Megjelent az Egyesült Államok második Nyílt Kormányzati Nemzeti Cselekvési Terve

  • Javítják és bővítik a „We the People” onlájn petíciós platform képességeit.
  • Modernizálják az információszabadsági törvényt.
  • Lépéseket tesznek a pénzügyi átláthatóság növelésére, nemzetközileg is.
  • A közigazgatási adatok megnyitása: folytatják a megkezdett erőfeszítéseket, kiterjesztik a mezőgazdasági és az élelmiszer-fogyasztással összefüggő adatokra is.
  • Az állampolgári részvétel lehetőségének megteremtése a helyi költségvetési folyamatokban.
  • Intézkedések egész sorát jelentik be, hogy a megfigyelési botrány által feltárt helyzeten javítsanak.
  • Első jelei annak, hogy az adatok nyilvánosságának követelése át fog terjedni a magángazdaságra is.

Forrás:
The United States Releases its Second Open Government National Action Plan; Nick Sinai, Gayle Smith; The White House Blog; 2013. december 6.
Second Open Government National Action Plan For The United States Of America The White House; 2013. december 5. (pdf)

Kanada ekormányzati dinoszaurusszá fejlődik vissza
Váratlan fejlemény. A sokáig az e-kormányzati listákat vezető Kanada 2005 óta nem fejlődik, nincs stratégiai elképzelés, nincs komoly fejlesztés.
Forrás:
Canada Devolves into an E-Government Dinosaur; Michael Geist; The Tyee; 2013. december 3.
2013 Fall Report of the Auditor General of Canada : Chapter 2—Access to Online Services; Office of Auditor General of Canada; 2013. november 8.

Észtország és Finnország együttműködik az e-kormányzat területén
A két ország miniszterelnöke decemberben találkozni fog, hogy megvitassák az észt X-Road rendszer átvételét. A rendszer gerinchálózatként köti össze Észtország számos digitális szolgáltatásának adatbázisait (jelenleg több mint 800-at).
Forrás:
Finland Follows Estonia’s Footsteps in e-Governance; Eesti Rahvusringhääling News; 2013. december 2.
X-Road; e-Estonia
Finland to Implement the Estonian X-Road Infrastructure; Dmitri Sarle; ArcticStartup; 2013. szeptember 13.

Az átláthatóság forradalma? A nyílt adatok hatása az Egyesült Királyságban
Az angol kormány átláthatósági kezdeményezéseinek hatását próbálja megállapítani a tanulmány a helyi önkormányzatok költségvetéseire koncentrálva. A demokratikus hatást méri fel: az átláthatóság és elszámoltathatóság megteremtését, nyilvános részvételt és a mindennapi információkat. A nyilvánosságra hozott adatok valóban növelték az elszámoltathatóságot, bár ez az önkormányzatok tevékenységét amúgy is figyelemmel kísérő szervezetekre vonatkozik, nem az állampolgárokra. Önmagában nem vezetett nagyobb állampolgári részvételhez sem. A problémák részben a kezdeményezés kialakításában rejlenek.
Forrás:
David Cameron’s Transparency Revolution? The Impact of Open Data in the UK; Ben Worthy ; 2013. november 29.

Amszterdam, Barcelona és San Francisco közös platformot használ adatai megosztására
A Google Earth technológiájának egyik fő kidolgozója által kifejlesztett felhőalapú platform a 3D-s városkörnyezetben megvalósított adatvizualizáció és adatmegosztás eszköze.
Forrás:
Amsterdam, Barcelona and San Francisco sign up to new data platform; Jonathan Andrews; Cities Today; 2013 november 19.
Amsterdam, Barcelona and San Francisco sign up to new data platform; Amstradam Smart City; 2013. december 5.
5D SMART City: An Open Platform Standard for City Data; Cityzenith
5D Cities and Open Data: An All-Inclusive Approach; Cityzenith (pdf)

Probléma az észt digitális személyivel?
Internetes aktivista a Snowden-ügy kirobbanása utáni helyzetben végiggondolja, hogy a híres észt e-személyi (intelligens kártya) milyen veszélyeket rejthet magában. Hangsúly a lehetőségen van, nem tényleges problémákról beszélünk. A második cikkben az észt illetékes cáfolja ezeket. Közben sok technikailag érdekes részletről esik szó.
Forrás:
The Flaw in the Estonian ID Card; Otto de Voogd; Eesti Rahvusringhääling News; 2013. október 29.
Rebuttal: Estonian ID Card Secure, Says Rep Agu Kivimägi; Eesti Rahvusringhääling News; 2013. november 1.

