Skip to main content

Tartalomjegyzék

Kiemelt híreink

Közigazgatás, politika

Közigazgatási, politikai informatika

Informatika, távközlés, technika

Társadalom, gazdaság, művelődés

Információ röviden

Szakirodalom

Törvények, rendeletek


Részletes tartalom

Kiemelt híreink

Megjelentek a kormányrendeletek a védekezésről

„Megjelentek a koronavírus-járvány elleni védekezést szolgáló kormányrendeletek és határozatok a Magyar Közlöny legfrissebb, szombati számában.

Kormányrendelet szabályozza az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány megelőzése, illetve következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében elrendelt vészhelyzet során teendő intézkedéseket.

A rendelet többek között tartalmazza, hogy a Kúria elnöke, az Országos Bírósági Hivatal elnöke és a legfőbb ügyész javaslatára rendkívüli ítélkezési szünet rendelnek el.

Kimondja azt is, hogy a bölcsődei ellátást végző intézmény, valamint az óvoda elhelyezkedése szerinti települési önkormányzat polgármestere – a fővárosban a fővárosi kerületi polgármester – a bölcsődei és az óvodai ellátást végző intézmények esetében rendkívüli szünetet rendelhet el, erről tájékoztatnia kell az emberi erőforrások miniszterét.

A kihirdetett vészhelyzet miatt szükséges egyes egészségügyi tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról Emmi-rendelet született, a tárca másik dokumentuma két korábbi rendeletet módosít:
az egyik az egészségügyi szakdolgozók továbbképzéseinek szabályozásáról, a másik az orvosok, fogorvosok, gyógyszerészek és az egészségügyi felsőfokú szakirányú szakképesítéssel rendelkezők folyamatos továbbképzéséről szól.

A közzétett kormányhatározatok rögzítik a koronavírus elleni védekezés kapcsán szükséges további intézkedéseket, új munkarendet vezetnek be a köznevelési és szakképzési intézményekben, felfüggesztik a közszférában alkalmazandó, az egészségügyi dolgozókra vonatkozó eddigi nyugdíjpolitikai elvek alkalmazását, emellett előirányzatot csoportosítanak át a rendkívüli kormányzati intézkedésekre szolgáló tartalékból.

Szintén kormányrendelet sorolja fel azokat a feladatokat, amelyek a magyarországi rajttal tervezett Giro d’Italia kerékpáros körverseny elhalasztásával vannak összefüggésben.

Felállnak az akciócsoportok

Pénteken 10 akciócsoportot állított fel Orbán Viktor miniszterelnök a koronavírus-járvány elleni védekezéssel kapcsolatban:
* oktatásért felelős akciócsoport,
* járványügyi mobil konténerkórház megépítését is elrendelték,
* a létfontosságú vállalatok biztonságáért felelős akciócsoport,
* nemzetközi koordinációért felelős akciócsoport,
* kommunikációért felelős akciócsoport,
* rendkívüli jogrendért felelős akciócsoport,
* pénzügyi akciócsoport,
* gazdaság újraindításáért felelős akciócsoport,
* kutatócsoport is felállt (gyógyszert, vakcinát próbálnak fejleszteni),
* határellenőrzési akciócsoport.”

Forrás:
Megjelentek a kormányrendeletek a védekezésről; Világgazdaság/MTI; 2020. március 14.
Magyar Közlöny; 2020. évi 42. szám; 2020. március 14. (PDF)
illetve korábban:
40/2020. (III. 11.) Korm. rendelet veszélyhelyzet kihirdetéséről; Nemzeti Jogszabálytár
41/2020. (III. 11.) Korm. rendelet az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humánjárvány megelőzése, illetve következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében elrendelt veszélyhelyzet során teendő intézkedésekről; Nemzeti Jogszabálytár

Közigazgatás, politika

Ha az államigazgatás tervezett automatizációja sikerrel zárul, a jelenlegi 70 ezer fő helyett alig 20 ezer fő is el tudja látni az állam működtetésének feladatait

„A megfelelő állam, a digitális államkormányzás elképzelhetetlen a nemzeti adatvagyon felelősségteljes, egyben patrióta szemléletű hasznosítása nélkül. A kidolgozás alatt álló és a tervek szerint még idén elkészülő nemzeti adatvagyon-politika egyaránt épít a Digitális Jólét Program (DJP) szakmai és a Magyary Program államigazgatási szakmai eredményeire – mondta Gál András Levente, a DJP Szakmai vezetője az ITBusiness & Technology 2020 konferencián.

Az előadásban elhangzott: 2015-ben abból a felismerésből született meg a Digitális Jólét Program, hogy a magyar gazdaság és társadalom sikere szempontjából kulcsfontosságú, hogy ne csupán túlélni akarjuk a digitalizációt, hanem annak az élére álljunk. Ezért a magyar kormány kezdeményezően lépett fel a digitalizációval kapcsolatos folyamatokban, így a DJP 1.0, majd a két évvel később útjára indított DJP 2.0 több tucat területen több mint 100 projektet vitt végig, és ezeknek köszönhető mára – egyebek mellett – különféle ágazati digitális stratégiák (agrár, oktatási, exportfejlesztési, gyermekvédelmi, közgyűjteményi) is elkészültek.

A DJP 2030 kidolgozása tavaly kezdődött. „Itt már nem az érzékenyítésen van a hangsúly. A DJP 2030 a következő tíz év feladatait foglalja egységes keretbe, egyfajta ’közigazgatási Mengyelejev-táblázatként’ az ország digitális ökoszisztémájának fejlődésével kapcsolatos kormányzati teendőket veszi számba holisztikus és strukturált rendszerben. Olyan fogalmi keretrendszert alkotunk, amelyben a digitalizációval kapcsolatos összes jelenség, történés és intézkedés értelmezhető” – jelentette ki Gál András Levente.

A DJP szakmai vezetője kiemelte: a program során kiváló együttműködés alakult ki a szakmai szervezetek (Infotér, IVSZ, HÉT, NJSZT) és az infokommunikációs szektor piaci szereplői között. Ezt az együttműködést emeli új szintre az 5G Koalíció és a Mesterséges Intelligencia (MI) Koalíció, ahol az érintett felek már nem csak a jó válaszokat, hanem a feltenni érdemes kérdéseket is együtt keresik. Szintén újdonsága a programnak a hazai egyetemekkel közösen kialakított „szakértői felhő”, amelynek eredményeként bármilyen infokommunikációs területen lenne is szüksége szakértői véleményre az államigazgatásnak, van hova nyúlnia.

A DJP a 2010-ben elindított, „analóg” közigazgatás-fejlesztési programmal, a Magyary Programmal karöltve hozza létre azt a közpolitikai keretet, amelyben megvalósítható a digitális államkormányzás és létrehozható a megfelelő, avagy jó Állam. „Az elmúlt 200 évben sok vita folyt arról, hogy mi is az állam és mitől jó. Manapság technokrata megközelítésekkel, indexek és rangsorok felállításával próbálják versenyképességi, jogállami és tudományos szempontok alapján meghatározni behatárolni a jó állam fogalmát. Meggyőződésünk szerint a jó állam megfelel az őt alkotó polgároknak és közösségeknek, megőrzi az állam működőképességét, és egyben gondot visel a Föld és az emberiség megmaradására, fenntartható fejlődésére is. Ami pedig az egyes hatalmi ágakat illeti, a végrehajtó hatalom ez esetben hatékony és nemzeti; a jogalkotás képviseleti és életszerű; az igazságszolgáltatás pedig jogszerű és igazságos. Mindeközben arról sem lehet megfeledkezni, hogy a digitális állam kiépítése nem csak versenyképességi kérdés, hanem egyre inkább szuverenitási kérdés is, hiszen a nagy technológiai cégek, a közösségi hálózatok olyan intenzív eléréssel rendelkeznek a lakosság felé, amely versenyre kel az állam és az állampolgárok közvetlen kapcsolatával”, fogalmazott Gál András Levente.

A DJP 2030 hármas felosztásban, az ember-gép-rendszer viszonylatában határozza meg stratégiai céljait és beavatkozási területeit.

Az ember oldaláról a következő évtizedben már nem a digitális kompetenciák kialakítása lesz a fő feladat, hanem olyan keretek kialakítása, amelyben a polgárok a munkaerőpiacon, a közösségekben (kivált a családban), és állampolgárként is értékesen működő emberré tudnak válni.

A gépekhez tartozik a digitális gazdaság és az infrastruktúra is. Ezen a téren meg kell teremteni a jó pályát (olyan gazdasági környezetet, amelybe szívesen fektetnek be a high-tech cégek); a szép játékot (vagyis a korábbinál erősebb, proaktív fogyasztóvédelmet); és a hazai csapatot (vagyis a globális nyomás mellett is ügyelni kell arra, hogy az emberekre koncentráló patrióta gazdaságpolitikát folytassunk).

Rendszer oldalról, a digitális államkormányzás felől nézve pedig tiszta adatokkal dolgozó hasznos robotokkal és közérthető hálózaton keresztül kell ellátni a feladatokat. Ha az államigazgatás tervezett automatizációja sikerrel zárul, a jelenlegi 70 ezer fő helyett alig 20 ezer fő is el tudja látni az állam működtetésének feladatait.”

Forrás:
A polgárokra fókuszáló patrióta közadat-politikára van szükség; Digitális Jólét Program; 2020. március 12.

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) közleménye a koronavírus járvány kapcsán

„ A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság a koronavírus járvánnyal (Covid-19) kapcsolatos adatkezelésekről tájékoztatót tett közzé a honlapján a mai napon, azaz 2020. március 10. napján.
A tájékoztató az alábbi linken érhető el: https://naih.hu/files/NAIH_2020_2586.pdf.

