Skip to main content

Tartalomjegyzék

Kiemelt híreink

Közigazgatás, politika, jog

Európai Unió

Digitális közigazgatás, digitális politika

Technika, tudomány

Társadalom, gazdaság, művelődés

Kibervédelem, kiberbiztonság, védelem és biztonság

Digitális geopolitika és geoökonómia, űrgazdaság

Szakirodalom


Részletes tartalom

Kiemelt híreink

Íme 2022 legjobb önkormányzati gyakorlatai

„A Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Program 2023. február 8-ai, több mint száz érdeklődő részvételével Gödöllőn megrendezett zárókonferenciáján a verseny döntőjébe jutott települések mutatták be már megvalósított jó gyakorlataikat. Összesen hat önkormányzat nyolc pályázata részesült elismerésben.

A pályázatok írásbeli értékelést és a helyszíni látogatásokat követően versenyezhettek egymással az önkormányzatok a gödöllői Erzsébet Királyné Szállodában megrendezett ünnepélyes zárókonferencián és prezentációs döntőn. Az eseményen elhangzott nemzetközi szakmai előadások mellett a döntőbe jutott önkormányzatok 10-10 percben mutatták be jó önkormányzati gyakorlataikat.

A jó gyakorlatokkal szemben a pályázat során feltétel volt, hogy azok hatékonyan, hatásosan, mások számára átvehető és megismételhető módon működjenek. A program célja a legjobb önkormányzati gyakorlatok feltérképezése és megismertetése az ország más önkormányzataival, szakmai közélettel.

A témakörök évente változnak és a magyar önkormányzatok évről-évre érdeklődéssel figyelik és inspirálódnak a prezentációs versenyen elhangzó előadásokból. A pályázat 2022-es szakaszában a tavaly szeptember végi benyújtási határidőt követően három témakörben születtek meg a mai napon a végső eredmények:

Bűnmegelőzési, közbiztonsági jó önkormányzati gyakorlatok

1. helyezett: Orgovány Község Önkormányzata – „Védjük meg együtt munkánk gyümölcsét!” című pályázatával

2. helyezett: Gyöngyös Város Önkormányzata – „Szomszédom a felügyelő” című pályázatával

3. helyezett: Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat – „Legyen óvatos! Ne adjon esélyt a csalóknak!” című pályázatával

Önkormányzati innováció

1. helyezett: Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat – „Okos kerület a szépkorúakkal” című pályázatával

2. helyezett: Alsómocsolád Község önkormányzata – „Települési Okostükör és módszertani útmutató” című pályázatával

Társadalmi részvétel jó gyakorlatok

1. helyezett: Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata – „Miskolcért a miskolciakkal” című pályázatával

2. helyezett: Budapest Főváros III. Kerület, Óbuda-Békásmegyer Önkormányzata – „Civil üzleti iskola” című pályázatával

3. helyezett: Budapest Főváros XIII. Kerületi Önkormányzat – „Ön is dönthet! Közösségi költségvetés a XIII. kerületben” című pályázatával

Különdíj

Orgovány Község Önkormányzata

Díjak – Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Program 2022

A díjak pénzügyi fedezetét támogatásként a Bűnmegelőzési, közbiztonsági jó önkormányzati gyakorlatok kategóriában a Belügyminisztérium biztosította. A díjat a jó gyakorlat céljaival egyező célokra használhatják fel az önkormányzatok.

A díjak kategóriánként:
Bűnmegelőzési, közbiztonsági jó önkormányzati gyakorlatok (A Belügyminisztérium támogatásával)

1. díj: 1.400.000,- Ft

2. díj: 1.000.000,- Ft

3. díj: 600.000,- Ft

Önkormányzati innováció

1. díj: részvételi lehetőség szakmai tanulmányúton

2.díj: részvételi lehetőség a D-Care Lab Budapest innovációs programban
Társadalmi részvétel jó gyakorlatok

1. díj: részvételi lehetőség szakmai tanulmányúton

2. díj: részvételi lehetőség a D-Care Lab Budapest innovációs programban

3. díj: részvételi lehetőség „Változásmenedzsment az önkormányzatokban” tréningen

Különdíj

Tárgyjutalom a a STIHL Kft. felajánlásával

A programról bővebben

A programot a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) az Európa Tanács Jó Kormányzás Szakértői Központja együttműködésével hirdeti meg 2008 óta folyamatosan. A megvalósításában a 2022. évi pályázati szakaszban a TÖOSZ mellett részt vett a Kisvárosok Szövetsége, a Magyar Faluszövetség, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége, a Belügyminisztérium, a Biztonságos és Élhető Városokért Egyesület, a Homo Oecologicus Alapítvány és az Országos Polgárőr Szövetség is.

