közigazgatás: magyar

Egy hivatal négy ablakkal

Szerző: 2013. január 12.No Comments

„Az év végére várhatóan körülbelül 2500 féle ügyet intézhetnek a polgárok a Kiskőrösi Járási Hivatalban – tájékoztatta lapunkat dr. Fröschl Péter hivatalvezető.

– Elkényeztetett helyzetbe kerültek a Kiskőrösi járás lakói, mert négy kormányablak szolgálja ki őket. A Kecskeméti járás háromszor nagyobb, ott mégis csak három ablak segíti a munkát. – Ez egy adottság, négy okmányirodánk volt, ezekre épül az új típusú ügyintézési rendszerünk. Kétségkívül szerencsés helyzetben vagyunk: Izsákon Kiskőrösön, Soltvadkerten és Kecelen nyitunk kormányablakokat, várhatóan 2013 októberében. Mintegy 2500 féle ügy-, ügytípus elintézésére nyílik lehetősége a polgároknak az év végére minden egyes hivatalban.

– Beleszólhatott abba, hogy kivel fog együtt dolgozni?
– Nem, a stáb a térségi önkormányzatok dolgozóiból állt össze.

– Tudja mérni a kollégái teljesítményét? Egy banki ismerősöm mesélte, hogy náluk figyelik ki mennyi ügyfelet szolgál ki egy műszakban.
– Nincs ilyen előírás. Nálunk az a legfontosabb, hogy az ügyfél minden kérdésére teljesen kielégítő módon kapjon megoldást.

– Hány dolgozó munkáját felügyeli a járásban?
– Összesen 93 dolgozóét.

– Azt mondta, hogy várhatóan hozzávetőlegesen 2500 féle ügyet lehet intézni a hivatalban. Mindenki ért majd mindenhez?
– Ilyen ember nincs, de a munkatársnak rálátása kell, hogy legyen az adott ügy iratainak, információinak az összegyűjtésére, illetve az ügy elindítására. Így a tisztviselőnek a megfelelő helyre kell továbbítania az ügyfél anyagát. Azaz ismernie kell a munkaügyi rendszer működését, éppúgy, mint a földhivatalét, vagy akár az ÁNTSZ-ét.

– Most széttagoltan több épületben dolgozik a hivatal Kiskőrösön. Nem lenne egy olyan ingatlan, ahol mindenki elférne?
– Lenne, de egy ilyen helyre költözni ma még csak álom. A kőrösi volt SZTK épületében elférnénk, igaz előtte átalakításokat kellene végeztetni.

– Kerényi János kormánymegbízott a „Jó Állam” megteremtéséről szokott a sajtónak nyilatkozni. Ön a maga területén mit tehet ennek érdekében? Az emberek nem születnek empatikus, kedves, odaadó, mosolygós ügyintézőnek.
– Az önkormányzattól átvett dolgozók adják a járási hivatal állományát. El kell telnie bizonyos időnek, hogy lássam, ki milyen minőségben végzi a munkáját. Ha kell, akkor nem kizárt a személycsere sem. Azt szeretném, ha az utca embere azt mondaná, most jobb az ügyintézés a korábbihoz képest. A korábbi munkahelyemen a Kiskőrösi Munkaügyi Kirendeltségen is törekedtem arra, hogy empatikus emberek kerüljenek kapcsolatba a nehéz helyzetbe jutott polgárokkal, akik közül most nem kevesen attól tartanak, hogy nem lesznek képesek elintézni az ügyeiket, mert például Akasztóról Kiskőrösre kell utazniuk.

– Végül is be kell utazniuk Kőrösre vagy nem?
– Minden héten lesz egy olyan munkatársunk Akasztón, illetve minden településünkön, aki ügysegédként egy nap az önkormányzat irodájában várja a polgárokat. Arra törekedünk, hogy olyan személy legyen az illető, aki vagy helybéli, vagy ismerős a településen. Kiskőrösre csak akkor kell beutazniuk az ügyfeleknek, ha azonnal, rövid időn belül kell elintézniük valamit.

– Mi van akkor, ha nincs jelentős ügyfélforgalom?
– Akkor nem teljes nap, hanem csak ügyfélfogadási órákban várjuk a polgárokat, ha azonban sok a munka, akkor akár két napra is kibővítjük a nyitva tartást. Az imrehegyi ügysegédünk például imrehegyi lakos, de bent dolgozik a keceli kirendeltségünknél.

– Ügyintézés során sok esetben a 25-30. napon érkezik meg a válasz. Várható-e ennek a rövidülése?
– Kifejezetten kértem a munkatársaimat, hogy ne a jogszabályban megszabott ügyintézési maximumot várják ki, hanem amilyen gyorsan csak lehet végezzék el a munkájukat.”

Forrás:
Egy hivatal négy ablakkal; Barta Zsolt; baon.hu; 2013. január 10.