Dr. Péterfalvi Attila
elnök
c. egyetemi tanár

Kiadó: Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH”

Forrás:
A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság NAIH közleménye; MTI OS; 2020. március 10.

Új munkarend a köznevelési és szakképzési intézményekben

„A koronavírus járvány terjedése miatt a Kormány „A koronavírus miatti új munkarend bevezetéséről a köznevelési és szakképzési intézményekben” című 1102/2020 számú határozatában az iskolákban a tantermen kívüli, digitális munkarend bevezetéséről döntött. A döntés az óvoda, a pedagógiai szakszolgálati intézmény és a pedagógiai-szakmai szolgáltatást nyújtó intézmény kivételével érinti valamennyi köznevelési intézményt.

Általános információk

2020. március 16. napjától az oktató-nevelő munka tantermen kívüli, digitális munkarendben kerül megszervezésre. Fontos hangsúlyozni, hogy ez nem rendkívüli szünet, hanem az oktatás módjának megváltoztatása, amely továbbra is biztosítja a tanulók számára a tanulás Alaptörvényben rögzített lehetőségét. A megváltozott körülményekhez az iskoláknak és a pedagógusoknak is alkalmazkodniuk kell.

Az új munkarendben a tanulók részére tilos az intézmények oktatási célú látogatása. A tananyag kijelölése, a tanulási folyamat ellenőrzése és támogatása a pedagógusok és a tanulók online vagy más, személyes találkozást nem igénylő kapcsolatában történik, oly módon, hogy a tananyag tantermen kívüli, digitális munkarend keretében történő átadása alkalmas legyen a tanuló tanulmányi követelményeinek teljesítésére.

A tantermen kívüli, digitális munkarend időtartama alatt a tanulók lehetőleg kerüljék a nagyobb csoportos találkozásokat, közös programokat. Felügyeletüket a szülők, családok, szomszédok bevonásával, kis csoportokban célszerű megszervezni. A gyermekek felügyeletét nem javasolt a nagyszülőkre bízni, hiszen ők a legveszélyeztetettebbek, védjük meg őket!

A Kormányhatározat értelmében 2020. március 16. napjától a szülők igényei alapján, indokolt esetben a nemzeti köznevelésről szóló törvény hatálya alá tartozó iskolák esetében a területileg illetékes tankerületi központ, szakképző intézmény esetében a területileg illetékes szakképzési centrum munkanapokon megszervezi a gyermekek, tanulók napközbeni kiscsoportos felügyeletét. A megszervezés azt jelenti, hogy egyeztetés alapján ebben természetesen nem állami fenntartású intézmények is részt vehetnek.

Mivel a munkavégzés folyamatos, a pedagógusoknak a tantermen kívüli, digitális munkarend idején is jár a munkabér.

Annak érdekében, hogy a pedagógusok és a tanulók a lehető legkönnyebben tudjanak áttérni az új munkarendre, az oktatásért felelős miniszter módszertani ajánlást tesz közzé.

A köznevelési intézmények épületei nem kerülnek bezárásra. Az intézményvezető és az új munkarend megszervezése érdekében helyben ellátandó feladattal megbízottak továbbra is ott végzik tevékenységüket. Amennyiben a pedagógusoknak munkavégzésük érdekében – például a helyi digitális infrastruktúra használata céljából – be kell menniük az intézménybe, ez módjukban áll.

Az új munkarend idején az intézmény vezetője, illetve a tagintézmény-vezető és helyettesei közül legalább egy fő (ha ez nem megoldható, a helyettesítési rendben kijelölt személy) köteles munkanapokon, munkaidőben az intézményben, tagintézményben tartózkodni és szervezni az új típusú feladatellátást.

A gyermekétkeztetés biztosítása az adott településen intézménytípustól függetlenül önkormányzati feladat. A főzésre jelenleg is használt konyhák továbbra is rendelkezésre állnak, a gyermekek étkeztetése azonban nem történhet az oktatási-nevelési épületekben. Ezért azon gyermekek számára, akiknél ez indokolt, a helyben lehetséges legoptimálisabb módon kell biztosítani az étkezés lehetőségét (például kiszállítással).

Abban az esetben, ha a koronavírus-járvány miatti veszélyhelyzet huzamosabban fennmarad, az érettségi vizsgákkal kapcsolatban további részletes tájékoztatást adunk ki. Jelenleg úgy véljük, az erre történő felkészítés ebben a munkarendben is eredményes lehet és a vizsgák megszervezése is megoldható.

Kizárólag kollégiumokra vonatkozó tudnivalók

A kollégiumokról speciális intézkedést nem hozunk, várhatóan a tanulók döntő többsége hazatér majd, egyes speciális esetekben azonban indokolt lehet a kollégiumok nyitva tartása. Javasoljuk, hogy a nevelőtanárok biztosítsák az esetlegesen a kollégiumban maradó tanulók felügyeletét, de a kollégiumok bevonhatóak a kiscsoportos gyermekfelügyeletbe is, az oktató tevékenységet ellátó pedagógusok esetében pedig a tantermen kívüli, digitális munkarend kapcsán megfogalmazott általános eljárás érvényes.

Kizárólag a pedagógiai szakszolgálatokra vonatkozó tudnivalók

A Kormányhatározat nem vonatkozik a pedagógiai szakszolgálatokra. Tekintettel arra, hogy ezekben az intézményekben jellemzően nem kerül sor csoportos foglalkozásokra, a Klebelsberg Központ és a tankerületek szolgáltatási típusonként (pl. logopédiai ellátás, szakértői bizottsági tevékenység, nevelési tanácsadás) módosítják a működés, a munkavégzés körülményeit a vészhelyzet adta körülményekhez igazodva.

Az új munkarendben történő működés mindenkinek komoly kihívást jelent. Kérünk minden intézményvezetőt, pedagógust, tanulót és szülőt, hogy közösen oldjuk meg ezt a nehéz feladatot, és türelemmel viseljük a nehézségeket. Ez nem egy kiforrott, nagy óvatossággal bevezetett oktatási reform, hanem egy vészhelyzetben hozott rendkívüli intézkedés, mely hozzájárul a járvány mielőbbi leküzdéséhez. Ezzel párhuzamosan tekintsük ezt a változást egy hatalmas innovációs lehetőségnek, melyből a lehető legtöbbet hozzuk ki gyermekeink, jövőnk érdekében!”

Forrás:
Új munkarend a köznevelési és szakképzési intézményekben; Emberi Erőforrások Minisztériuma; 2020. március 14.

Közigazgatási, politikai informatika

Megújult a közigazgatási ügyintézési portál, a Mo.hu

„Megújult a közigazgatási ügyintézési portál, a Magyarország.hu (Mo.hu), ennek nyomán egyszerűbbé és kényelmesebbé vált az elektronikus ügyintézés, a szolgáltatások pedig már mobileszközről is könnyen elérhetők.

Hajzer Károly, a Belügyminisztérium informatikai helyettes államtitkára a megújult honlapot bemutató keddi budapesti sajtótájékoztatón kiemelte: a kormányzat komolyan veszi az elektronikus közigazgatás kiterjesztését, ezt jelzi ez a fejlesztés is.

Napjainkban felértékelődik a távoli ügyintézés gyakorlata, a portál fejlesztésénél ezért az volt a cél, hogy ügyfélbarát, hatékony és szolgáltatásorientált oldal jöjjön létre, olyan, amelyen bárhol, bármikor online intézhetők az ügyek – mondta.

Bancsics Ferenc, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója felidézte: 2010 körül alakult ki az a magyarorszag.hu, amelyen már ügyeket is lehetett intézni. A fejlesztőknek nemcsak arra kellett figyelniük, hogy jól működő felületet készítsenek, hanem arra is, hogy az oldal áttekinthető legyen, a szolgáltatásokat az ügyfelek könnyen, egyszerűen elérhessék.

Fontos szempont volt az is, hogy az ügyfél megkapja a teljeskörű tájékoztatást és elérje az ügyintézés dokumentumait is – tette hozzá.

A régi oldalon háromszáz, az új portálon viszont megközelítőleg kilencszáz ügyleírás található, amelyek közül a leggyakoribb 750 esetében elektronikus ügyintézésre is lehetőség van. Az oldalhoz több mint száz szervezet csatlakozott, így már nemcsak a közigazgatással, hanem a közművekkel kapcsolatos ügyek is elindíthatók az oldalon – ismertette.

A megújult Magyarország.hu főoldaláról elérhetők a leggyakrabban intézett ügyek, a folyamatosan fejlesztett kereső pedig segít abban, hogy könnyen megtalálhatók legyenek a keresett tartalmak.

Az offline, saját gépen kitöltött nyomtatványok helyett már olyan űrlapok vannak az oldalon, amelyek nem igénylik külön program telepítését, egyszerűen, online módon kitölthetők, akár mobileszközön is. Az ügyintézést jelenleg száztíz ilyen űrlap segíti.

Az oldalnak van több olyan, személyre szabott funkciója is, amely korábban nem volt elérhető: a „Kedvencek” mappába lehet például rendezni a gyakori ügyeket, és visszakereshetők a portálon végzett műveletek is.

Az elektronikus ügyintézésben részt vevő szervezetek, egyebek mellett a NAV, a Magyar Államkincstár, a Belügyminisztérium maga készíti és frissíti a tájékoztatókat és útmutatókat a felhasználók kérdéseinek, visszajelzéseinek figyelembevételével.