A program célja új és innovatív helyi megoldások feltérképezése, illetőleg az ilyen megoldásokat nyújtó önkormányzatok tudásának és tapasztalatának terjesztése a hasonló problémával küszködő önkormányzatok körében, mindez jobb közszolgáltatásokat, a településvezetésben magasabb színvonalú teljesítményt eredményezhet.

A program által kezdeményezett tudásátadási folyamat azonban nemcsak azokat az önkormányzatokat segíti, amelyek új megoldásokhoz jutnak, hanem azokat is, amelyek a gyakorlatokat kialakították. A tudásátadás nemcsak írott formában, hanem nyílt napokkal és a kollégákkal való konzultáció során valósul meg. E konzultációkon kitűnő új ötleteket kaphat az átadó önkormányzat is a kialakított gyakorlatok továbbfejlesztésére.

A korábbi évekhez hasonlóan 2022-ben is kértünk egy-egy rövid videót a Legjobb Önkormányzati Program pályázóitól, a megszokott pályázati dokumentációk kiegészítéseként. A videókat ezúttal is közzétettük az interneten, hogy a tanulási folyamat és a tudásmegosztás a program során igazán hatékony lehessen. A nyertesekről és valamennyi pályázó önkormányzat gyakorlatáról bővebben itt olvashatnak: http://legjobbonkormanyzatigyakorlatok.hu/news/65/59/A-doentobe-jutott-palyazatok-bemutatasa/

Forrás:
Íme 2022 legjobb önkormányzati gyakorlatai; Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ); 2023. február 8.

Közigazgatás, politika, jog

Megszűnik a magyar védettségi igazolvány

„Akinek van védettségi igazolványa, az megtarthatja, és a QR-kódjáról elérhető marad az uniós digitális Covid-igazolvány is.

Mivel a járványügyi helyzet nem indokolja a védettség igazolását, korlátozások sincsenek hatályban, és a védettségi igazolvány nemzetközi összefüggésben kiváltható, indokolt a koronavírus elleni védettséget igazoló igazolvány megszüntetése – olvasható a Kormany.hu oldalon megjelent kormányrendelet indoklásában.

A rendelet szerint eddig kiállított védettségi igazolvány a polgárok birtokában marad, azokban az országokban továbbra is felhasználható, amelyekkel erről Magyarország megállapodott.

Szintén elérhető marad az a lehetőség, hogy a védettségi igazolvány QR-kódjáról az emberek az uniós digitális Covid-igazolványt elérjék. Nincs változás abban sem, hogy a különböző applikációboltokban elérhető alkalmazás útján a digitális Covid-igazolványt is el lehessen érni.

Az uniós Covid-igazolványok használatáról szóló uniós jogszabály érvényessége elvileg tavaly június 30-án járt volna le. Az Európai Parlament döntése értelmében azonban az intézkedést meghosszabbították. A jogszabály szerint az Európai Bizottságnak hat hónappal az igazolványok érvényességének meghosszabbítása után értékelnie kell, hogy a vonatkozó rendelet fenntartása szükséges-e, és továbbra is arányos-e. A képviselők hangsúlyozták: a rendelet alkalmazási időtartamának a lehető legrövidebbnek kell lennie, és amint azt a járványügyi helyzet lehetővé teszi, hatályon kívül kell helyezni.

A járvány tartósan kedvező lefolyására tekintettel a járvány intenzív szakaszára létrehozott Koronavirus.gov.hu honlap január 1-jén megszűnt. A járvánnyal kapcsolatos hivatalos tájékoztatás az MTI-n keresztül érhető el a sajtó számára. ”

Forrás:
Megszűnik a magyar védettségi igazolvány; Világgazdaság; 2023. február 10.

