Megjelent az ír kormány Közszolgálati Reform Terve, amely más kormányzati kezdeményezésekkel együtt integrált egészet fog alkotni.
A Reform Terv öt fő területet határoz meg:
- az ügyfelek kiszolgálása minden tevékenység központi eleme;
- új és innovatív szolgáltatásnyújtási módok (csatornák) maximális használata;
- radikális költségcsökkentés;
- új módon vezetni, szervezni és dolgozni;
- erősen összpontosítani a végrehajtásra.
Ügyfelek szolgálata:
- Új Közszolgálati Kártya kifejlesztése, hogy az állampolgárok könnyen és többfajta elérési mód segítségével férjenek hozzá a szolgáltatásokhoz 2012-től kezdve.
- Az egészségügy területén sikeresen működő teljesítményi információs rendszer kiterjesztésének megfontolása. (A Healthstat nevű rendszer az ír állami egészségügyi rendszer teljesítményével kapcsolatos információk adatbankja.)
- A diákok számára megítélt ösztöndíjak esetén egyetlen hatóság fogja az ügyeket intézni, onlájn kérvényezés segítségével.
Innovatív szolgáltatásnyújtás:
- Már elindították a GOV.IE központi webportált, amely több mint 300 közszolgáltatást tesz onlájn elérhetővé. A jövőben építeni fognak erre.
- A Tervben meghatároztak más elektronikus szolgáltatásokat is, így az első szavazók regisztrációját és a fixyourstreet.ie (úthibák onlájn bejelentése) webhely elindítását.
- Meg fogják javítani a közszolgálati szervezetek közötti adatmegosztást és egy valódi, integrált megközelítést fognak kifejleszteni.
Költségek csökkentése:
- Ésszerűsíteni fogják az ingatlanvagyonunkat, csökkentik a fenntartási költségeket és pénzzé tesznek ingatlanokat.
- Fel fogják gyorsítani a közbeszerzés reformját, és összevonják az informatikai infrastruktúrát.
- A nem-alapvető folyamatok vagy szolgáltatások esetén, ahol ez megvalósítható, új szervezeti, működési (business) modellek lehetőségét fogják megvizsgálni.
A Közszolgálat működésének megváltoztatása:
- A működés áramvonalasítása, a felesleges tevékenységek megszüntetése céljából 2012-ben elkezdik és 2015-re befejezik a közös szolgáltatások kialakítását a Közszolgálaton belüli személyzeti munka, bérelszámolás és társadalombiztosítás területén.
- Áramvonalassá teszik a tevékenységet a szervezeti folyamatok megjavítása és a közös szolgáltatási modell megvalósítása segítségével a Közszolgálat minden szektorában.
- Megjavítják a teljesítmény irányítását, a szervezetek és az egyének esetében egyaránt, és az alulteljesítést kezelni fogják.
A Közszolgálati Reform hatékony megvalósításának biztosítása:
- Hangsúlyozott törekvés, hogy a megvalósítás a megadott időn belül történjen.
- A most kiadott Közszolgálati Reform Terv alapján a minisztériumok és fontosabb kormányzati szervezetek saját terveket fognak kidolgozni.
- A reformot a kormány mellett létrehozott kormánybizottság vezeti a Pénzügyminisztérium belül működő operatív hivatalra támaszkodva.
- Ez utóbbi hivatal saját programigazgatóval és a megvalósításért felelős személyi állománnyal rendelkezik.
Szerkesztői kiegészítés
Közös szolgáltatás: Amikor egy nagy szervezeten belül az egyes szervezeti egységek elkülönült részlegeit egyetlen központi, a szervezeti egységeket kiszolgáló központba vonják össze. Általában a szervezet alapvető feladatait támogató részlegeket szokás összevonni: könyvelés, bérelszámolás, fenntartás, informatika, személyzeti osztály, ügyfélszolgálat. Fontos, hogy az új központ és az általa kiszolgált szervezetek között szerződéses viszony jön létre. Szolgáltatási szerződés keretében, meghatározott összegért szolgáltatnak. Egyfajta belső kiszervezésről van szó.
Lásd: Shared services, Wikipédia (angol)
Forrás:
Public Service Reform Plan, Department of Public Expenditure and Reform, 2011. november 17. (pdf)
Public Service Reform Announcements, Address by Minister for Public Expenditure and Reform, Brendan Howlin, T.D.
HealthStat – Improving Performance