A tájékoztatókat bárki megtekintheti, az ügyintézéshez azonban be kell jelentkezni. A belépés történhet ügyfélkapuval, telefonos azonosításra vonatkozó szolgáltatással vagy e-személyi igazolvánnyal.”

Forrás:
Megújult a közigazgatási ügyintézési portál, a Mo.hu; Híradó.hu; 2020. március 13.
Magyarország.hu (Mo.hu)

„A megújult közigazgatási ügyintézési portál, a Magyarország.hu segítségével az elektronikus ügyintézés egyszerűbbé és kényelmesebbé válik. A közérthetőbb tájékoztatások és áttekinthetőbb oldalszerkezet mellett az elektronikus közigazgatási szolgáltatások már mobileszközről is könnyen elérhetőek.

A megújult Magyarország.hu oldalon az ügyleírások élethelyzetek szerint rendeződnek. A főoldalról elérhetőek a leggyakrabban intézett ügyek, továbbá a folyamatosan fejlesztett, a felhasználói szokások alapján „tanított” kereső is segít abban, hogy könnyen megtalálhatóak legyenek a keresett tartalmak.

A megújuló felület új ügyintézési lehetőségeket is biztosít. Az offline, saját gépen kitöltött ÁNYK nyomtatványok helyett most már olyan űrlapok vannak az oldalon, amelyek nem igénylik külön program telepítését, egyszerűen, online kitölthetők a böngészőből, vagy akár mobileszközön is. Jelenleg mintegy 110 ilyen űrlap segíti az ügyintézést. Többek között lehetőség van az első sikeres nyelvvizsga díjának visszaigénylésére, a KRESZ vizsgadíj támogatás, valamint a nagycsaládosok személygépkocsi-szerzési támogatásának igénylésére, de akár fogyasztóvédelmi beadvány is küldhető a portálon keresztül. Szintén új ügyintézési lehetőséget biztosítanak a portál kisalkalmazásai. A Járműszolgáltatási platform (JSZP) segítségével 13 millió lekérdezést kezdeményeztek alig több mint egy év alatt.

Több olyan személyre szabott funkcióval is rendelkezik az új oldal, amelyek korábban nem voltak elérhetők: például a „Kedvencek” mappába rendezhetőek a gyakori ügyek, illetve visszakereshetőek a portálon végzett műveletek.

Mindemellett fontos újítás az is, hogy az elektronikus ügyintézésben résztvevő szervezetek, többek között a NAV, a Magyar Államkincstár és a Belügyminisztérium, maguk készítik és frissítik a tájékoztatókat és útmutatókat a felhasználók kérdéseinek és visszajelzéseinek figyelembevételével. Mára már 110 szervezet csatlakozott a szolgáltatáshoz, és megközelítőleg 900 ügyleírás található a felületen, melyek közül 750 esetében az elektronikus ügyintézésre is van lehetőség.

Az oldalon található tájékoztató tartalmakat bárki megtekintheti, az elektronikus ügyindítás és egyes szolgáltatások használata azonban bejelentkezéshez kötött. A belépés történhet Ügyfélkapuval, telefonos azonosításra vonatkozó szolgáltatással, vagy eSzemélyi igazolvánnyal. Az új portál népszerűségét mutatja, hogy a tesztidőszak alatt az itt indított ügyintézések száma folyamatosan növekedett. Míg 2019 decemberében csaknem 330 ezer ügyindítás történt, addig 2020 januárjában ez a szám már majdnem 460 ezerre növekedett.”

Forrás:
Egyszerűbb és kényelmesebb ügyintézés – Megújult a Magyarország.hu; NISZ Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt.; 2020. március 10.

Személyes átvétel helyett kipostázzák az elkészült okmányokat

„ Arra kérjük a kormányablakok ügyfeleit, hogy lehetőség szerint csak időpontfoglalást követően menjenek ügyeket intézni.

Az operatív törzs ajánlásokat is megfogalmazott, többek közt arra kérik a kormányablakok ügyfeleit, hogy lehetőség szerint időpontfoglalással menjenek ügyet intézni, e nélkül csak rendkívül indokolt esetben keressék fel személyesen a kormányablakot – mondta az operatív törzs ügyeleti központjának vezetője budapesti sajtótájékoztatóján. Lakatos Tibor közölte: az elkészült okmányokat az eddigiekkel ellentétben nem személyesen kell átvenni a postán vagy a kézbesítőtől, hanem levélküldeményben kézbesítik. Hozzátette: az ezzel kapcsolatos jogszabálymódosítás folyamatban van.”

Forrás:
Személyes átvétel helyett kipostázzák az elkészült okmányokat; Kormányhivatalok.hu; 2020. március 14.

A veszélyhelyzetre tekintettel egyszerűsödnek a gyógyszerkiváltás szabályai

„ Péntektől bárki kiválthatja hozzátartozója, barátja, ismerőse gyógyszereit. Prof. Dr. Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere ugyanis rendeletben egyszerűsítette az e-recept kiváltásának feltételeit.

A rendelet szerint a kormány által kihirdetett veszélyhelyzetben a patikák a gyógyszer kiadását felírási igazolás és meghatalmazás nélkül is teljesítik azon személy részére, aki közli a beteg TAJ-számát, és saját személyazonosító adatait is hitelt érdemlően igazolja. A patikák csupán a gyógyszert átvevő személy adatait rögzítik, és kiadják számára a receptre felírt gyógyszereket.”

Forrás:
A veszélyhelyzetre tekintettel egyszerűsödnek a gyógyszerkiváltás szabályai; Emberi Erőforrások Minisztériuma; 2020. március 13.

Online ügyintézést javasol a NAV

„Az ügyfélszolgálatok felkeresése helyett a lakosságnak is érdemes igénybe venni a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) online szolgáltatásait – közölte az adóhivatal pénteken.
A gazdálkodó szervezeteknek és az egyéni vállalkozóknak egyébként is kötelező az elektronikus ügyintézés, a magánszemélyek pedig szabadon dönthetnek, hogy élnek-e a digitalizáció adta lehetőségekkel.

Az online ügyintézésnél a magánszemélyeknek mindössze KAÜ-azonosításra (Központi Azonosítási Ügynök) van szükségük, ez olyan teljeskörű azonosítási szolgáltatás, mely a szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatásokban azonosít, és azt továbbítja a felhasználók, intézmények felé.

A vállalkozások az eBEV-en keresztül küldhetik be adóbevallásukat, nyomon követhetik befizetéseiket, eleget tehetnek többféle adat bejelentési kötelezettségnek, de a bevallásukkal összefüggő problémákról is így értesülnek.

A magánszemélyek elfogadhatják az adóbevallási tervezetüket, online kereset kimutatást vagy akár elveszett adókártya pótlását is igényelhetik. Elektronikusan adó-, jövedelem- és illetőségigazolás is kérhető.

Az online ügyintézés mellett telefonos ügyfélszolgálatát is ajánlja a NAV, ebben az esetben a konkrét ügyek intézéséhez ügyfélazonosító-szám (PIN-kód) vagy részleges kódú telefonos azonosítás szükséges.

Ügyfélazonosító-szám legegyszerűbben ügyfélkapun igényelhető az adóhivataltól a TEL nyomtatványon.
Telefonon többek között javítható a hibás bevallás, kérhető adó-, jövedelem- és illetőségigazolás, adónemek közötti átvezetés, tájékoztatás az adószámla-egyenlegről, bejelenthető a levelezési cím vagy az egyéni egészségügyi szolgáltatási járulék fizetés.

A NAV ügyfél-tájékoztató és ügyintéző rendszer ingyenes telefonszáma – a 06-80/20-21-22 – hétfőtől csütörtökig 8.30-tól 16 óráig, pénteken 13.30-ig hívható. Általános tájékoztatás előzetes regisztráció nélkül is kérhető a NAV 1819-es szintén ingyenesen hívható infóvonalán.”

Forrás:
Online ügyintézést javasol a NAV; Világgazdaság/MTI; 2020. március 13.

Április elejétől új verziót használ az Online Számla

„Az Online Számla rendszer új verzióra vált 2020. április 1-jétől , ettől az időponttól a vállalkozások kizárólag a 2.0-ás XSD-verzióval küldhetik be számlaadataikat a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV). Az új verzió már fut, ám alkalmazása még nem kötelező, március végéig használható az 1.1-es XSD-séma is – áll a Nemzeti Adó- és Vámhivatal közleményében.

A NAV az adatszolgáltatás 2.0-ás verzióját a számlázó program fejlesztőinek javaslatait is figyelembe véve készítette el, a véglegesítést több hónapos tesztidőszak előzte meg.

Az új, 2.0-ás és a korábbi, 1.1-es adatszolgáltatási verzió 2020. február 27. és március 31. között még párhuzamosan használható, de április 1-jétől kizárólag az új, 2.0-ás verzió alkalmazható.

A szükséges programmódosításokról eddig az időpontig kell gondoskodni, mert ezután az 1.1-es sémával érvényes adatszolgáltatás már nem küldhető.

A gazdálkodók számára a verzióváltás nem jár az adatszolgáltatási kötelezettség teljesítése terén gyakorlati felhasználói változással, kizárólag a számlázóprogramjukat kell felkészíteni. A számlázó szoftver átállításának technikai lépéseiről az alkalmazott program fejlesztőjénél érdemes tájékozódni.

A 2.0-ás XSD-verzióra átállással egyidejűleg módosult az Online Számla rendszer számlaadat-lekérdező és adózólekérdező szolgáltatása is, ami újabb lehetőségeket biztosít az adatok hasznosítására és tovább egyszerűsíti az adminisztrációt.

