Skip to main content
Európai Uniógazdaságpolitikatechnikatudomány

Az Európai Unió Tanácsa Versenyképességi Tanácsának informális ülése (belső piac és ipar) – előzetes

Szerző: 2024. július 14.No Comments

„Az Informális Versenyképességi Tanács két napos programján a plenáris üléseken olyan kérdéseket vitatnak meg a felek, mint az elektromos járműipar térnyerésének kihívásai, egy új  versenyképességi megállapodás előkészítése, valamint a mesterséges intelligencia versenyképességet befolyásoló hatásai.

A magyar elnökség célja egy új európai versenyképességi megállapodás elérése, amelynek alapját többek között az európai ipari megállapodásról szóló antwerpeni nyilatkozat, valamint Enrico Letta átfogó jelentéséből „Much More Than a Market”) levont következtetések képezik.

Az EU előtt álló, egyre összetettebbé váló kihívások miatt stabil keretrendszerre van szükség ahhoz, hogy az elkövetkező, 2024-2029 közötti időszakban az uniós szakpolitikák irányt tudjanak mutatni, és megkezdődhessen az új stratégiai menetrendben meghatározott intézkedések végrehajtása.

Az Informális Versenyképességi Tanács két napos programján a plenáris üléseken olyan kérdéseket vitatnak meg a felek, mint az elektromos járműipar térnyerésének  kihívásai, egy új  versenyképességi megállapodás  előkészítése, valamint a mesterséges intelligencia versenyképességet befolyásoló hatásai.

Az első szekció az elektromos járműipar térnyerésének kihívásait járja körbe. Az EU korábban globálisan domináns autóipara más országok versenyképességének növekedése  miatt egyre inkább visszaszorul. Az iparágra nagy nyomás nehezedik: lépést kell tartania a világpiaccal az akkumulátoros elektromos járművek (BEV) technológiája és gyártása terén, ami komoly kutatás-fejlesztési beruházásokat igényel. Az európai járműipar globális versenyképessége forog kockán, ezért kulcsfontosságú, hogy annak fokozási lehetőségeiről a tagállamok a Versenyképességi Tanács keretében nyílt eszmecserét folytassanak.

Az elnökség felkéri a tagállamokat és az Európai Bizottságot, hogy vitassák meg az autóipar zöld átállásának helyzetét,  különös tekintettel arra, hogy az Európai Unióban 2035-től kizárólag zéró kibocsátású gépjárművek kerülhetnek forgalomba.

A második szekcióban egy új versenyképességi megállapodás előkészítését vitatják meg a résztvevők. A megállapodás előkészítése érdekében fontos, hogy aktívan konzultáljunk a különböző ágazatok kulcsszereplőivel, és a Versenyképességi Tanácsnak határozott és gyors előrelépést kell szorgalmaznia az Európai Tanács által idén áprilisban tartott iránymutatás alapján.

A modern, jól működő egységes piac a hosszú távú versenyképesség előfeltétele. Az egységes piac erős gazdasági alapot biztosított az EU-nak: több mint 440 millió fogyasztót, méretgazdaságosságot, diverzifikált ellátási forrásokat, innovációs lehetőségeket és a termelés növelését, miközben erős szociális jogokat és tisztességes munkakörülményeket támogat.

Az elnökség felkéri a tagállamokat és az Európai Bizottságot, hogy vitassák meg az egységes piac versenyképességét érintő gazdasági, kereskedelmi és társadalmi kérdéseket, valamint az éghajlatváltozásból és a geopolitikai válságokból eredő gazdasági, kereskedelmi és társadalmi kihívásokat, és vizsgálják meg a termelékenység és a fenntartható növekedés fokozásának lehetőségeit egy erős, innovatív és ellenálló gazdaság kiépítése érdekében.

A Bizottságnak és a tagállamoknak egyaránt kulcsszerepet kell játszaniuk az egységes és nemzetközileg versenyképes európai gazdaság kiépítésében. Az egységes piac megerősítése kulcsfontosságú az EU nemzetközi versenyképességének fenntartásához.

Végül az utolsó szekcióülésen pedig a mesterséges intelligenciában rejlő kihívásokat és az azokra adható válaszokat vitathatják meg a résztvevők.

A mesterséges intelligencia megoldások alkalmazási  szintje nagymértékben eltér a tagállamok között. A legfrissebb Eurostat-adatok szerint például az európai vállalkozások mesterséges intelligencia-felhasználása tekintetében az első és az utolsó tagállam közötti különbség több mint 13 százalékpont. Ez azt jelenti, hogy az EU-nak a fejlesztés megerősítésén túlmenően fel kell gyorsítania a technológia adaptációjának előrehaladását mind a magán-, mind az állami szektorban.”

Forrás:
Versenyképességi tanács informális ülése (belső piac és ipar); Európai Unió Tanácsának magyar elnöksége 2024; 2024. július 8-9.
Lásd még:
Háttéranyag az európai elektromos járművek piacának támogatásáról (PDF)
Much More Than a Market; Enrico Letta; 2024. április (PDF)
A Tanács versenyképességi formációja (COMPET Tanács); Európai Unió Tanácsa