A KSH közleménye a hivatalos statisztikai adatok embargós szabályainak megsértéséről, 2023.02.10.

„A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) vizsgálatot folytatott a hivatalos statisztikai adatok előzetes hozzáféréséhez kapcsolódó embargó szabályainak megsértése ügyében. A KSH belső vizsgálata megállapította, hogy a hivatal vezetőitől és munkatársaitól nem került megküldésre embargós adat jogosulatlan személy vagy szervezet részére. A Kiskereskedelem, 2022. december című gyorstájékoztató tartalmát, a hivatalos közlést megelőzően egy – az adatokhoz előzetes hozzáférés keretében szabályosan hozzájutó – címzett titkársága tévedésből továbbította a Makronóm Intézet számára.

2023. február 4-én a KSH tudomására jutott, hogy a február 6-ai megjelenésű kiskereskedelmi adatok hivatalos közlését megelőzően a Makronóm Intézet embargós statisztikai adatokat, illetve azok alapján készült elemzést juttatott el a sajtó részére. Az embargósértés ügyében a KSH közleményt adott ki, amelyben tájékoztatást adott a vizsgálat azonnali megkezdéséről.

A KSH az embargó szabályainak súlyos megsértésének ügyében haladéktalanul megkezdte az eset kivizsgálását, melynek eredményeként megállapításra került, hogy a KSH részéről az irányadó belső szabályzatnak megfelelő módon történt az adatok előzetes hozzáférésének biztosítása az arra jogosult, hozzáférési nyilatkozattal rendelkező címzetti körnek. A hivatal vezetői és munkatársai részéről nem került kiküldésre embargós adat jogosulatlan félnek.

A vizsgálat megállapította, hogy a hivatalos közlést megelőzően, egy – az adatokhoz előzetes hozzáférés keretében szabályosan hozzájutó, az embargó szabályait elfogadó nyilatkozattal rendelkező – címzett titkársága továbbította a Makronóm Intézet számára a gyorstájékoztató adatait. Az eset az előzetes hozzáférésben részesülő címzett által elismert tévedésből történt.

A hivatal a Tájékoztatási és kommunikációs politikája kimondja, hogy az embargó megsértése maga után vonhatja a KSH által nyújtott előzetes hozzáférés lehetőségének visszavonását. A KSH az embargósértés ügyében a hivatkozott rendelkezéssel összhangban döntött arról, hogy az érintett előzetes hozzáférési lehetőségét a hivatalos statisztikai adatokhoz azonnali hatállyal visszavonja.

Annak érdekében, hogy az embargó szabályainak megsértése, illetve az ezáltal potenciálisan okozott károk bekövetkezése elkerülhető legyen a KSH az előzetes hozzáférés és a közzétételi naptár szerinti nyilvánosságra hozatal között fennálló időtartamot rövidíti. A gyorstájékoztatókat ezentúl a megjelenés napját megelőző naptári napon 18 órakor juttatja el az előzetes hozzáférésre jogosultak részére.

Egyúttal a KSH ismételten nyomatékosan felhívta minden érintett figyelmét az előzetes hozzáférés szabályainak – nyilatkozatban vállalt – betartására, miszerint a gyorstájékoztatók tartalmát tilos a hivatalos közzétételt megelőzően nyilvánosságra hozni, illetve harmadik személy részére továbbítani.”

Forrás:
A KSH közleménye a hivatalos statisztikai adatok embargós szabályainak megsértéséről, 2023.02.10.; Központi Statisztikai Hivatal; 2023. február 10.
Háttér:
A KSH szerint példátlanul súlyos az adatok kiszivárgása; Portfolio.hu; 2023. február 6.

Önálló államtitkárság felel a víziközmű ágazat megerősítéséért

„A kormány célja a közműszolgáltatások színvonalának emelése, az ágazat köztulajdonú vállalatai működőképességének biztosítása, a nemzeti vízkincs védelme és hatékony hasznosítása. Ennek érdekében az Energiaügyi Minisztériumban önálló államtitkárság jön létre, melyet 2023. február 8-ától V. Németh Zsolt vezet.