Az Online Számla rendszerrel kapcsolatos aktuális információk, változások és fejlesztői tudnivalók elérhetők a rendszer internetes oldalán.”

Forrás:
Április elejétől új verziót használ az Online Számla; Világgazdaság; 2020. március 12.

Kormányablakok – Személyesen csak szükség esetén és csak időpontfoglalással, de inkább interneten intézzék az ügyeket!

„A kormányablakokban és okmányirodákban is korlátozásokat vezet be a koronavírus-fertőzés terjedésének mérséklése érdekében Budapest Főváros Kormányhivatala. Az intézkedések célja, hogy az ügyfélterekben a lehető legkevesebb személy tartózkodjon egyszerre. Az ügyfélszolgálatokon történő személyes megjelenés elkerülésével a megbetegedés kockázata és a járvány további terjedése mérsékelhető.

Az operatív törzs arra kéri a kormányablakok, okmányirodák ügyfeleit, hogy lehetőség szerint időpontfoglalással menjenek ügyet intézni, e nélkül csak rendkívül indokolt esetben keressék fel személyesen a kormányablakokat. A kormányablakok hétfőn nyitják meg az új foglalható időpontokat, ezzel párhuzamosan kevesebb olyan ügyfelet tudnak majd fogadni, akik időpontfoglalás nélkül érkeznek. Időpont ügyfélkapuval az idopontfoglalo.kh.gov.hu oldalon, ügyfélkapu nélkül a 1818 ingyenesen hívható telefonszámon foglalható.

A kormányablakokban, okmányirodákban és más ügyfélszolgálatokon korlátozhatják a bent tartózkodók maximális létszámát. Kérjük ügyfeleinket, hogy az ügyféltereken kívül, egymástól kellő távolságot tartva várják meg, amíg sorra kerülnek.

Az elkészült okmányokat az eddigiekkel ellentétben nem személyesen kell átvenni a kormányablakokban, okmányirodákban, illetve a postán vagy a kézbesítőtől, hanem levélküldeményként a postaládába kézbesítik azokat.

A kormányhivatalok az operatív törzs intézkedéseivel, javaslataival összhangban látják el feladataikat.

Felhívjuk az ügyfelek figyelmét, hogy a 2020. március 12-t követően lejáró, a magyar állampolgárok Magyarország területén hatályos valamennyi hivatalos okmánya a veszélyhelyzet megszűnését követő 15 napig érvényes. Az okmányok megújítására jelenleg tehát nincs szükség, azokat Magyarország területén továbbra is használhatják, külföldön azonban nem érvényesek a lejárt okmányok. Azok tehát, akiknek külföldön is érvényes okmányra van szükségük, lejárt okmányaikat meg tudják hosszabbítania kormányablakokban.

Javasoljuk, hogy az ügyfélkapuval rendelkező állampolgárok elsősorban a megújult magyarorszag.hu oldalon elérhető online ügyintézési lehetőségeket vegyék igénybe. A leggyakoribb 750 ügykörben elérhető az elektronikus ügyintézés(a bejelentkezés ügyfélkapu regisztrációval, elektronikus személyi igazolvánnyal, vagy telefonos azonosítással történik), továbbá valamennyi ügyben lehetőség van a kérelem benyújtására ún. e-papír szolgáltatás használatával (a bejelentkezéshez szintén ügyfélkapus azonosítás szükséges). Az ügyfélkapuval nem rendelkező ügyfelek számos ügyben postai úton is leadhatják kérelmüket. További információkért keressék fel a kormanyhivatal.hu oldalt, valamint hívják az ingyenesen hívható 1818 Kormányzati Ügyfélvonalat.”

Forrás:
Kormányablakok – Személyesen csak szükség esetén és csak időpontfoglalással, de inkább interneten intézzék az ügyeket!; Budapest Főváros Kormányhivatala/koronavirus.gov.hu; 2020. március 15.

Informatika, távközlés, technika

Tovább bővül az iskolai wifihálózat

„ Néhány éve még sem a tanárok, sem a diákok nem használhattak az oktatási intézményekben saját wifihálózatot. Azonban tavaly óta a Digitális oktatási stratégia részeként háromezernél is több közoktatási intézményben adtak át a Diákháló programban iskolai wifit. Az eddigi eredményekről beszélt a Magyar Nemzetnek a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség elnöke, Szijártó Zoltán.

– Folyamatosan bővítjük a Diákháló programban részt vevő intézmények számát, és további fejlesztésekkel, az infrastruktúra üzemeltetésével támogatjuk a hálózati szolgáltatások fenntartását – mondta el a Magyar Nemzetnek a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) elnöke. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium joggyakorlása alá tartozó szervezet harmincmilliárd forint hazai és uniós forrásból valósítja meg a Diákháló programhoz kapcsolódó fejlesztési projekteket.

– A kezdeményezés célja, hogy Magyarország felzárkózó régióinak tankerületi fenntartású iskolái, valamint a Közép-magyarországi régió állami és egyházi oktatási intézményei wifihálózathoz jussanak, a meglévőket továbbfejlesszük – jelezte Szijártó Zoltán. Hozzátette, hogy a wifi kiépítésén és üzemeltetésén túl a KIFÜ feladata a megfelelő sávszélesség és internetelérés biztosítása is. Az oktatási intézmények nemzetközi szövetségének a szolgáltatása, az eduroam oktatási wifiszolgáltatáson keresztül digitális tananyagok elérhetőségének megteremtése is feladata a szervezetnek.

Az iskolai hálózatok kiszolgálására is jelentős sávszélesség-fejlesztéseket hajtanak végre folyamatosan országszerte. A legjelentősebb projekt a konvergenciarégiók köznevelési és szakképzési intézményeinek sávszélesség-fejlesztését támogatja a gerinchálózat és a járási csatlakozási pontok fejlesztésével és wifi kiépítésével. Szijártó Zoltán hangsúlyozta, hogy a KIFÜ tervei szerint 2020-ban az összes wifihálózat-telepítés elkészül, és a fenntartható nagy sebességű hálózat – száz Mbps és egy Gbps közötti értékekkel – is egyre több helyen lesz elérhető. A hálózatok hosszú távú üzemeltetési feladatait az infrastrukturális beruházások után szintén a KIFÜ látja el, ahogyan a wifihálózatok távmenedzsmentjét, felügyeletét, a tartalmak szűrését is ők végzik.”

Forrás:
Tovább bővül az iskolai wifihálózat; Somogyi Orsolya; Magyar Nemzet; 2020. március 9.

Magyar-észt együttműködés a mesterséges intelligencia egészségügyi célú fejlesztéséről, alkalmazásáról

„ Kétoldalú szándéknyilatkozat született állami, egyetemi és vállalati szereplők bevonásával a mesterséges intelligencia egészségügyi célú fejlesztéséről, alkalmazásáról. Az együttműködés nemzetközi szinten is kiemelkedő, 21. századi példát mutathat arra, hogy az orvoslásban felhasznált adat életeket menthet.

A különböző tudományágak sikeres összekapcsolásával jelentősen nőhet az egészséggazdaság és az egészségügyi ellátórendszer hatékonysága, az ágazati innováció az általános gazdasági élénkülést is elősegíti. A Semmelweis Egyetem a Tématerületi Kiválósági Program keretében 1,7 milliárd forintos támogatást kapott különböző kutatási területekre, ebből közel 240 millió forintot fordítanak a mesterséges intelligencia alapú vastagbélrák-szűrő és mammográfiai algoritmusok kifejlesztésére. Az egészségügyi szakemberek munkájának megkönnyítése érdekében az Eötvös Loránd Tudományegyetem közreműködésével zajló projektek előrehaladott fázisban vannak. A továbblépéshez megfelelő mennyiségű és minőségű adatra van szükség, amelyet az észt fél kész rendelkezésre bocsátani.

A szándéknyilatkozat aláírását követően a partnerországok kormányzati, egyetemi és vállalati szinten egyesítik a digitális egészségügy fejlesztésében megszerzett tapasztalataikat. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és a hazai felsőoktatási intézmények mellett a közös célok megvalósításában szerepet vállal az észt Szociális Minisztérium és a Tallini Műszaki Egyetem (TalTech) is. Az együttműködés során szakmailag és iparpolitikailag is igazolt, exportképes megoldások előkészítése történik meg, amelyek akár uniós innovációs projektek megalapozására is alkalmasak lehetnek. Észtországban már folyamatban lévő kezdeményezésekre építve a közös munka a későbbiekben a szív- és érrendszeri betegségek kockázatainak pontosabb megállapítását lehetővé tevő alkalmazások kidolgozására is kiterjedhet.

Az ITM várakozásai szerint az együttműködés további innovatív projektek létrejöttére ösztönözhet, amelyek mindkét országban előrelépést eredményeznek az adatalapú egészséggazdaság, a személyre szabott orvoslás és a kapcsolódó eszközfejlesztések terén.”

Forrás:
Magyar-észt együttműködés növelheti a digitalizáció szerepét az orvoslásban; Innovációs és Technológiai Minisztérium; 2020. március 11.

Társadalom, gazdaság, művelődés

A 15 perces város

„Vasárnap főpolgármestert választ Párizs. Az újrainduló Anne Hidalgo eddig sem volt tétlen, többek közt autómentes sétánnyá alakította a belvárosi Szajna-partot, újraválasztási programjában pedig Párizs történelmi belvárosának autómentesítését ígéri.

