat vehetnek igénybe, így például az elektronikus aláírással történő aláírás lehetőségét, ami alkalmas a teljes bizonyító erejű magánokiratok elektronikus elkészítésére. Az elektronikus aláírás joghatását tekintve egyenértékű a kézi aláírással.Hogyan kezelik az e-személyi esetében az adatainkban történő változásokat?
Dr. Ignácz István: A személyazonosító igazolványon szereplő adat megváltozásának nyilvántartásba vételét követő 30. naptól a személyazonosító igazolvány érvénytelen. A határidőt az adatváltozás bejegyzését követő naptól kell számítani. Érdemes megjegyezni, hogy a hatvanöt éven felüliek kérhetnek chip nélküli kártyát, amelyen nem szerepel az ujjlenyomat. Az eddig kiadott e-személyi 92 százaléka chipes megoldással készült az igényléseknek megfelelően. Az új személyi igazolvány igénylése illetékmentes, a korábbi személyazonosító okmány készítési idejével szemben húsz nap helyett már nyolc nap alatt az állampolgár rendelkezésére bocsátjuk az elektronikus azonosító kártyáját.Hogyan juthatnak e-személyihez a határainkon túl élő magyar állampolgárok?
Dr. Ignácz István: Ami az új igazolvány igénylését illeti, őket is azonos jogok illetik meg, e-személyijüket az okmányirodákban és a kormányablakoknál kérhetik. Ez 2016 szeptemberétől úgy változik, hogy mindez elérhető lesz számukra a külképviseleteken is. Jelenleg potenciálisan nyolcszázezren élhetnek ezzel a lehetőséggel.”
Forrás:
E-személyi: sikeres start; Nagy József; www.eszak.hu; 2016. március 22.