Skip to main content
gazdaság

Getronics bármi áron?

Szerző: 2013. január 7.No Comments

„Bebetonoznák az elektronikus útdíjtenderbe a Getronics Magyarország Kft.-t. Lapunk értesülése szerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a háttérben akár a közbeszerzési törvény határait feszegető engedményektől sem riadna vissza, hogy a magyar cég építse meg a 6318 kilométer közutat lefedő hálózatot. Ami azért érdekes, mert miközben a ragaszkodás egyetlen ésszerű magyarázata a társaság ajánlatának relatív olcsósága, a könnyítések az állam számára erősen megdrágítanák a beruházást.

Most viszont mindezt még csak a bennfentesek látják: a felszínen az NFM tartja magát a szabályokhoz. Annyiban legalábbis, hogy bár a Getronics az elektronikus útdíjrendszer szerződésének január 2-ára meghirdetett aláírása előtt kevéssel jelezte, később szerződne, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. egy a tenderkiírásnak megfelelő utasítást kapott. A sztrádatársaságnak a lehetséges legutolsó pillanatig, azaz január 15-ig várnia kell a 3,5 tonnánál nagyobb teherautóknak a megtett kilométerek alapján számlázó rendszer kiépítését 34,89 milliárd forintért vállaló cégre. Arra viszont senkinek sincs válasza, hogy egy nappal később mi következik.

Zavart legfeljebb az okozhat, hogy a Getronics szerződéskötésének elősegítésére hivatott lépéseket már „házon belül” sem támogatja mindenki teljes mellszélességgel. Ezt jelzi az is, hogy kiszivárgott: az NFM a háttérben állítólag akár az ÁAK tenderének céldátumát is hajlandó megváltoztatni.

Méghozzá úgy, hogy bár hivatalosan a rendszer éles üzembe kapcsolásának 2013. július 1-jén meg kell történnie, a Getronics valójában októberig húzhatja a befejezést. A késedelmi kötbérek kiszámlázásától legalábbis három-négy hónapig nem kell majd tartania. Az esetleg megcsúszó munkákat pedig úgy tudja „lepapírozni”, ha azokat pótmunkaként tünteti fel elszámolásaiban.

Ha a terv tényleg ez, az önmagában több milliárd forint kiadástól kímélheti meg a társaságot, és hasonló terhet tehet a beruházás pénzelésére kijelölt ÁAK, végső soron az állam vállai­ra. De ezzel még nincs vége. A minisztériumban a hírek szerint „meghallották” azt is, hogy a magyar Getronics tulajdonosa mindaddig nem engedélyezi az útdíjrendszer szerződésének aláírását, amíg cége nem szerződik le saját alvállalkozóival. És ha már ismerték a problémát, gyorsan erre is találtak „megoldást”. A tárca néhány jól értesült munkatársa szerint legalábbis egyes döntéshozók készek latba vetni akár „személyes varázsukat” is a fontos beszállítók körében, a Getronics alvállalkozói szerződéseinek mielőbbi aláírásáért.

Egyelőre kérdés, ez elég lesz-e ahhoz, hogy az ÁAK közbeszerzését a legolcsóbb ajánlattal megnyerő Getronics január 15-ig aláírja a szerződését. Mindenesetre, ha megteszi, az esetleges könnyítések mellett is feszített ütemben kell dolgoznia. Ha viszont a szerződés nem jön létre időben, az útdíjtender már másnap megbukhat. A Getronics határidőn túli „játékban tartását” legalábbis nehéz lenne megmagyarázni. De a tenderen másodikként végző, és a győztes helyébe lépésre szándékát már jelző T-Systems projektbe hívásával is gondok lehetnek, ha ajánlati kötöttsége időközben lejár”

Forrás:
Getronics bármi áron?; Kapitány Szabó Attila; Népszabadság; 2013. január 5.