Párizsban a 60-as évektől számos más városhoz hasonlóan külvárosokba száműzték az irodai és üzleti negyedet, ösztönözték az elővárosok növekedését, a belvárosban pedig minden közterületet az autóknak engedtek át.

2020-ban ezen változtatni kell, az irodán kívüli munkavégzést lehetővé tevő digitális technológiák fejlődése, a klímaváltozás és a romló városi levegőminőség új várostervezést követelnek meg – mondja Hidalgo. Azt javasolja, legyen Párizs teljes, több mint 2 millió lakosú központja egy 15 perces város. Bármely városrészben is élnek, negyed órán belül minden fontos funkciót érjenek el a párizsiak gyalog vagy biciklin: munkahelyet, kávézót, kisboltot, parkot, sportolási lehetőséget, óvodát, iskolát, orvost. A kis távolságok városa élhetőbb, csendesebb, zöldebb tud lenni, mint a nagyobb távolságokra optimalizált, autóközpontú város. Az egyes városrészeket pedig a metró, az elővárosi vasút és egy teljes értékű kerékpároshálózat kösse össze.

A főpolgármester minden második közterületi parkolót, összesen hatvanezer helyet szeretne megszüntetni, a helyükön kerékpársávokat, parkokat, sétányokat és új fasorokat telepítene. Mintegy 117 milliárd forintnyi eurót fordítana a közterületek átalakítására. 100 százalékban kerékpáros Párizst ígér, ahol kivétel nélkül minden utca kerékpározható.

Úgy tűnik, gyakran marad a nőkre az emberléptékű városok megőrzése: Párizs első női főpolgármesterének példaképe a huszadik században a városok jövőjére talán legnagyobb hatással bíró írónő, Jane Jacobs. A világ egyik legismertebb városvédő forradalmára 60 évvel ezelőtt akadályozta meg a New York történelmi városszövetét veszélyeztető autópálya-építéseket. Elsőként ébresztette rá a saját környezetét, majd az egész világot arra, hogy az autók kedvéért a sétálható, kisboltokkal, kis parkokkal tűzdelt, emberléptékű városrészeinket nem szabad feladni és embertelen léptékűvé tenni.

Hatvan évvel később egy világváros újrainduló főpolgármesterének ambiciózus programja ugyanez. Épp ezért érdemes figyelni a párizsi eredményekre, hisz a 15 perces várossal radikálisan a XX. századi várostervezési elvekkel szakító régi-új vízió méreti meg magát a választáson”

Forrás:
A 15 perces város; Vitézy Dávid; Pesti Hírlap; 2020. március 9.
Lásd még:
Can Paris become a ’15-minute’ city’?; Sarah Elzas; RFI; 2020. február 28.
Paris Mayor: It’s Time for a ’15-Minute City’; Feargus O’Sullivan; CityLab; 2020. február 18.
Jane Jacobs; Wikipédia

Az M5 csatorna hétköznap oktatási tartalmakat közvetít

„A koronavírus-járvány megfékezésére hozott intézkedésekkel összhangban, segítve az otthon tanuló diákok munkáját, a közmédia számos oktatási tartalmát – amíg a helyzet indokolja – az M5 kulturális csatorna napi műsorában sugározza – közölte a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA).

Hétfőtől minden hétköznap reggel 8.00-tól 14.30-ig a következő tematikájú műsorokkal készülnek: 8 órától 11 óráig az 5-8. osztályos diákoknak szánt Felsős című műsoraikat sugározzák, biológia, magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, művészetek és informatika témakörben.

11 órától 12 óráig nyelvleckéket sugároznak. Itt a Szólalj meg! című műsor két angol nyelvleckéjét adják egymás után. 11.30-tól 5 nyelven, 5-5 nyelvlecke követi egymást, hétfőnként német, keddenként francia, szerdánként olasz, csütörtökönként spanyol, péntekenként orosz nyelvtani feladatokkal.

12 órától a középiskolás korosztály számára sugároznak érettségi műsorokat. Magyar nyelv és irodalom, matematika és történelem minden nap lesz, biológia, kémia, informatika, fizika és földrajz pedig hetente két-két alkalommal.

Az oktatási sáv hétköznap 14.30-kor végződik. A műsorok elérhetőek lesznek a www.mediaklikk.hu/digitalisoktatas oldalon is – áll az MTVA közleményében.”

Forrás:
Az M5 csatorna hétköznap oktatási tartalmakat közvetít; MTI/koronavirus.gov.hu; 2020. március 15.

Óriási aktivitással indul a tantermen kívüli, digitális munkarendre történő átállás

„ A pénteki miniszterelnöki bejelentést követően szombaton megszületett a rendeleti szabályozás, majd az Oktatási Hivatal honlapján közzétették az iskolák új munkarendre történő átállását szolgáló módszertani ajánlást. Emellett minden iskola, minden fenntartó kiértesítése rendben megtörtént.

Az átállás elindítása megmozdította az egész országot, óriási aktivitás kezdődött a digitális platformokon. Az Oktatási Hivatal oldalán még a szombaton 174.984 látogatást regisztráltak, a módszertani ajánlást 57.000 látogató töltötte le. A KRÉTA rendszer is jól vizsgázott, megbízhatóan működik, szombaton több mint 52.000 pedagógus nyitotta meg a különféle platformokat.

Az azonnali digitális átállás iránti igényt figyelembe véve az Oktatási Hivatal élesítette a Nemzeti Köznevelési Portálon (nkp.hu) az okostankönyvek folyamatban lévő, egyébként őszi bevezetésre készülő fejlesztéseit, a szombat esti órákban itt is csaknem 50.000 látogatást regisztráltak.

Folyamatosan frissül a módszertani ajánlás az Oktatási Hivatal oldalán, és érkeznek a segítő, támogató felajánlások. Megjelentek az első magánszemélyek is, akik személyes tapasztalatuk alapján örömmel támogatnak intézményeket az átállásban, a lista itt is folyamatosan bővül.

Hétfőn új világ kezdődik a magyar köznevelésben, másként fogunk oktatni. Ne arra számítsunk, hogy reggel nyolc órakor megszólal a csengő és kezdetét veszi az órarend szerinti első 45 perces óra, de elkezdődik majd a feladatok áramlása és a tanulás új útjára lépünk.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma köszöni minden kolléga megfeszített munkáját a zökkenőmentes átállás érdekében!”

Forrás:
Óriási aktivitással indul a tantermen kívüli, digitális munkarendre történő átállás; Emberi Erőforrások Minisztériuma; 2020. március 15.
Lásd még:
Módszertani ajánlás az oktatás megszervezésére a koronavírus-járványban bevezetett, tantermen kívüli, digitális munkarendre; Oktatási Hivatal; 2020. március 15.
Nemzeti Köznevelési Portál

Információ röviden

A héten olvastuk: válogatás a Közbeszerzési Értesítőben megjelent informatikai és szakpolitikai témájú eljárások eredményeiből – 2020. március 9-március 13.

[Megtartottuk az egyes tételek eredeti helyesírását. Szerk.]

Ajánlati/Részvételi felhívás

Készpénzmentes szolgálatatások beszerzése 2020
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/48
Közzététel dátuma: 2020.03.09.
Ajánlatkérő: Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt.
Ajánlattételi/részvételi jelentkezési határidő: 2020.04.06.
Készpénzmentes szolgáltatások beszerzése 2020 megrendelése 24 hónapos időszakra 200.000.000,- HUF értékű keretszerződés keretében
A szolgáltatást 13 telephelyen egységes, azonos rendszerben működő készpénzmentes fizetést biztosító rendszer működtetésével kell ellátni. A szolgáltatónak, illetve rendszerének képesnek kell lennie legalább 300 db egyenleget kezelő terminál, 25 db feltöltő automata egyidejű üzemeltetésére, napi legalább 150.000 db tranzakció lebonyolítása mellett. A keretszerződés 24 hónapos időbeli hatálya alatt a becsült tranzakció szám elérheti a 9.000.000, db tranzakciót. A szolgáltató által telepített rendszernek magába kell foglalnia az érintőképernyős horeca ( Hotel Restaurant Catering) elektronikus kereskedelmi elfogadó rendszert is, amelynek a vásárló döntése alapján borravaló adására kell alkalmasnak lennie. A részletes feladatmeghatározást a műszaki leírás tartalmazza.
Becsült teljes érték vagy nagyságrend (áfa nélkül): 200.000.000,- Ft
Lásd bővebben

Ajánlati felhívás
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/48
Közzététel dátuma: 2020.03.09.
Ajánlatkérő: Magyar Nemzeti Bank
Ajánlattételi/részvételi jelentkezési határidő: 2020.04.03.
Az MNB meglévő Microsoft EA szerződésének 3. évére esedékes díjak megfizetésében közreműködő, a technikai lebonyolítást intéző partner (LSP) kiválasztása.
Az MNB meglévő Microsoft EA szerződésének 3. éves időszakában – TRUE-UP 3 (fordulónap: 31.1.2021) –tartozó licencek opcionális szállítása. Összesen 4 912 db különféle Microsoft szoftverlicenc használatának és követésének biztosítása és 392 db különféle Microsoft szoftverlicenc opcionális beszerzésének nyújtása.
Lásd bővebben