Német tagállamok egyesítik erőiket az informatikai szolgáltatások területén
Berlin, Brandenburg, Mecklenburg-Elő-Pomeránia egyesíti erőfeszítéseit bizonyos digitális kormányzati szolgáltatások területén: mobil munka, interaktív állampolgári portálok, hálózat- és információbiztonság.
Forrás:
Länderübergreifende IT-Kooperation unter Dach und Fach; Susanne Ehneß; eGovernment Computing; 2013. december 2.

Elkezdték a nyílt dokumentumformátum kijelöléséhez vezető folyamatot Angliában
A szabványként elfogadandó formátumok kiválasztásának folyamata, az ütemezés leírása.
Forrás:
Setting open standards for government documents; Government Digital Service; 2013. december 4.

A felhasználói felület hozzáférhetőségének jogi vonatkozásai az Egyeült Államokban
Vita robbant ki arról, hogy hogyan lehetne javítani a felhasználói felületek hozzáférhetőségén (accessibility). A cikk arról szól, hogy ez nem csak mérnöki, tervezői probléma, számos jogi és szabályozási akadály is létezik.
Forrás:
Article on the “Legal Aspects of Interface Accessibility in the U.S.”; Renee Doplick; Public Policy Blog, U.S. Public Policy Council of ACM (USACM); 2013. december 3.

A civil szektor, a civil informatika szempontjából
A jelentés (The Emergence of Civic Tech: Investments in a Growing Field ) a civil informatikai (civil tech) szektort méri fel a befektetett tőke, fontosabb szereplők szempontjából. Itt nagyjából olyan műszaki megoldásokról van szó, amelyek segítenek a közigazgatási megnyíló adataihoz való hozzáférésben, azok feldolgozásában, vagy a civil összefogás és együttműködés megszervezésében.
Forrás:
Pulling back the curtain on civic tech; Jonathan Sotsky; Knight Foundation; 2013. december 4.

Hogyan bírjuk rá az embereket az onlájn aktivitásra? Kopogtassunk be hozzájuk!
A neves aktivista a statisztikai adatok elemzésére (és saját tapasztalataira) támaszkodva úgy látja, hogy a társadalmi különbségek miatt az onlájn népesség nem tükrözi a valós társadalmi arányokat. A jobb körülmények között élők felül vannak reprezentálva. Ezért a személyes meggyőzés a legjobb eszköz a rosszabb helyzetűek bevonására.
Forrás:
How to engage people online? Go door to door, says US e-democracy pioneer; Dan Jellinek; UKAuthority.com; 2013. december 3.

Az internetes tevékenység (fel)mérése
Átfogó, összesítő, kritikai jelentés a legfontosabb projektekről.
Forrás:
Measuring Internet Activity: A (Selective) Review of Methods and Metrics; Robert Faris, Rebekah Heacock ; Harvard University – Berkman Center for Internet & Society, Berkman Center Research Publication No. 22; 2013. november 11.

Kevesebbet autóznak az amerikaiak az informatika miatt
A kutatás szerint a közlekedéssel kapcsolatos programok (menetrendi információk, gépjárművek megosztása) és a nyilvános közlekedési eszközökön elterjedt Wi-Fi, az egyre nehezebb gazdasági helyzettel együtt, azt eredményezi, hogy kevesebb ember használ saját gépjárművez utazásra.
Forrás:
New Study Finds Technology Enabling Americans to Drive Less; U.S. PIRG; 2013. október 1.

Mennyi hasznot hoz egy könyvtár?
A Toronto Városi Könyvtára felkérésére készült felmérés megpróbálja számszerűsíteni, hogy a városnak mennyi hasznot hoz a könyvtárra kiadott ráfordítás. Közvetlen és közvetett hasznot egyaránt számolnak. Részletes módszertani tájékoztató is.
Forrás:
So Much More: The Economic Impact of the Toronto Public Library on the City of Toronto; Martin Prosperity Institute; 2013. december 4. (pdf)

Hogyan működik a Bitcoin?
Népszerű technikai leírás a digitális pénz mögötti protokoll működéséről.
Forrás:
How the Bitcoin protocol actually works; Michael Nielsen; Data-driven Intelligence; 2013. december 6.

Hogyan szervezzünk nem-konferenciát és más nem-strukturált eseményt?
Számos helyen alkalmazzák az informatika világában a résztvevők aktivitására épülő nem-hagyományos összejöveteleket. A webhely, amely ilyen események szervezésére szakosodott részlege egy alapítványnak, összefoglalja a hasznos tudnivalókat.
Forrás:
Host Your Own TransparencyCamp; TransparencyCamp
Unconference; Wikipédia