„A Bizottság a mai napon tanácsi ajánlásra irányuló javaslatot tett közzé a magas színvonalú és inkluzív alap- és középfokú oktatást előmozdító vegyes tanulásról. A formális oktatásban és képzésben a vegyes tanulás akkor valósul meg, ha az iskola, a tanár vagy a tanuló a tanulási folyamat során egynél több megközelítést alkalmaz: ez lehet az iskolai helyszínek és más fizikai környezetek (vállalatok, képzési központok, távoktatás, szabadtéri oktatás, kulturális helyszínek stb.), illetve a különböző, digitális és nem digitális tanulási eszközök ötvözése. A Bizottság rövidebb távú intézkedéseket javasol a Covid19-világjárvány által súlyosbított legsürgetőbb hiányosságok kezelésére, valamint iránymutatással szolgál az alap- és középfokú oktatásban és képzésben a tanulási környezetek és eszközök ötvözésére, amelyek segíthetnek reziliensebb oktatási és képzési rendszerek kialakításában.
Marija Gabriel, az innovációért, a kutatásért, a kultúráért, az oktatásért és az ifjúságért felelős biztos így nyilatkozott: „Nemcsak a Covid19-járvány miatt van szükség jobb minőségű és inkluzív oktatásra és képzésre. Most lehetőség nyílik arra, hogy a legújabb tapasztalatokból tanulva előrelépjünk. A mai javaslat felvázolja az európai oktatás jövőképét, amely támogatja az európai oktatási térség és a digitális oktatási cselekvési terv átfogó céljait a minőség és a befogadás, valamint a zöld és digitális oktatás Európa-szerte történő előmozdítása érdekében. Az ajánlás célja, hogy iránymutatást nyújtson a tagállamoknak oktatási rendszereik felkészültségének és hatókörének a tanulók és a diákok, a családtagjaik és a pedagógiai személyzet javára történő megerősítéséhez.”
A vegyes tanulás – különösen a rugalmassága révén – hozzájárulhat az oktatás inkluzivitásának javításához. Jobb oktatást jelenthet a távoli és vidéki területeken, azok számára, akik vándorló közösségek tagjai, vagy kórházakban vagy gondozóközpontokban élnek, vagy intenzív edzésprogramot folytatnak. Az összes környezetnek és eszköznek elérhetőnek kell lennie a kisebbségi csoportok, a fogyatékossággal élő gyermekek és a társadalmi-gazdasági szempontból hátrányos helyzetű csoportokból származó tanulók számára, és e környezetek és eszközök használata nem vezethet hátrányos megkülönböztetéshez vagy szegregációhoz.
A Bizottság a következő ajánlásokat fogalmazta meg a tagállamok számára:
- További tanulási lehetőségek és célzott támogatás biztosítása a tanulási nehézségekkel küzdő, sajátos nevelési igényű, hátrányos helyzetű csoportokból származó vagy az iskolai oktatás fennakadásai által egyéb módon hátrányosan érintett tanulók számára. Ez magában foglalhatja például a személyre szabott fokozott támogatást, a mentori rendszereket, további tanulási idő biztosítását a tanévben és/vagy a tanítási szünetben, további tanulási környezetekhez, például a közkönyvtárakhoz és a közösségi terekhez való hozzáférést, valamint az iskola utáni, pedagógiai támogatást nyújtó szolgáltatásokhoz való hozzáférést. Ezzel összefüggésben a Bizottság további alkalmazottak mozgósítását vagy toborzását javasolja annak érdekében, hogy több idő álljon rendelkezésre az egyéni támogatásra az iskolában és az iskola utáni tevékenységek keretében.
- A tanulók és családjaik, valamint a tanárok és oktatók fizikai és mentális jóllétének előtérbe helyezése. Ez magában foglalhatja a mentális egészséggel kapcsolatos iránymutatások kidolgozását, valamint a diákok és a tanárok jóllétére és a zaklatás elleni küzdelemre irányuló szabályok beépítését az iskolai célkitűzésekbe.
- A tanulók, családjaik, tanáraik és oktatóik digitális kompetenciái fejlesztésének ösztönzése, valamint a rendelkezésre álló eszközökbe és a konnektivitásba való iskolai és közösségi szintű beruházások ösztönzése.
- Hatékony partnerségek támogatása a különböző oktatási szolgáltatók – többek között az üzleti vállalkozások, a művészetek, a kulturális örökség, a sport, a természet és a felsőoktatás területén működő oktatási szolgáltatók, valamint a kutatóintézetek, az oktatási erőforrások (technológia, kiadványok és a tantervi oktatáshoz szükséges egyéb eszközök) iparága és az oktatáskutatás – között az infrastruktúrák és erőforrások tekintetében.
- Az uniós források – különösen az Erasmus+, a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz, az Európai Szociális Alap Plusz, az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA), a Digitális Európa program, a Horizont Európa és a technikai támogatási eszköz – és szakértelem teljes mértékű kihasználása az infrastruktúrába, az eszközökbe és a pedagógiába történő beruházásokhoz a jövő kihívásaira készen álló iskolák fokozott rezilienciája és felkészültsége érdekében.
A Bizottság készen áll arra, hogy támogassa az ajánlás végrehajtását azáltal, hogy elősegíti a tagállamok és az összes érdekelt fél közötti kölcsönös tanulást és tapasztalatcserét az európai oktatási térség és a digitális oktatási cselekvési terv keretében létrehozott párbeszédfórumokon, valamint annak online oktatási és képzési platformjain és közösségein (School Education Gateway és eTwinning) belül.
Az európai oktatási térségről és a 2021 és 2027 közötti időszakra szóló digitális oktatási cselekvési tervről szóló rendszeres eredményjelentések az alap- és középfokú oktatásban a vegyes tanulási megközelítés kidolgozására helyezik a hangsúlyt.
A Bizottság felkéri a tagállamokat, hogy mielőbb fogadják el a mai javaslatot tanácsi ajánlás formájában.
További információk
Javaslat – A Tanács ajánlása a magas színvonalú és inkluzív alap- és középfokú oktatást előmozdító vegyes tanulásról
Európai oktatási térség
A 2021 és 2027 közötti időszakra szóló digitális oktatási cselekvési terv”
Forrás:
A Bizottság fokozottan támogatja a magas színvonalú és inkluzív alap- és középfokú oktatást; Európai Bizottság; 2021. augusztus 5.