KBKA Akcelerátor-Mentor Program és 1 pilot projekt
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/49
Közzététel dátuma: 2020.03.10.
Ajánlatkérő: Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány
Ajánlattételi/részvételi jelentkezési határidő: 2020.03.31.
„Kék Bolygó Transznacionális Start-up Akcelerátor és Mentor koncepció és program kialakítása, valamint ennek alapján egy pilot projekt teljes körű végrehajtása”
(V4 országok /Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia/ és Magyarországgal határos államok)
A Kék Bolygó Klímavédelmi Kockázati Tőkealaphoz (továbbiakban: Tőkealap) kapcsolódó Transznacionális Akcelerátor és Mentor program működési kereteinek kialakítása és akcelerátor és mentor pilot projekt végrehajtása annak érdekében, hogy a Tőkealap a befektetésre minél felkészültebb – és ezáltal környezetileg és általános jelleggel társadalmilag nagyobb hasznosságot jelentő, egyúttal üzletileg várhatóan sikeresebb – klímavédelmi vállalkozásokba legyen képes befektetni.
Becsült érték: 40.000.000,- Ft
Lásd bővebben

AF – Asztali PC,monitor,notebook beszerzése-2rész
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/52
Közzététel dátuma: 2020.03.13.
Ajánlatkérő: Fővárosi Vízművek Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Ajánlattételi/részvételi jelentkezési határidő: 2020.04.14.
Adásvételi szerződés asztali számítógépek és monitorok szállítására a Fővárosi Vízművek Zrt. részére, az alábbiakban részletezettek szerint: 120 db asztali számítógép (desktop), 120 db Monitor, 100 db Notebook
Lásd bővebben

FIR projekt-PR médiaügynökségi feladatok
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/52
Közzététel dátuma: 2020.03.13.
Ajánlatkérő: Nemzeti Kommunikációs Hivatal
Ajánlattételi/részvételi jelentkezési határidő: 2020.03.27.
A Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség részére a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2017-00050 azonosító számú, „Földmegfigyelési Információs Rendszer (FIR) földmegfigyelési adatinfrastruktúra és szolgáltatások kialakítása” elnevezésű projekt kapcsán kommunikációs, PR és médiaügynökségi feladatok ellátása: kreatív koncepcióalkotás, grafikai tervezés és szövegírás, online ügynökségi feladatok ellátása, videó-készítés, PR ügynökségi feladatok – sajtómunka és hírgyár, médiatervezés és –vásárlás.
Becsült érték (ÁFA nélkül): 20.686.251,- Ft
Lásd bővebben

KIFÜ – FIR – gyártás és rendezvényszervezés
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/52
Közzététel dátuma: 2020.03.13.
Ajánlatkérő: Nemzeti Kommunikációs Hivatal
Ajánlattételi/részvételi jelentkezési határidő: 2020.03.30.
A Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség részére a KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2017-00050 azonosító számú, „Földmegfigyelési Információs Rendszer (FIR) földmegfigyelési adatinfrastruktúra és szolgáltatások kialakítása” elnevezésű projekt kapcsán gyártási és rendezvényszervezési feladatok ellátása – kiadványok, marketing és dekorációs eszközök, reklámajándéktárgyak nyomdai kivitelezése, valamint a kapcsolódó (pl. grafikai tervezési és előkészítési) feladatok ellátása. Rendezvények teljes körű előkészítése és megvalósítása, ide értve a fotódokumentációk elkészítését is.
Becsült érték (ÁFA nélkül): 16.522.804,- Ft
Lásd bővebben

Eljárást megindító felhívás

Xerox digitális nyomtatók teljes körű üzemeltetése
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/48
Közzététel dátuma: 2020.03.09.
Ajánlatkérő: HM Zrínyi Térképészeti és Kommunikációs Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
Ajánlattételi/részvételi jelentkezési határidő: 2020.03.19.
A közbeszerzés mennyisége: Teljeskörű üzemeltetési szolgáltatás 2 db Xerox Nuvera digitális fekete fehér nyomtató berendezéshez
Lásd bővebben

Ajánlati felhívás
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/49
Közzététel dátuma: 2020.03.10.
Ajánlatkérő: MVMI Informatika Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Ajánlattételi/részvételi jelentkezési határidő: 2020.03.23.
Kereskedelmi Informatikai Platform szoftverkövetése, üzemeltetése, támogatása az MVMI Informatika Zártkörűen Működő Részvénytársaság részére az alábbiak szerint:
A Trading Informatikai Platform szoftverkövetése, üzemeltetése, támogatása, valamint a TrIP alkalmazás teljes körű, magas rendelkezésre állású (7×24-es, 98%-os rendelkezésre állás) támogatásának biztosítása a Ajánlatkérő számára a TrIP alkalmazás folyamatos használatra alkalmas állapotának biztosításával.
Lásd bővebben

Tájékoztató az eljárás eredményéről

UD-107 Web üzemeltetés beszerzése
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/48
Közzététel dátuma: 2020.03.09.
Ajánlatkérő: UD INFOPARK Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság
Nyertes ajánlattevő: SIGHTSPOT NETWORK Kft.
1 db Debreceni Egyetem egyetemi portál főoldala és az ahhoz készített alkalmazásmodulok számítástechnikai infrastruktúrájához kapcsolódó üzemeltetési és HelpDesk szolgáltatások, valamint az ezekkel összefüggő informatikai szaktanácsadási tevékenység beszerzése
A beszerzés végleges összértéke (áfa nélkül): 86.400.000,- Ft
Lásd bővebben

UD-106 Web fejlesztés beszerzése
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/48
Közzététel dátuma: 2020.03.09.
Ajánlatkérő: UD INFOPARK Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság
Nyertes ajánlattevő: SIGHTSPOT NETWORK Kft.
1 db a Debreceni Egyetem Integrált rendszereihez kapcsolódó webfejlesztés
Ajánlatkérő egy integrált GWT eszköztárra épülő tartalommenedzsment rendszert, továbbá egy összetett portál rendszert és egy betegellátáshoz kapcsolódó információs rendszert (továbbiakban együttesen rendszer) használ
A beszerzés végleges összértéke (áfa nélkül): 111.100.000,- Ft
Lásd bővebben

Informatikai eszközök raktározása_táj.elj.eredm.
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/48
Közzététel dátuma: 2020.03.09.
Ajánlatkérő: Központi Statisztikai Hivatal
Nyertes ajánlattevő: VÁMUNIÓ Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság
Vállalkozási szerződés „Népszámlálás lebonyolításához szükséges informatikai eszközök raktározása, nyilvántartása és kapcsolódó logisztikai feladatok ellátása ” tárgyban.
A beszerzés végleges összértéke (áfa nélkül): 158.321.706,- Ft
Lásd bővebben

Data Domain DD6300 rendszer beszerzése
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/48
Közzététel dátuma: 2020.03.09.
Ajánlatkérő: Fővárosi Vízművek Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Nyertes ajánlattevő: Areus Infokommunikációs Zrt.
Egy (1db) Data Domain DD6300 rendszer (nettó 34TB, bruttó 48TB, rezes és optikai 10G Ethernet illetve optikai 16G FC portokkal) – vagy azzal egyenértékű deduplikációs tároló mentőeszköz – beszerzése.
Az új deduplikációs tárolót VEEAM Backup & Replication (B&R) mentőszoftverrel illetve natívan az elterjedt adatbáziskezelőkkel (Oracle, MS SQL Server) és levelezőszoftverrel (MS Exchange) veszi Ajánlatkérő használatba, ugyanakkor a jövőben képesnek kell lennie hatékonyan és intelligensen együttműködnie további elterjedt mentőszoftverekkel (pl. Veritas Netbackup és Backup Exec, DellEMC Networker, Microfocus Data Protector) is. Fontos, hogy a rendszer legyen képes LAN-on és SAN-on is hatékonyan együttműködni a különféle alkalmazásokkal és mentőszoftverrel az elosztott deduplikáció vonatkozásában.
A beszerzés végleges összértéke (ÁFA nélkül): 22.936.997,- Ft
Lásd bővebben

Kbt. 37. § (4) bek. szerinti hirdetmény
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/49
Közzététel dátuma: 2020.03.10.
Ajánlatkérő: MVMI Informatika Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Nyertes ajánlattevő: LIBRA SZOFTVER Fejlesztő Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Keretmegállapodás keretében az MVMI Zrt. LIBRA6i és OLÜSZ rendszereivel kapcsolatosan felmerülő fejlesztési, módosítási igények megvalósítása
A beszerzés végleges összértéke (áfa nélkül): 145.157.400,- Ft
Lásd bővebben

10 GBit sebességű optikai gerinchálózat kiépítése
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/50
Közzététel dátuma: 2020.03.11.
Ajánlatkérő: Nemzeti Színház Közhasznú Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Nyertes ajánlattevő: MPS-STÚDIÓ Kft.
1 db 10 GB sebességű optikai gerinchálózat kiépítése a hozzá tartozó aktív elemekkel valamint 627 db végponti csatlakozók cseréje Cat.6-os csatlakozókra.
A beszerzés végleges összértéke (ÁFA nélkül): 15.518.384,- Ft
Lásd bővebben

Interaktív kijelzők beszerzése
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/50
Közzététel dátuma: 2020.03.11.
Ajánlatkérő: Gyulai Szakképzési Centrum
Nyertes ajánlattevő:PC Trade Systems Informatikai Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság;Bravogroup Rendszerház Kereskedelmi Korlátolt Felelősségű Társaság
1. rész: 27db LED Érintőképernyő interaktív edukációs szoftverrel, 1db Interaktív tábla + projektor + mennyezeti rögzítő
konzol szereléssel, beüzemeléssel, interaktív edukációs szoftverrel
2. rész: 42db Projektor
A beszerzés végleges összértéke (ÁFA nélkül): 21.973.365,- Ft
Lásd bővebben

