„A főbb csomóponti megállókban felszerelt Futár-kijelzők fele már pontos információkat nyújt arról, hogy melyik járat mikor érkezik a megállóba – mondta pénteken a BKK vezérigazgató-helyettese. Somodi László szerint pénteken 68 megállóban kapcsolják be a kijelzőket.
A fővárosban összesen 263 megállóban szereltek fel kijelzőt, ezek közül 130-ban már láthatják az utasokat, mikor érkeznek a következő járatok. Budapesten ötezer megálló van, ezért nem mindegyiknél tudtak felszerelni kültéri vagy beltéri kijelzőket – magyarázta a BKK vezérigazgató-helyettese.
Somodi László emlékeztetett, hogy 2295 járművet szerelnek fel a forgalomirányításhoz és az utastájékoztatáshoz is szükséges fedélzeti egységgel, de a villamosok felszerelése a vártnál lassabban halad, előre nem látható műszaki nehézségek és a közlekedési hatóság engedélyezésének elhúzódása miatt.
A már felszerelt autóbuszokon és trolibuszokon automatikus lett az utastájékoztató rendszer, a forgalomirányító diszpécserek pedig pontos információkat kapnak arról, hol van az adott jármű, a 15 másodpercenként frissülő, GPS-alapú helymeghatározásnak köszönhetően.
A rendszer képes arra is, hogy harminc csomópontban beavatkozzon a lámpaprogramba, és előnyben részesítse a közösségi közlekedési eszközöket.
A projekt lezárása a Synergonnal kötött szerződés szerint március 31-e, ha ez nem teljesíthető, akkor a BKK kötbérezi a kivitelezőt. Most 92 százalékos a műszaki megvalósulás, a rendszer stabil, a kivitelező egyelőre nem jelezte, hogy ne tudná tartani a március 31-i határidőt – mondta a BKK vezérigazgató-helyettese.
Somodi László szerint a rendszer fejlesztésére többféle lehetőség lesz később: növelni lehet a fedélzeti egységek számát, a BKV-nál működő belső rendszert is integrálni lehet, tetszőlegesen bővíthető azon csomópontok száma, amelyekben működik a lámpabefolyásolás, az elektronikus jegyrendszer adatforgalmát is elbírja a Futár projekt adatforgalma, illetve a modernebb járművek műszaki diagnosztikai adatait is el lehet küldeni, ha erre igény van.
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója újságírói kérdésre hozzátette: a Volánbusz egyes agglomerációs járatait is be lehetne vonni a Futárba, de ez egy újabb ütem része lehet.
A HÉV-üzem integrálásáról azt mondta: a csepeli vonal, valamint a szentendrei vonal egy része rendelkezik olyan modern biztosítóberendezéssel, amelyből kinyerhetők az adatok, a többi viszonylaton viszont még a diszpécserek sem tudják, hogy hol vannak a szerelvények. Hozzátette: a két rendszer illesztési költsége több százmillió forint is lehet, de a következő években szeretnék a HÉV-eket is integrálni a rendszerbe.
A Futár részét képezi egy okostelefonos mobilalkalmazás fejlesztése. Vitézy Dávid szerint ez kétlépcsős fejlesztés: az első részben a BKK Info oldalán regisztrálók azonnali értesítést kapnak a telefonjukra, ha a kedvencnek jelölt vonalakon bármilyen fennakadás van. A végleges alkalmazásban ezen a funkción kívül egy útvonaltervező is helyet kap majd, amely az aktuális forgalmi helyzet alapján készít terveket.
A projekt megvalósításának teljes költsége 6,7 milliárd forint, ebből 4 milliárd forint uniós támogatás.
Dobos Attila, a SYNERGON vezérigazgatója is azt mondta az Urbanista blogon olvasható interjúban, hogy március 31-ére az egész rendszernek működnie kell, és „ha rajtuk múlik”, akkor működni is fog.
Az 570 budapesti villamosból körülbelül 110-ben szerelték fel a Futárhoz kapcsolódó eszközöket, így az utastájékoztató rendszert vagy az érintőképernyős berendezést a vezetőfülkében. Folyamatosan dolgoznak, több kocsiszínben, és napról-napra emelkedik majd a rendszerbe illesztett villamosok száma is – ígérte.”
Forrás:
BKK: már 130 megállóban kapcsolták be a Futár-kijelzőket; HVG.hu/MTI; 2014. január 17.
Lásd még:
Mi a helyzet a Futárral?
One Comment