energiagazdaságkörnyezetvédelemközigazgatás: magyartechnika

Új intézkedéscsomagot dolgoz ki a kormányzat azért, hogy minél olcsóbban vehessen elektromos autót a hazai lakosság

Szerző: 2017. november 20.No Comments

„– Ma már nem lehet vitás, hogy a jövő közlekedését alapjaiban határozza meg az elektromos technika, a szénhidrogén-alapú üzemanyagok – a benzin és a gázolaj – háttérbe szorulnak – mondta lapunknak a nemzetgazdasági tárca államtitkára. Lepsényi István szerint az államnak reagálnia kell a technológia átalakulására, segítenie kell a magyar lakosságot abban, hogy minél többen, minél hamarabb és minél kisebb költség mellett válthassanak elektromos meghajtású ­autóra.

– Az utóbbi hónapokban több könnyítés is életbe lépett, de a szaktárca újabb intézkedéscsomag kialakításához fogott hozzá – mondta az államtitkár, megjegyezve: az új lehetőségek részleteinek véglegesítése előtt összegyűjtik a szakmai szereplők véleményét. Jelenleg ez a munka zajlik.

A változtatások célja leginkább az, hogy az elektromos meghajtású autók könnyebben ­elérhetőek legyenek, mint most. – A technológiai nóvum szükségképpen drága, de ahogy terjed az újítás, az árak is alacsonyabbak lehetnek – mondta Lepsényi, majd rámutatott: a hagyományos üzemanyaggal működő autókhoz viszonyítva az elektromos meghajtású kocsik üzemeltetésekor jelentős megtakarítás érhető el, mivel azok kevésbé szervizigényesek, és a fajlagos üzemanyagköltségeik is kedvezőbbek.

Jelenleg a benzinnek és a gázolajnak vaskos ára van, erre rakódik rá a jövedéki adó és az áfa. Ehhez képest az ország nagyjából kétszáz, korlátozás nélkül elérhető elektromos töltőpontján ingyen töltenek villamos energiát e-autóikba a tulajdonosok, vagyis az érintetteknek sem ellenértéket, sem adót nem kell leróniuk. – Ez a jövőben sem változik: ameddig ingyenes lesz az e-tankolás, addig az adófizetés sem jön szóba – mondta az államtitkár. Az érintettek persze otthon is tölthetik kocsijukat, különadó bevezetése ebben az esetben úgyszintén nem merül fel. Egyelőre az új intézkedések közül ezt a két pontot lehet biztosnak mondani.

Lepsényi István szerint akadnak olyan szociális és társadalmi célok, amelyek a közteherviselés szempontjai között is megjelenhetnek. Ilyen például a környezetvédelem, a természet értékeinek megóvása, továbblépve pedig a klímaváltozás kártételeinek csökkentése és a globális felmelegedés elleni küzdelem. Ezért, illetve az elektromos ­autók elterjedésének felgyorsításáért és az országos átjárhatóság garantálásáért a jövő évben az állam több száz új töltőállomást hoz létre.

Az államtitkár megemlítette, hogy az elektromos autók vásárlásához és üzemben tartásához kapcsolódó adóterheknél már így is több kedvezmény él. Az elektromos autóknál például nincs regisztrációs adó és nincs forgalomba helyezési illeték, ahogy cégautóadóval, helyi gépjárműadóval és visszterhes vagyonszerzési illetékkel sem kell számolni. A hétköznapi autózást számos – és egyre bővülő – hazai önkormányzat területére érvényes, ingyenes parkolás segítheti, a jármű beszerzéséhez pedig az állam vissza nem térítendő támogatást ad. A dotáció nem is tűnik csekélynek: a magánszemélyeknél egy, a cégeknél 35 darab e-autó megvásárlásához szerezhető járművenként akár másfél millió forint.

MEGLÓDULT A KÖRNYEZETKÍMÉLŐ AUTÓK IRÁNTI KERESLET
A tisztán elektromos meghajtású gépkocsik állami támogatásának tavaly október végi bevezetése óta 437 támogatói okiratot adtak ki, a támogatások összege 775 millió forint – írta pénteki számában a Világgazdaság című napilap az e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft.-től kapott adatok alapján. A jelentkezők nagyjából hatvan százaléka gazdasági társaság, 30-35 százalék magánszemély, a fennmaradó 5-10 százalékot az egyéni vállalkozók, a civil szervezetek, a helyi önkormányzatok és a költségvetési állami szervezetek teszik ki. A gazdasági lap összeállításában megszólaló importőrök és kereskedők arról számoltak be, hogy a vásárláshoz nyújtott állami támogatás ösztönző hatású, ugyanakkor beszéltek arról is, hogy az adminisztráció bonyolult és hosszadalmas. A gyakorlati tapasztalatok között megemlítették a szakemberek, hogy az autónkénti másfél millió forint állami támogatást egy ideig – akár két-három hónapig is – a kereskedőnek kell megelőlegeznie, ami terhet jelenthet.”

Forrás:
Ingyenáram közteher nélkül; Jakubász Tamás; Magyar Idők; 2017. november 18.