Ultimate support beszerzés
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/50
Közzététel dátuma: 2020.03.11.
Ajánlatkérő: Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Nyertes ajánlattevő: DMS One Szolgáltató és Tanácsadó Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Vállalkozási keretszerződés keretében DMSONE Ultimate iktató rendszer támogatása (jogszabály és verziókövetés biztosítása, ügyfélszolgálati, karbantartási, hibaelhárítási és támogatási feladatok ellátása valamint eseti megrendelés keretében szoftver tanácsadás és fejlesztési feladatok ellátása.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (a továbbiakban NÚSZ Zrt.) által használt DMS One Ultimate Iktató Szakrendszer üzemeltetési támogatására vonatkozó keretszerződés 24 hónapra vagy a keretösszeg kimerüléséig tartó időszakra történő megkötése
Keretösszeg: 32.069.600,- Ft, melyből 25.369.600,- Ft a lehívási kötelezettséggel terhelt rész.
A beszerzés végleges összértéke (ÁFA nélkül): 32.169.600,- Ft
Lásd bővebben

Eredménytájékoztató_DKA kialakítása
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/50
Közzététel dátuma: 2020.03.11.
Ajánlatkérő: Egri Szakképzési Centrum
Nyertes ajánlattevő: CéL Eger kereskedelmi és szolgáltató Korlátolt Felelőségű Társaság
Elnevezés: Digitális Közösségi Alkotóműhely kialakítása
A beszerzés végleges összértéke (ÁFA nélkül): 7.846.855,- Ft
Lásd bővebben

Közszolgálati média médiafogyasztási kutatások
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/51
Közzététel dátuma: 2020.03.12.
Ajánlatkérő: Médiaszolgáltatás – támogató és Vagyonkezelő Alap
Nyertes ajánlattevő: Társadalomkutató Korlátolt Felelősségű Társaság
Az ajánlatkérő által támogatott közszolgálati médiaszolgáltatók tartalomszolgáltatását támogató médiafogyasztás-kutatási szolgáltatások nyújtása keretmegállapodás alapján kötött egyedi szerződések alapján, az indítandó közbeszerzési eljárás közbeszerzési dokumentumaiban foglaltak szerint
A beszerzés végleges összértéke (áfa nélkül): 93.780.000,- Ft
Lásd bővebben

SPOC 2.0 alkalmazás fejlesztési feladatok
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/51
Közzététel dátuma: 2020.03.12.
Ajánlatkérő: IdomSoft Informatikai Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Nyertes ajánlattevő: Ulyssys Számítástechnikai Fejlesztő és Tanácsadó Kft.
A fejlesztés célja, hogy a SPOC rendszer – mely az ujjlenyomatok elektronikus útlevelekből történő kiolvasásához szükséges tanúsítványok nemzetközi igénylését, igénylésének kiszolgálását, valamint cseréjét valósítja meg – a nemzetközi tesztelések elindításához szükséges valamennyi technológiai módosítást végrehajtsa és legkevesebb egy tagországgal az éles üzembe állást biztosítsa.
A SPOC rendszer felkészítése annak érdekében, hogy a ČSN 36 9791 standard legújabb verziójában meghatározott követelményeket is teljesítse. Ezzel összefüggésben a kapcsolódó dokumentáció és folyamatok módosítása.
A SPOC új verziójának képesnek kell lennie kommunikálni más tagállamok – a fentebb említett standardben előírt követelményeknek megfelelően kialakított – SPOC rendszereivel, amelynek keretében biztosítja a CCP-ben meghatározott feladatok végrehajtását.
A beszerzés végleges összértéke (ÁFA nélkül): 3.800.000,- Ft
Lásd bővebben

Neptun rendszer beszerzése
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/52
Közzététel dátuma: 2020.03.13.
Ajánlatkérő: Széchenyi István Egyetem
Nyertes ajánlattevő: SDA Informatika Zártkörűen Működő Részvénytársaság
Ajánlatkérőnek a jelenleg használt NEPTUN rendszerelemek support szolgáltatásainak biztosítása, valamint a jelenleg már létező, vagy a későbbiekben a NEPTUN rendszerhez kifejlesztésre kerülő modulok későbbi időpontban történő bevezetése és ezekhez kapcsolódó support szolgáltatás nyújtása a Dokumentációban meghatározottak szerint.
A beszerzés végleges összértéke (áfa nélkül): 65.277.780,- Ft
Lásd bővebben

SIMON mobil mérőállomások üzemeltetés támogatása
Közbeszerzési Értesítő száma: 2020/52
Közzététel dátuma: 2020.03.13.
Ajánlatkérő: Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
Nyertes ajánlattevő: DND TELECOM CENTER Hírközléstechnikai, Informatikai, Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság
Vállalkozási keretszerződés keretében az NMHH vagyonkezelésében lévő SIMON rendszerbe integrált mobil mérőállomások üzemeltetésének támogatása a műszaki leírásban meghatározottak szerint.
A beszerzés végleges összértéke (áfa nélkül): 1.459.194.000,- Ft
Lásd bővebben

Szakirodalom

Közszolgálati innovációs pályázat Írországban

„Az ír Közszolgálati Innovációs Alap 2019 után másodszor is kiírták a pályázatot a közszolgálatban dolgozók és intézményeik számára. A „Mi közszolgálatunk 2020” (Our Public Service 2020 – OPS) szakpolitikai keretrendszer intézkedései körébe tartozó „2020 Public Service Innovation Fund” felhívást hatalmas érdeklődés követte: a 364 jelentkező 168%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Az Alap célja, hogy esetenként akár 50 ezer euróval támogassa a közszféra intézményeiben az innovációt, segítve azok gyakorlati megvalósítását. Kiemelkedően jó és fontos projekteknél a támogatás elérheti a 100 ezer eurót is. A projektek más forrásokból történő társfinanszírozása nem csak megengedett, hanem javallott is. A kiírók ugyanakkor mindenképpen el akarják kerülni, hogy már meglévő, rutinszerű gyakorlatokhoz adjanak többletforrást.

A projekt-pályázatoknak az eredményre és a hatásra kell kiemelten fókuszálniuk. Szintén fontos szempont a méretre szabhatóság, az átruházhatóság és a közszférán belüli tanulás lehetősége. A kiírás támogatja a közintézmények közötti együttműködést is. Az OPS ehhez olyan szakpolitikai keretrendszert ad, amely a korábbi reformokra építve ki is terjeszti azok hatókörét, előtérbe helyezve az együttműködést, az innovációt és az értékelést.

Az innovációs alapot 2019 májusában hozta létre Írország közfinanszírozásért és államreformért felelős minisztériuma, ami 2011-ben alakult és vett át feladatokat a pénzügyminisztériumtól. A tárca célja, hogy a kiírás segítségével 2019 után idén is olyan projekteket találjanak, amelyek:

  • értéket teremtenek az intézményen belül és jobbá teszik a köz szolgálatára végzett munkát;
  • a munkavégzésben új utat mutatnak a szervezet-stratégiai célok által meghatározott eredmények elérésében;
  • olyan megközelítéseket és ötleteket jelenítenek meg, amelyek elterjedhetnek a közszférában vagy tapasztalatot szolgáltathatnak másoknak a közszolgálatban megvalósuló tanuláshoz;
  • bátorítják a szervezetek és „silók” közötti munkát az innováció iránti elkötelezettség jegyében;
  • bizonyítékokat, betekintéssel nyert információkat és adatokat használnak az innováció hajtóerejeként vagy új bizonyítékokat, tapasztalati adatokat biztosítanak a jövőbeli innovációnak.

A történet előzménye, hogy amikor 2018-ban az Európai Bizottság strukturális reformokat támogató szolgálata értékelte Írország közszolgálati innovációjának érettségét, az erősen egyenetlennek bizonyult. Bár voltak jó kezdeményezések, ezek elszigeteltek voltak, ezért rendszerszintű és stratégiai megközelítésre van szükség. Az ajánlások közül az egyik volt a fejlesztési és innovációs alap létrehozása, a megvalósítás részeként pedig a teljesítmények és eredmények nyomon követése. Az OPS részeként akciócsoportot hoztak létre közszolgálati szakemberek részvételével, felsőszintű vezetők irányításával. Ez a csoport számos ajánlást tett a közszféra innovációs kultúrájának erősítésére, amelyekből az egyik az innovációs alap létrehozása volt. Az első évben, 2019-ben 18 különböző projektet támogattak a közszféra minden részéből.

Az alap célja, hogy bátorítsa a közintézményeket innovációs kultúrájuk előmozdítására, olyan friss ötletek és újszerű megközelítések előhozásával, amelyek másképp nem kapnának megfelelő támogatást. A közszolgálatban dolgozók bátorítást kapnak arra, hogy ötletesen gondolkodjanak a kockázatok kezelésének megközelítéséről, valamint aknázzák ki az új és sokféle partnerrel megvalósított együttműködésekből adódó lehetőségeket. A támogatott projektek összhangban kell, hogy legyenek a szervezeti stratégiákkal. Az OPS 2020 átfogó célja, hogy jobb eredményeket érjenek el a köz javára, és támogassák a szervezeteket abban, hogy agilisek és reziliensek legyenek.

