Skip to main content
informatikaInternetjogközigazgatás: külföldönpolitikaszemle

Kína három éven belül átfogóan szabályozná az „algoritmikus biztonság” kérdéseit

By 2021. október 25.No Comments

„A Kínai Kibertér Igazgatási Hatóság nyilatkozatban tette közzé nem sokkal ez előtt, hogy az elkövetkező három éves időszakban – más kormányzati társintézményekkel karöltve – átfogó szabályozást kíván kidolgozni és életbe léptetni az ún. „ajánló algoritmusok” vonatkozásában. Gyakorlatilag tehát azokról a szoftverelemekről van szó, amelyeknek a célja az, hogy a nagy technológiai cégek (a felhasználók igényeinek mélységi megismerésére alapozva) lényegében személyre szabott ajánlásokkal csábítsák magukhoz a webhelyeiket, szolgáltatásaikat elérő felhasználókat.

A kínai szabályozó ilyen törekvése végső soron ahhoz az átfogó koncepcióhoz csatlakozik, amely „kiberszuverenitás” (digitális szuverenitás, adat szuverenitás, digitális autonómia stb.) címszó alatt vált az elmúlt időkben a szakpolitikai és szakmai közbeszéd egyik leghangsúlyosabb mozzanatává sokfelé a világban. Elsősorban persze Kínában (de legalább annyira a rivális Indiában, vagy Oroszországban, sőt manapság kiemelten az Európai Unióban is). Az első pillanatban kicsit nehezen (sőt, valójában egyenesen félre-) érthető kínai kormányzati koncepció, az „algoritmikus biztonság” valójában azt a nagyon egyszerű és világos törekvést fogalmazza meg, hogy a kínai állam nem szeretné, hogy a digitális eszköz- és szolgáltatás használók, fogyasztók, netizenek online életét és működését nagyban befolyásoló technológiák (az ajánló algoritmusok) révén tőle független magán entitások irányíthassák ennek a digitális világban mozgó hatalmas embertömegnek a mozgásait, választásait. Azaz, a központi irányító szerepkört nem szívesen engednék ki a kezükből éppen a modern világ meghatározó doménjében és platformjain. Ahogy a Kínai Kibertér Igazgatási hatóság nyilatkozata fogalmaz, a technológiai cégek által kifejlesztett (ajánló) algoritmusoknak igazodniuk kell a szocializmus alapvető értékeihez. Hasonlóan alapvető követelményként fogalmazza meg a kibertér hatóság azt is, hogy ezeknek az algoritmusoknak biztonságosaknak kell lenniük, és társadalmi értelemben felelősségteljesnek is. A szövegben szereplő megfogalmazás szerint „átlátható és fair” működést kell garantálniuk.

A hatóság most közzétett nyilatkozatának preambulumában világosan megfogalmazza azokat a társadalmi, politikai aggályokat, amelyek az előirányzott algoritmus-szabályozás mozgatórugóiként jelentkeznek. Az információ disszeminációs algoritmusok egy felől jelentősen előmozdították a digitális gazdaság növekedését, a társadalom fejlődését, ugyanakkor azonban jelentősen befolyásolták nem csupán a piac normális működését, de a társadalom rendjét is. Ahogy a kínai hatóság fogalmaz: ezek az információs algoritmusok sok esetben hátrányosan érintették a társadalmi igazságosságot, a digitális szolgáltatásokat használó netizenek jogait. Ezzel tehát veszélybe sodorták az „ideológiai biztonságot” is.

Mindenképpen érdemes felfigyelni viszont arra a mozzanatra, hogy a kínai kibertér hatóság ugyanakkor azt is előirányozza, hogy széleskörűen támogatni fogja az algoritmusok fejlesztésével kapcsolatos kutatásokat az elkövetkező időszakban annak érdekében, hogy maga is hozzájáruljon a kínai ajánló algoritmusok globális versenyképességének növeléséhez. A szabályozó hatóság ezzel a részlettel határozottan azt sugallja, hogy az ajánló algoritmusokkal kapcsolatban a hosszú távú célja egyértelműen nem valamiféle korlátozó megszorítás, hanem sokkal inkább egy átfogó felügyelet; a kontroll biztosítása mellett ugyanakkor komoly hangsúlyt kívánnak helyezni az ajánló algoritmusok fejlesztésére, mivel abban Kína egyfajta kompetitív előnyszerzésének eszközét (is) látják. A hatóság egyébként ezzel összefüggésben maga is szakmai értékelő csoportokat kíván felállítani a nagy technológiai cégek algoritmusainak vizsgálatára, elemzésére.

Az „információ disszeminációs algoritmusok”, elsősorban természetesen az ún. ajánló algoritmusok használata széles körben elterjedt a kínai technológiai óriásvállalatok körében. Ezen a téren különösen az Alibaba cég által használt ajánló algoritmust kell megemlíteni, de hasonló ajánló algoritmusokat fejlesztett és használ a Taobao nevű e-kereskedelmi piactér, vagy a Douyin rövidvideo közösségi platformja, vagy a Tencent tulajdonában levő Kuaishou algoritmusa. Ugyancsak fontos fejlesztés a Meituan élelmiszer kiszállító vállalkozás elosztó algoritmusa is.

A kínai kibertér igazgatási hatóság már a nyár folyamán megtette első lépését az ajánló algoritmusok szabályozása terén. Augusztusban nyilvánosságra hozott előzetes irányelvei például felvetették: a jövőben a nagy technológiai cégek ne fejleszthessenek és működtethessenek olyan (ajánló) algoritmusokat, amelyek indokolatlan költekezésre csábíthatják a felhasználókat. Fontos javaslatként szerepelt az is: olyan rendszereket kell működtetni, ahol a felhasználók könnyen és egyszerűen kikapcsolhatják az ajánló algoritmusokat.
A kínai szabályozási törekvések megértéséhez és értékeléséhez érdemes rápillantani a szélesebb globális kontextusra is. Ahogy az átfogó koncepció, a kiberszuverenitás is népszerű elképzelésként merül fel a világ jó néhány globális és regionális hatalmi központjában, úgy az ajánló algoritmusok konkrétabb témája is jó néhány országban került a szakpolitikai gondolkodás középpontjába. Az Egyesült Államokban például (elsősorban a közösségi médián terjesztett dezinformációk szűrésével kapcsolatban) nagyon élesen vetődött fel az utóbbi hónapokban a technológiai óriáscégek által alkalmazott algoritmusok kérdése. Az Európa Unió pedig szigorú fellépést helyezett kilátásba a technocégek ellen, ha azok – elsősorban az alkalmazott algoritmusok révén – nem szorítják vissza felületeiken az illegális tartalmak terjedését.”

Forrás:
China says to set governance rules for algorithms over next three years; Reuters; 2021. szeptember 29.
Guiding opinions on strengthening the overall governance of internet information service algorithms State Internet Information Office; 2021. szeptember 29.