informatikajogtechnikatudomány

A jövő nagy kérdése: ki felel azért, ha a robot hibázik?

Szerző: 2020. október 4.No Comments

„ A mesterségesintellgiencia-szakértő szerint még nem vagyunk abban a korban, hogy ne volna felelőssé tehető egy gép, mondjuk egy önvezető autó üzemeltetője, így az autógyárak felelősségvállalási nyilatkozata ma még korai.

A robotok nem vonhatók felelősségre az általuk okozott károkért, azokért elsősorban az üzembentartó és az üzemeltető tartozik felelősséggel – mondta az InfoRádiónak a Mesterséges Intelligencia Koalíció szakértője, Necz Dániel.

“Különválik a polgári és a büntetőjogi felelősség. Polgári jogi értelemben az üzembentartó felel. Egy önvezető autó magasabb szintű felelősséget jelent az üzembentartónak, tehát annak, aki ezt a gépet tartósan üzemelteti, felügyeli. Egy vállalkozás is, amely önvezető tesztautót fejleszt, bármilyen probléma esetén felelősségre vonható” – fogalmazott.

A szakértő felhívta a figyelmet arra is, hogy a büntetőjogi szabályokra is érdemes odafigyelni.

“Előfordult nem egyszer az Egyesült Államokban, hogy önvezető autó okozott balesetet, és a tesztpilótát vonták büntetőjogi felelősségre annak ellenére, hogy önvezető autóról beszélünk. Persze az automatizációnak különböző szintjei határozhatók meg, nyilván egy alacsonyabb szintű automatizáltságnál a vezetőnek jobban oda kell figyelnie, képesnek kell lennie arra, hogy beavatkozzon, és csak a teljes automatizáltságnál merülhet az fel, hogy a vezetőt nem terheli felelősség. De ez az időszak még nem jött el” – tette egyértelművé Necz Dániel.
Ebből kiindulva beszélt arról, mi van akkor, ha szoftverhibából adódik gyakorlati probléma.
“Ez főleg a polgári jogi felelősség területét érinti, vagyis azt a kérdést, hogy a szoftver gyártóját, szolgáltatóját mennyiben terheli felelősség balesetnél. Volt már olyan nyilatkozat autógyártó részéről, hogy felelősséget vállal az automatikus üzemmódban okozott balesetekért. Nyilván ezek a nyilatkozatok majd szerephez juthatnak, de szerintem a veszélyes üzemnél a működtetői felelősség domináns marad” – mutatott rá. Büntetőjogilag pedig a teljes automatizálás korszakáig a vezető lesz felelős. ”

Forrás:
A jövő nagy kérdése: ki felel azért, ha a robot hibázik?; Rozgonyi Ádám; Infostart / InfoRádió ; 2020. október 4.
Szerkesztői megjegyzés: Ennél azért a probléma sokkal összetettebb, különösen ha a mesterségesintelligenci-rendszerekről van szó, és nem pusztán automata gépjárművekről. Amennyiben az adatokból tanulás során önmagát változtató rendszerről van szó (neurális hálózatok), amely esetében a rendszer megalkotói számára is megmagyarázhatatlan (black box) a működés számos aspektusa, akkor a felelősség kérdése is egészen sajátosan vetődik fel.
Lásd például: „we’re moving away from engineering where we understand every step in the process and moving towards just letting the algorithms learn what we want them to do. But it really is a black box. No one understands how these algorithms work – and the biggest problem is that they sometimes fail, and we don’t know why.”
The “black box” problem; Martina Märki, Corinne Johannssen; ETH Zurich; 2020. szeptember 15.