V. Németh Zsolt 25 éve országgyűlési képviselő, 2010-től a Vidékfejlesztési Minisztériumban, azt követően 2014 és 2018 között a Földművelésügyi Minisztériumban töltött be államtitkári tisztséget. Tavaly óta a magyar életmód és nemzeti értékeink védelméért felelős miniszterelnöki biztosként tevékenykedik.

A víziközmű szolgáltatások megbízhatósága és fenntarthatósága hosszabb távon is alapvetően befolyásolja a magyar emberek életminőségét, ezért az új szervezeti egység kiemelt feladata a víziközmű-szolgáltatások szabályozása és felügyelete, valamint az ágazatban jelentős szereppel bíró önkormányzatokkal való együttműködés.”

Forrás:
Önálló államtitkárság felel a víziközmű ágazat megerősítéséért; Energiaügyi Minisztérium; 2023. február 9.

Európai Unió

Hamarosan jöhet a közös uniós digitális személyi okmány

„Erősíteni szeretné az unión belüli bizalmat az Európai Bizottság. Az európai digitális személyazonosítási irattárcák tesztelése az év első felében indulhat.

Kísérleti projektet indítana az Európai Bizottság a tagállamokkal együttműködésben az európai digitális személyazonosítási tárcák tesztelésére. Ennek érdekében az EB várhatóan pénteken közzéteszi az ennek megvalósításához szükséges közös uniós eszköztár első változatát – ismertette az Európai Bizottság közleménye.

A tervezett eszköztár kiegészíti a megbízható és biztonságos digitális személyazonosításról szóló korábbi uniós jogalkotási javaslatot, egyúttal ez lesz az első fontos lépés a digitális azonosítás és hitelesítés szilárd, közös szabványokon alapuló kereteinek létrehozása felé.

A szabályozás célja az lenne, hogy az Európai Unió területén magas szintű bizalmat építsen ki a digitális tranzakciók során.

Az eszköztárban meghatározott követelmények nem lesznek kötelező érvényűek a tagállamok számára mindaddig, ameddig a jogalkotók el nem fogadják az európai digitális személyazonosító tárcára vonatkozó végleges jogi kereteket.

Az Európai Bizottság a digitális programja keretében 50 millió euró értékben támogatja társfinanszírozással a nagyszabású kísérleti projektet.

A személyazonosítási tárca a tervek szerint magában foglalná a mobil vezetői engedélyt, az elektronikus egészségügyi okmányokat, a fizetési adatokat, valamint a szakmai képesítéseket.

A kísérleti projektek a tervek szerint 2023 első felében indulnak.

Az európai digitális személyazonosító irattárca biztonságos és kényelmes módot biztosít majd az európai polgárok és vállalkozások számára, hogy a digitális szolgáltatások igénybevételéhez szükséges esetekben a telefonjuk segítségével egy gombnyomással azonosíthassák magukat. A tervek szerint biztonságosan tárolhatják és használhatják majd az adatokat mindenféle szolgáltatáshoz, például a reptéri bejelentkezéshez, autóbérléshez, bankszámlanyitáshoz vagy a nagy online platformokon való bejelentkezéskor – zárult az Európai Bizottság kommünikéje.”

Forrás:
Hamarosan jöhet a közös uniós digitális személyi okmány; Világgazdaság; 2023. február 11.

Európai digitális személyiadat-tárcák: az Európai Bizottság közzétette a prototípusokra vonatkozó első technikai eszköztárat

„A Bizottság a mai napon közzéteszi az európai digitális személyiadat-tárca (EUDI-tárca) megvalósítására szolgáló közös uniós eszköztár első változatát.

Ez a tagállamok által a Bizottsággal szoros együttműködésben kidolgozott műszaki gerinc képezi majd az alapját a Wallet prototípus kifejlesztésének, amely számos felhasználási esetben használható.

Az eszköztár kiegészíti a megbízható és biztonságos digitális személyazonosságról szóló jogalkotási javaslatot, és kulcsfontosságú első lépés, amely lehetővé teszi a digitális azonosítás és hitelesítés szilárd keretének létrehozását, amely az egész EU-ban közös szabványokon alapul. Célja, hogy biztosítsa a digitális tranzakciókba vetett magas szintű bizalmat Európában. A tagállamok szorosan együtt fognak működni a Bizottsággal az eszköztár folyamatos frissítése érdekében.

