„Szakmai tanácskozást szervezett a Lechner Tudásközpont január 29-én a fejlesztés alatt álló új szakrendszerről, az Állami Középület Kataszterről. A workshop elsődleges célja a tervezett alkalmazás bemutatása és a jövőbeli felhasználók bevonása volt.
Szakmai egyeztetésre gyűltek össze a Lechner Tudásközpontban a központi kormányzati épületek üzemeltetésében érintett szereplők és a tudásközpont kollégái, hogy megvitathassák a fejlesztés alatt álló Állami Középület Kataszter (röviden ÁKÉK) részleteit. A projekt vezetője, Deák Márton mutatta be a készülő építésügyi szakrendszert.
A kataszterrel olyan adatbázis jön létre, melyben az állami tulajdonú, irodai célra használt épületek tervei és modelljei egységes formátumban, egy felületen, újrafelhasználható módon szerepelnek. A rendszer használatával nem csupán a kapcsolódó nyilvántartások egyszerűsödnek majd, de költséghatékonyabb lesz az épületek üzemeltetése is. A webes alkalmazásnak köszönhetően a legfontosabb információk – akár egy festést megelőzően a falfelületek pontos mérete, és a szükséges festék mennyisége – könnyedén lekérdezhetőek lesznek. Legfontosabb elemeként a 3D épületmodell-tár kereshető módon tartalmazza majd az adatbázisban szereplő 3D-s épületmodelleket, és azok részletes paramétereit, amely adatbázist a Lechner Tudásközpont saját adatgyűjtés mellett kötelező adatszolgáltatással fog kiegészíteni és fenntartani. Másik fontos elem a helyiséggazdálkodás rendszer, amely a felhasználó igényeihez igazodva az egyes épületekhez tartozó eszközmennyiségi, energetikai, helyiséggazdálkodási, felújítási, valamint egyéb építészeti adatokat fogja tárolni.
Deák Márton hangsúlyozta, hogy a rendszer célja az állami épületek nyilvántartásának fejlesztése, a költségvetés és helygazdálkodás racionalizálása, valamint az egyes épületfelmérési módszertanok egységes használata. A webes, 3D adatokat alkalmazó szakrendszer várhatóan 2019 első félévében készül el. A tervek szerint mobiltelefonról is elérhető alkalmazás a 3D-s BIM modellek mellett az adatokat táblázatos formában is meg fogja jeleníteni, így a korábban különböző programokban tárolt információk is felvezethetőek lesznek a kataszterbe. A projekt vezetője kiemelte a felhasználók bevonásának jelentőségét a fejlesztés időszakában is, fontos ugyanis, hogy az állami épületek üzemeltetői kipróbálhassák és véleményezhessék a rendszert, így azt az ő igényeikre lehet szabni.
A szakmai egyeztetésen a jogszabályi háttér mellett szóba került a kötelezettségek és szankciók kérdésköre is, valamint a biztonságpolitikai szempont is – ebben a tekintetben a résztvevők egyetértettek abban, hogy a rendszerben egyedül az épületek címlistája lesz nyilvános, az épületfelmérések adatai kizárólag hatósági és tulajdonjogi hozzáféréssel lesznek elérhetők.
Az Állami Középület Kataszter az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával, a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2016-00037 azonosítószámú, „3D alapú adat infrastruktúra kialakítása” című projekt keretében készül.”
Forrás:
Egységes adatbázis az állami középületeknek; Lechner Tudásközpont; 2018. január 30.