Mennyit ér az adat? Új szolgáltatások és bevételi lehetőségek nyomában

„Ma szinte minden területen zajlik az a digitalizációs forradalom, amelynek legtöbb esetben az alapját az adat és az ahhoz kapcsolódó lehetőségek adják. Az adat jelentősége folyamatosan nő, és még messze vagyunk a jelenlegi, adatokkal kapcsolatos képességeink kihasználásától. Ennek megfelelően az adat, az adatvagyonnal való tudatos gazdálkodás a vállalati stratégiák, innovációk egyik legfontosabb központi témájává vált…Egyértelművé vált, hogy az adatokkal kapcsolatos ötletek, képességek értékesek, hasznosak, emiatt felső vezetői szinten folyik a gondolkodás, rohamosan terjed a Chief Data Officer területek megalakulása és az ezzel foglalkozó szakemberek szerepének felértékelődése.

Ennek megfelelően a téma iránti vezetői figyelem és a potenciálisan elérhető pénzügyi források biztosítottak, illetve az adatvagyonok megléte sem kérdés. Elég bármely szervezet szerteágazó informatikai rendszereire gondolni, amely óriási – strukturált és egyre több nem strukturált – adattömeget keletkeztet és tárol nap mint nap. A Big Data korát éljük. A szervezetek kezdenek ráébredni, vagy rá fognak ébredni, hogy ezeket az adatokat már nemcsak a belső működés hatékonyabbá tételére tudják felhasználni, de akár önmagukban is egy egészen új piacot teremthetnek. A szervezetek által birtokolt adatvagyon nemcsak számukra jelenthet nagy értéket, hanem a teljesen más szektorban versenyző szereplőknek is. Ez az igény a másik oldalon is megjelenik; a szervezetek már nem csak a saját adataikra támaszkodhatnak a működésük irányításában vagy a döntéshozatalkor, hiszen végtelen számú megszerezhető adat van körülöttük. Ezeket okosan felhasználva, a már birtokolt adatokat gazdagítva jelentős üzleti érték teremthető.

Tanulmányunkban az adatalapú forradalom egyik izgalmas fejlődési irányát, az adatalapú kereskedelmet, szolgáltatást, az adatok külső hasznosítását (külső data monetization) járjuk körbe. Az új piaccal kapcsolatban az alábbi kérdésekre keressük a választ:

  • Melyek a már működő üzleti modellek, milyen modellek várhatóak? Legyen szó a lehetséges
    • szerepkörökről, amelyekben be lehet kapcsolódni erre az új piacra;
    • szolgáltatástípusokról, amelyek más-más adatfeldolgozottsági szintet igényelnek;
    • adat anonimizáltsági szintekről és lehetőségekről;
    • árazási modellekről.
  • Mely iparágak és milyen módon lesznek, lehetnek a szereplői?
  • Milyen konkrét, már sikeres példák vannak a világban?
  • Milyen jogi szabályozás van érvényben? Milyen változásokat hoz az általános adatvédelmi rendelet (General Data Protection Regulation, GDPR) vagy a PSD2 (Revised Payment Services Directive)?
  • Hol tart ez a folyamat Magyarorszáon? Mi várható a közeljövőben?

Célunk, hogy tanulmányunk segítsen eligazodni ebben az új világban és segítsen azonosítani azokat az irányokat, amelyeken érdemes lehet elgondolkodni vagy akár szervezetünkkel elindulni. Az adatok és adatokra épülő új szolgáltatások piaca – a kereslet és kínálat párhuzamos növekedésével – egyre gyorsuló ütemben fog bővülni, amit okosan felhasználva nagy üzleti értéket hozhat bármely szervezet számára. Sokak vevőként fognak „csak” megjelenni, és az új adatok felhasználásával meglévő piacaikon sikeresebben, profitábilisabban működnek majd. Mások eladóként, közvetítőkként motorjaivá válhatnak az új lehetőségek megteremtésének.
Akárhogy is, senkinek nem érdemes teljesen kimaradni.”

Forrás:
Mennyit ér az adat? Új szolgáltatások és bevételi lehetőségek nyomában; PricewaterhouseCoopers (PwC); 2018. február 14. (PDF)

A bejegyzés kategóriája: gazdaság, informatika, szakirodalom
Kiemelt szavak: , , , , , , , , , , .
Közvetlen link.