Az eszköztárban meghatározott követelmények és előírások mindaddig nem kötelezőek a tagállamok számára, amíg a társjogalkotók el nem fogadják az európai digitális személyiadat-tárcáról szóló jogalkotási javaslatot.

Ugyanakkor a Bizottság a digitális program keretében nagyszabású kísérleti projekteket is támogat legfeljebb 50 millió EUR összegű társfinanszírozással a tárca kiemelt felhasználási eseteinek kezelésére, beleértve a mobil vezetői engedélyeket, az e-egészségügyet, a kifizetéseket és az oktatást/szakmai képesítéseket. A kísérleti projektek várhatóan 2023 első felében kezdődnek meg.

Az európai digitális személyiadat-tárca biztonságos és kényelmes módot fog biztosítani az európai polgárok és vállalkozások számára ahhoz, hogy a telefonjukon található gombra kattintva azonosítani tudják magukat, amikor arra a digitális szolgáltatásokhoz való hozzáférés érdekében szükség van. Képesek lesznek arra, hogy biztonságosan tároljanak és használjanak adatokat mindenféle szolgáltatáshoz, például a repülőtéren való ellenőrzéshez, autóbérléshez, bankszámlanyitáshoz vagy a nagy online platformokon vezetett számlájukra való bejelentkezéshez. Emellett az EUDI-tárca lehetővé teszi majd a polgárok számára a tanúsítványok, például a mobil vezetői engedélyek, a szakmai engedélyek, az e-egészségügy vagy az oktatási tanúsítványok tárolását.

További információk
* Európai digitális személyiadat-tárca
* Az európai digitális személyiadat-tárca felépítése és referenciakerete

Forrás:
European Digital Identity Wallets: Commission publishes first technical Toolbox towards prototypes; European Commssion; 2023. február 10.

Az Európai Tanács rendkívüli ülése, 2023. február 9.

„…Főbb eredmények
Az Európai Tanács egynapos csúcstalálkozót tartott Brüsszelben. Következtetéseket fogadott el Ukrajnáról, a gazdaságról, a migrációról, továbbá olyan kérdésekről, mint a Belgrád és Pristina közötti párbeszéd, valamint a törökországi és szíriai földrengés.


Az uniós gazdasági helyzet
Az új geopolitikai valósággal szembesülve a vezetők megvitatták, hogy miként biztosítsák az EU hosszú távú versenyképességét, jólétét és szerepét a globális színtéren.

Az Európai Unió meg fogja erősíteni stratégiai szuverenitását, és gazdasági, ipari és technológiai bázisát alkalmassá fogja tenni a zöld és digitális átállásra. – Az Európai Tanács következtetései, 2023. február 9.

A vezetők megvitatták továbbá, hogy miként lehetne teljeskörűen kiaknázni azon lehetőségeket, amelyek harminc évvel ezelőtti létrehozása óta az Európa jólétének alapját képező uniós egységes piacban rejlenek, valamint miként biztosíthatók egyenlő versenyfeltételek mind belső, mind globális viszonylatban.

Az Európai Tanács visszautalt a 2022. decemberi következtetéseire, különös tekintettel a Bizottsághoz intézett azon felkérésére, hogy terjesszen elő egy uniós szintű, a versenyképesség és a termelékenység növelését célzó stratégiát. A testület a soron következő, márciusi ülésén vissza fog térni ezekre a kérdésekre.

Zöld ipari terv
Az európai ipar előtt álló kihívások kezelése érdekében az uniós vezetők olyan intézkedésekről folytattak megbeszélést, amelyek elősegíthetik az uniós versenyképesség fokozását.

