„A folyamatos párbeszéd és a kapcsolattartás 2012 üzenete – mondta Tarnai Richárd kormánymegbízott a Rádió Orient, a közigazgatás rádiójának műsorában. „Célunk továbbra is az egyablakos ügyintézés, amely megkönnyíti az állampolgárok mint ügyfelek ügyintézését, s amit ők, mint adófizetők, joggal várnak el. Egyszerűsítés és a bürokrácia leépítése, erről szól a közigazgatás átalakítása” – tette hozzá.
…
2011 január elsején jöttek létre a kormányhivatalok, s akkor a kormány azt mondta, hogy az emberekhez közelebb kell vinni az ellátásokat – emlékeztetett a kormánymegbízott. „Az államnak adót fizető polgárok joggal várják el a megfelelő szolgáltatást, s erre az egyablakos ügyintézés a legalkalmasabb” – ismertette. „Egyszerűsítés és a bürokrácia leépítése, erről szól a közigazgatás átalakítása” – tette hozzá.A szociális intézmények átvételének célja, amely 2012 január elsejétől valósul meg, azoknak az anomáliáknak a leépítése, miszerint korábban sok helyen akadozott az ellátást, például az étkeztetés, a gáz és az energiaszolgáltatás. „Célunk, hogy ezeken a területeken rendet rakjunk, hogy az iskolákban, egészségügyi intézményekben legyen fűtés és étkeztetési ellátás” – mondta Tarnai Richárd. Emlékeztetett, hogy ehhez kapcsolódik a kormánynak azon intézkedése, miszerint fűtési szezonban nem lehet kikapcsolni a gázt és az áramot egyetlen intézményben sem.
Legmagasabb szintű ellátás a legjobb áron, vagyis a legköltséghatékonyabb módon, ami lehetséges – összegezte röviden a kormány előtt álló feladatokat és célokat a kormánymegbízott. Az ügyintézés tekintetében az a legfontosabb, hogy az állampolgár mint ügyfél a lehető leggyorsabban el tudja intézni ügyeit. „A kormányablak az a hely, ahol egy helyen, valamennyi ügykörben tudnak intézkedni” – erősítette meg Tarnai Richárd.
A járások kialakulásáról szólva a szakértő elmondta, mindez azt fogja eredményezni, hogy ahol eddig volt okmányiroda, ott most lesz kormányablak is. Nem kell több helyre menni az ügyfélnek, hanem bemegy a korábban okmányirodának nevezett épületbe és ott szinte minden ügyet el tud intézni. „Mi tehát az ügyfél, az emberek szempontjából nézzük ezt a kérdést, az ő kényelmüknek rendelünk alá minden egyéb intézkedést” – tette hozzá a kormánymegbízott. Elmondta, a kormányablakok működése óta a Pest megyei ügyfelek 92 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szívesen visszamenne. „Ez egy nagyon jó arány, ami azt jelenti, hogy elindultunk az ügyfélbarát ügyintézés irányába” – tette hozzá.
A műsorvezető arra a lélekszámbeli különbségre hívta fel a figyelmet, hogy Pest megyében a gödöllői járás területén 178 ezren, a szobiban 12350-en, az érdiben 106 ezren élnek. Ezzel kapcsolatban Tarnai Richárd elmondta: „a járások kialakítása a lélekszámnál kicsit árnyaltabb, ezen kívül fontos figyelembe venni a közlekedési viszonyokat, földrajzi határokat. A legfontosabb szempont az volt, hogy mindenki a hozzá legközelebbi helyen vehesse igénybe az egyablakos ügyintézés előnyeit. A járások megszüntetés és újraindítása tehát nem ideológiai, hanem szakmai kérdés.”
A járás székhelye tulajdonképpen egy mini kormányhivatal lesz – ismertette a kormánymegbízott. „Kormányablak a járási székhelynél több lesz, a járási központokban mindenképpen, plusz még több helyen a járáson belül” – tette hozzá. Napi kapcsolatban a kormányablakkal lesznek az állampolgárok, s csak a másodfokú ügyintézés esetében kell a járási hivatalhoz fordulni, például abban az esetben, ha az ügyfél valamely önkormányzati döntéssel nem ért egyet. „Ez az úgynevezett különleges, vagy ritka ügyintézés lesz” – mondta a kormánymegbízott.
A műsor zárásaként Tarnai Richárd elmondta, az önkormányzatoknál csak a szűken vett, a mindennapi élethez szükséges rutinfeladatok maradnak. „Az ügyintézés fizikailag ugyanott történik, ahol eddig, de reményeink szerint sokkal nagyobb színvonalon, mint korábban. Jelenleg a felkészülés utolsó fázisában járunk, ezért kérem a megyében élő embereket, keressenek megy javaslataikkal. Olyan államot szeretnénk, ami jó állam, s az ott élők igényeit elégíti ki. Ennek az alapja a folyamatos párbeszéd és a kapcsolattartás – ez 2012 üzenete.””
Forrás:
Tarnai Richárd: „a járások kialakítása nem ideológiai, hanem szakmai kérdés”, OrientPress, 2012. február 8.