„Eljárási okok miatt húzódott, de jövőre befejeződik a kormányablakrendszer kialakítása. Legalább 260 ügyintézési pont jön létre, ahol a tervek szerint például postai ügyeket is lehetne majd intézni. Megszűnik viszont decembertől a kormányablakok általánosan bevezetett hosszabb nyitva tartása, mivel nem volt rá igény – közölte rádiónkban Kovács Zoltán területi közigazgatásért felelős államtitkár.
Eddig főként adminisztratív nehézségek gátolták a kormányablakok megnyitását, és általában az EU-s források felhasználása – például a bútorbeszerzés tendereztetése – vett több időt igénybe – mondta a Rádió Orient műsorában Kovács Zoltán. Eddig 71 kormányablak készült el, van már minden megyeszékhelyen, de MÁV-állomáson és munkaügyi kirendeltségeken is kialakítottak párat, melyeket a közeljövőben nyitnak meg. Hozzátette, jelenleg mintegy 20 olyan iroda van, amelyek januárban megkezdhetik működésüket.
Lázár János októberben jelentette be az Államreform második ütemének legfőbb pontjait. Ennek részeként létrejött az Államrefom Bizottság, amely az államigazgatásnál egy jóval szélesebb kört érint, s tagjai közt gyakorlati szakemberek és a tudományok képviselői is megtalálhatóak. Kovács Zoltán elmondta, egyelőre az egyes témák megvitatása folyik, az eredményt pedig összegezve nyújtják majd be a minisztériumoknak és a kormánynak. Dolgoznak például az életpálya modellhez kialakítandó szabályokon és a kormányhivatalok további integrációján, de döntés a bizottságban még nem született egy esetben sem.
Ugyanakkor az már biztos, hogy megszüntetik a hivatalok hosszított, reggel 8-tól este 8-ig tartó nyitva tartását. Az államtitkárság mérése szerint ugyanis mindössze a látogatások 1,2 százaléka esett a 18 és 20 óra közötti időszakra. „Feleslegesen tartunk munkaerőt erre a szűk keresztmetszetre” – emelte ki Kovács. A jövőben ezért a kormánymegbízottak az „élethez”, és a helyi viszonyokhoz hangolják majd a nyitva tartást. Heti két napban továbbra is az általános munkaidő előtt és után fogadják az ügyfeleket. A Miniszterelnökség államtitkára elmondta, a kormánymegbízottak a szakmai szabályok betartása mellett teljes szabadsággal rendelkeznek. Egy internetes platform is a rendelkezésükre áll a szakmai javaslataik megosztására, amely a jogi egyszerűsítést, és a bürokrácia csökkentését eredményezheti.
Az integrációval kapcsolatban Kovács kifejtette, azokat az államigazgatási szerveket érdemes összevonni, melyek hatósági jogalkalmazó tevékenységet látnak el. Ezek alól kivételek az olyan, az állam biztonságát, védelmét szolgáló szervek, mint például a NAV vagy a Rendőrség, de a Nemzeti Park se sorolható közéjük. „Az állampolgár túl sok helyen találkozik a közigazgatással, ezt szeretnénk csökkenteni” – hangsúlyozta. A kormányhivataloknál még figyelik, hogy hol lenne értelme egybeolvasztani szervezeteket. Az informatikai fejlesztések is elengedhetetlenek, de ki kell dolgozni egy központi érkeztetőrendszert is, hogy a napi 200.000 beérkező levelet gyorsabban és egyszerűbben fel lehessen dolgozni – magyarázta az államtitkár.
Jellemzően az ügyintézők egyre univerzálisabb feladatokat látnak el, így gyarapodnak a helyben intézhető ügyek, amihez szükség van az adatbázisok, szakrendszerek összekapcsolására is. Kovács Zoltán elmondta, a legfontosabb célkitűzés az elektronikus közigazgatás kialakítása, a jelenleg használatos Ügyfélkapu ugyanis még viszonylag kevés lehetőséget nyújt. Az államtitkár reméli, hogy a ciklus végére már a vállalkozók is sorban állás nélkül, online intézhetik ügyeiket. Ha biztonsági okokból minden ügyet nem is lehet összekapcsolni, Kovács szerint egy arany középút megteremtése jelenthet megoldást. ”
Forrás:
Ezentúl a helyi igények szerint lesznek nyitva a kormányablakok; OrientPress; 2014. november 24.