A Bizottságnak „A zöld megállapodáshoz kapcsolódó ipari terv: a nulla nettó kibocsátás kora” című, február elején előterjesztett közleményére építve és annak közelgő alapos elemzése fényében az uniós vezetők az alábbiakkal kapcsolatos munka sürgős folytatását szorgalmazták:

  • állami támogatási politika: többek között az eljárások egyszerűbbé, gyorsabbá és kiszámíthatóbbá tétele, valamint a célzott, ideiglenes és arányos támogatás lehetővé tétele
  • az uniós alapok felhasználásának rugalmasabbá tétele a pénzügyi eszközökhöz való méltányos hozzáférés biztosítása érdekében
  • a releváns kritikus fontosságú nyersanyagokhoz való hozzáférés biztosítása és a szabályozási környezet egyszerűsítése a környezetbarátabb ipar előmozdítása érdekében
  • a készségek fejlesztése a munkaerőhiány és a munkahelyek átalakulása jelentette problémák kezelése érdekében
  • a beruházási hiányok megszüntetése magán- és közszférabeli beruházások révén

Ezzel összefüggésben az Európai Tanács felkérte a Bizottságot, hogy rendszeresen tegyen jelentést a Tanácsnak az állami támogatási politika hatásáról, továbbá megjegyezte, hogy a villamosenergia-piac szerkezetének közelgő reformja várhatóan támogatni fogja a dekarbonizált és hatékony energiarendszerre való átállást a lehető legalacsonyabb költségszinten, valamint szavatolni fogja az ellátásbiztonságot és megerősíti az EU versenyképességét.

Tőkepiaci unió
A tőkepiaci unió döntő fontosságú ahhoz, hogy Európa a gyártás és az innováció kontinense maradjon. Ezzel összefüggésben az uniós vezetők felszólították az EU Tanácsát és az Európai Parlamentet, hogy az e területre irányuló jogalkotási javaslatokkal kapcsolatos munka előbbre vitelével és befejezésével gyorsítsák fel a tőkepiaci unióról szóló cselekvési terv végrehajtását.

Szilárd kereskedelmi menetrend
Európa jólétének és szuverenitásának megerősítéséhez kulcsfontosságú lesz egy ambiciózus és szilárd kereskedelmi menetrend követése, valamint ezzel egyidejűleg a WTO és a szabályokon alapuló multilaterális rendszer támogatása.

E célból az uniós vezetők hangsúlyozták a tisztességes és átlátható szabadkereskedelmi és beruházási megállapodások fontosságát, mivel ezek elősegíthetik az EU számára a következőket:

  • ténylegesen egyenlő versenyfeltételek biztosítása
  • reziliens és megbízható ellátási láncok kifejlődése
  • új piacokhoz jutás

Emellett szorgalmazták az ellátási láncok diverzifikálására irányuló erőfeszítések fokozását, különösen a kritikus fontosságú nyersanyagok esetében, továbbá kijelentették, hogy az EU-nak – piacvédelmi eszközök igénybevételével – meg kell védenie az érdekeit, amikor tisztességtelen gyakorlatokkal szembesül.

Ezzel összefüggésben a vezetők felszólították továbbá a Tanácsot és a Bizottságot, hogy gyors ütemben folytassák a gazdasági kormányzás felülvizsgálatával kapcsolatos munkát.

…”

Forrás:
Az Európai Tanács rendkívüli ülése, 2023. február 9.; Európai Tanács; 2023. február 9.
Az Európai Tanács következtetései, 2023. február 9.; Európai Tanács; 2023. február 9. (PDF)

Szigorú biztosítékokkal gyarapodhat az európai adatmegosztási jogszabály (Data Act)

„A tengerentúli szolgáltatók képviselői túlzásnak nevezik az illetékes EP-bizottság javaslatait, az uniós fogyasztóvédők viszont támogatják az ügyeskedés további visszaszorítását.

Az Európai Parlament Ipari, Kutatási és Energiaügyi Bizottsága szigorú biztosítékokról állapodott meg annak megakadályozására, hogy az EU-n kívüli kormányok illegálisan férhessenek az innen származó adatokhoz. A bizottság a jövő hónapban kéri az uniós jogalkotók támogatását azokhoz a szabálymódosításokhoz, amelyek lehetővé tennék, hogy tárgyalásokat kezdjen a tagországokkal az Európai Bizottság által tavaly februárban beterjesztett Adattörvény (Data Act) [a Data Act hivatalos magyar neve: adatmegosztási jogszabály. Szerk.] tervezetének végső részleteiről.