A kiírás útmutatója az innovációt úgy határozza meg, mint ami új, életképes értékteremtő javaslatokat teremt, kiemelt hangsúllyal a hozzáadott értékre. Ez megvalósulhat többek közt nagyobb hatású termékekkel vagy szolgáltatásokkal, a szolgáltatásnyújtás ügyfélcentrikusabb megközelítésével, hatékonyságnöveléssel, az adatok, tapasztalatok és betekintéssel nyert információk jobb felhasználásával. A kiírással olyan projekteket keresnek, amelyek az alábbi jellemzőkkel bírnak:

  • Nagyobb hozzáadott értéket biztosít az intézménynek, növeli a közszolgáltatás ügyfelekre gyakorolt hatását. Ez jelenthet többek közt tehercsökkenést időben és pénzben, hatékonyabb és színvonalasabb szolgáltatást, világosabb és elérhetőbb információkat, jobb hozzáférést a közadatokhoz, egyszerűsítést, nagyobb ügyfélélményt.
  • Újdonság és eredetiség, a szervezet céljaival összhangban. Nem keverendő össze a feltalálással, (bár ez utóbbi is üdvözlendő, ha van), a munkavégzés újszerűségét jelenti. Olyan új módszerekkel és megközelítéssel, amelyek az ügyfelek visszajelzésein és ügyféladatok elemzésén alapulnak, amelyekben fontos szerepe van a kísérletezésnek, tesztelésnek és az iterációnak, valamint kiemelten építenek az új technológiák adta lehetőségekre.
  • Átruházható, méretre szabható és tanulható, beágyazva a közszférán belüli innovációs kultúrába és tudásmegosztásba, segítve a tanulást, mint hajtóerőt, bátorítva a változást.
  • Együttműködés más szervezetekkel, áttörve a szervezeti silók falait, új együttműködő feleket is bevonva, újszerű munkavégzési mintákkal.
  • A problémamegoldás, a lehetőségek megragadása, a kihívások megválaszolása, a kielégítetlen igények betöltése bizonyítékon alapuló folyamat, adatokkal, jelzőszámokkal és mérőszámokkal alátámasztva.
  • A projekteket 2020-ban meg kell valósítani, a központi költségvetésből elnyert forrásokat is az idén kell felhasználni.

Forrás:
2020 Public Service Innovation Fund; Our Public Service 2020 – OPS; 2020. március

Az ÁSZ szerint megfontolandó a „Google-adó”

„Magyarországnak foglalkoznia kell a digitális kereskedelem megadóztatásával – többek között erre hívja fel a figyelmet az Állami Számvevőszék (ÁSZ) legfrissebb elemzése, amely a digitális adózással kapcsolatos dilemmákat járja körül.

Az ÁSZ elemzői rávilágítanak, hogy a jelenlegi adózási szabályok lehetőséget adnak a digitális szolgáltatást nyújtó multinacionális cégeknek arra, hogy a legkedvezőbb adózási feltételeket kínáló országban adózzanak. Ennek következtében pedig szinte teljesen mentesülnek a társasági adó fizetése alól, míg a tényleges szolgáltatás helye szerinti állam jelentős adóbevételtől esik el. Az ÁSZ elemzői ennek a méltánytalan helyzetnek a megszüntetése érdekében vizsgálják a kidolgozás alatt álló javaslatokat, illetve értékelik, hogy az esetleges bevezetésük milyen hatással lenne a magyar államháztartásra, továbbá milyen ellenőrzési feladatok ellátását igényelné.

Az internetes óriáscégekre kivetendő digitális adó
Az EU-ban egyelőre nincs megegyezés az ügyben. Franciaország elfogadta az erről szóló törvényt és elkezdte a bevezetését, de azután a USA által kilátásba helyezett – és többször elismételt – szankciók miatt felfüggesztette. Csehország viszont nem törődött ezzel és 2020 januárjában bevezette a digitális adót.

Az ÁSZ elemzői kiemelték, adózási szempontból az okozza az alapvető problémát, hogy a jelenlegi adószabályok a vállalkozások fizikai jelenlétén alapulnak. A digitális szolgáltatások esetében azonban nehézséget jelent annak meghatározása, hogy az értékteremtés hol történik, sőt még az is, hogy a digitális tevékenység által létrehozott értéket hogyan lehet mérni. Ezt kihasználva, a digitális szolgáltatást nyújtó nemzetközi vállalatok ott adóznak, ahol ennek a feltételei a legkedvezőbbek, így a nyereségük arányában sokkal kevesebb adót fizetnek, mint a hagyományos gazdaság szereplői.

Ezáltal számos ország – köztük az Európai Unió legtöbb tagállama, így Magyarország is – sokkal kevesebb adóbevételhez jut a globális és határokon átnyúló digitális szolgáltatást nyújtó vállalatok tevékenysége után, mint ami méltányos lenne. Emiatt Magyarország is érdekelt a nemzetközi adózási szabályok olyan megváltoztatásában, illetve olyan új adónem bevezetésében, amelynek révén a globális digitális szolgáltatást nyújtó vállalkozások adóelkerülési lehetőségei csökkennek – szögezik le az ÁSZ elemzői.

Az elemzés bemutatja, hogy a digitális szektor megadóztatására vonatkozóan a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) és az Európai Bizottság is fogalmazott meg javaslatokat. Az Európai Bizottság által kidolgozott két javaslat közül az első lehetőséget biztosítana a tagállamoknak arra, hogy megadóztassák a digitális szolgáltatások során a területükön képződő nyereséget, még akkor is, ha a vállalkozás ott fizikailag nincs jelen.

Az Európai Bizottság második javaslata egy újfajta, digitális szolgáltatási adó bevezetése, amely adóbevételt biztosítana olyan tevékenységek esetében, amelyek után a szolgáltatók jelenleg ténylegesen nem adóznak. Az újfajta adó összesen évi 5 milliárd euró plusz adóbevételt jelentene az EU tagállamai számára.

A javaslat lényegében készen van, azonban néhány EU-tagállam, illetve az Amerikai Egyesült Államok is ellenzi, sőt utóbbi ellenlépéseket is kilátásba helyezett a bevezetés esetére. Ugyanakkor egyes tagállamok nemzeti hatáskörben lényegében bevezették ugyanazt az adót, amit az Európai Bizottság kidolgozott.

Az ÁSZ elemzői arra a következtetésre jutottak, hogy ha az EU keretében nem születik döntés a speciális adó bevezetéséről, ellenben a bevezetés mellett döntő tagállamok egyéni tapasztalatai kedvezőek, akkor célszerű lehet Magyarországon is egy hasonló adó bevezetése. Ezáltal elérhető lehet, hogy a globális és a jelentős mértékű határokon átnyúló digitális szolgáltatást nyújtó vállalatok a Magyarországon létrehozott értékkel arányos adót fizessenek. [Korábbi cikkek.]”

Forrás:
Az ÁSZ szerint megfontolandó a „Google-adó”; Infostart/MTI; 2020. március 13.
A digitális gazdaság méltányos megadóztatásának kihívásai; Pulay Gyula, Teski Norbert; Pénzügyi Szemle online; 2020. március 13.
A digitális gazdaság megadóztatása. A digitális gazdaság megadóztatásának aktuális kérdéseiről, a modern gazdasághoz illeszkedő új uniós adószabályokról értékelő elemzés figyelemmel a terület ellenőrizhetőségére; Pulay Gyula, Teski Norbert, Weltherné Szolnoki Dóra, Melcher István; Állami Számvevőszék; T/478; 2020. március 13. (PDF)

Törvények, rendeletek

Az Integrált Jogalkotási Rendszer fejlesztésének 2020. évi központi forrásigényről

„A Kormány

1. egyetért azzal, hogy az Integrált Jogalkotási Rendszer (a továbbiakban: IJR) próbaüzemben, majd éles üzemben történő tartós működtetéséhez, fenntartásához, támogatásához és továbbfejlesztéséhez többletforrások biztosítása szükséges;

2. felhívja a pénzügyminisztert, hogy – az igazságügyi miniszter bevonásával – gondoskodjon az IJR próbaüzem 2020. január 1. – 2020. július 31. közötti időszakban történő működtetéséhez szükséges 673 464 169 forint többletforrás rendelkezésre bocsátásáról a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény (a továbbiakban: Kvtv.) 1. melléklet X. Igazságügyi Minisztérium fejezet, 1. Igazságügyi Minisztérium igazgatása cím javára;

Felelős: pénzügyminiszter, igazságügyi miniszter
Határidő: azonnal

3. felhívja a pénzügyminisztert, hogy – az igazságügyi miniszter bevonásával – gondoskodjon az IJR éles üzemben történő működtetéséhez, fenntartásához és továbbfejlesztéséhez

a) 2020. augusztus 1. – 2020. november 30. közötti időszakban szükséges 394 653 597 forint,

b) 2020. december 1. – 2020. december 31. közötti időszakban szükséges 98 663 398 forint

biztosításáról a Kvtv. 1. melléklet X. Igazságügyi Minisztérium fejezet, 1. Igazságügyi Minisztérium igazgatása cím javára;

Felelős: pénzügyminiszter, igazságügyi miniszter
Határidő: az a) pont tekintetében 2020. július 15.
a b) pont tekintetében 2021. január 15…”

Forrás:
1086/2020. (III. 10.) Korm. határozat az Integrált Jogalkotási Rendszer próbaüzemben, majd éles üzemben történő működtetéséhez, fenntartásához, támogatásához és továbbfejlesztéséhez szükséges 2020. évi központi forrásigényről; Nemzeti Jogszabálytár

Módosulnak a Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszer működtetéséhez és a területalapú támogatások távérzékeléses ellenőrzéséhez kapcsolódó egyes feladatokkal kapcsolatos földügyi és építésügyi tárgyú kormányrendeletek

Forrás:
38/2020. (III. 10.) Korm. rendelet a Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszer működtetéséhez és a területalapú támogatások távérzékeléses ellenőrzéséhez kapcsolódó egyes feladatok átrendezésével összefüggő, valamint egyes földügyi és építésügyi tárgyú kormányrendeletek módosításáról; Nemzeti Jogtár