Az egyelőre csak javaslat formájában létező kerettörvény az EU általános adatvédelmi rendeletére (GDPR) épül, és a következő lépcső lesz az Unió adatstratégiájának megvalósításában az egységes európai adatpiac megteremtését vagy az adatok másodlagos hasznosítását illetően. A tervezet jogokat és kötelezettségeket határoz meg az intelligens eszközökön, gépeken vagy fogyasztási cikkekben generált fogyasztói és vállalati adatok felhasználására, csökkentve a tengerentúli techvállalatok befolyását is.

Érkeznek a kötelező reakciók

A bizottság részéről Pilar del Castillo Vera spanyol néppárti képviselő abszolút változásnak nevezte az új Adattörvényt, ami szerinte „szinte végtelen mennyiségű, kiváló minőségű ipari adathoz biztosít hozzáférést”. A megállapodás emellett biztosítékokat tartalmaz a felhőszolgáltatók által végzett, jogellenes nemzetközi adattovábbítás ellen, és szigorúbb feltételeket szab a vállalkozások közötti adatigénylések tekintetében, amit a washingtoni székhelyű ITI iparági szövetség máris kritikával illetett.

A Reuters tudósítása a lobbicsoport európai ügyekért felelős igazgatóját idézi, aki szerint a törvényhozók túl messzire mennek a nem személyes adatok továbbítását korlátozó rendelkezésekkel, amikor meghaladják az EU személyes adatokra vonatkozó adatvédelmi szabályaiban meghatározott követelményeket is. Ezt a szervezet álláspontja alapján nem indokolja a nem indokolja semmilyen létező kockázat, és az európai érdekeknek sem felel meg a digitális gazdaság gerincét képező adatáramlás ilyen korlátozása.

Az Európai Fogyasztói Szervezet (BEUC) viszont üdvözölte a megállapodást, külön is kiemelve az úgynevezett sötét minták (dark pattern) használatának kategorikus tiltását az adatkezelőkk és harmadik felek által. Az ilyen technikák lényege, hogy a programok vagy szolgáltatások a szándékaikkal ellentétes dolgokra igyekeznek rávenni a felhasználókat vizuális eszközökkel vagy például az egyes folyamatok szándékosan körülményes felépítésével, és ennek része a beleegyezések kiügyeskedése is a nemkívánatos adatfeldolgozáshoz.”

Forrás:
Szigorú biztosítékokkal gyarapodhat az európai Adattörvény; Bitport.hu; 2023. február 10.
Lásd még:
Javaslat AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS RENDELETE a méltányos adathozzáférésre és adatfelhasználásra vonatkozó harmonizált szabályokról (adatmegosztási jogszabály); EUR-Lex

Digitális közigazgatás, digitális politika

Térképszolgáltatás nem csak térképészeknek, elérhető a Nemzeti Térinformatikai Alaptérkép új verziója

„A Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság Kartográfiai Szakosztályának februári összejövetelén a Lechner Tudásközpont szakértői mutatták be a nemrégiben frissített Nemzeti Térinformatikai Alaptérképet.

Az MFTTT (Magyar Földmérési, Térképészeti és Távérzékelési Társaság) Kartográfiai Szakosztályának februári találkozójára a Bosnyák téri Térképészeti székház első emeleti tanácstermében került sor. A hallgatóság előtt a Lechner Tudásközpont Geoinformatikai Osztályának vezetője, Kovács Iván földrendező mérnök, geoinformatikai szakmérnök és kollégája, Sasi Attila térképész, földrajzinév-szakértő mutatták be a Nemzeti Térinformatikai Alaptérképet (NTA).

Az előadás aktualitását az adta, hogy a napokban jelent meg az alkalmazás új, naprakész, bővített verziója. Új adatként szerepel a vallási épületek felekezet szerinti tipizálása és ennek megjelenítése, valamint sokkal több földút is bekerült a rendszerbe. Nagyobb változás a névrajznál történt, ahol újdonságként szerepel a nemzetiségi nyelvű helységnevek feltüntetése, a hídnevekkel való kiegészítés, illetve az egyéb földrajzi neveknél a párhuzamosan létező névváltozatok zárójeles megjelenítése. A meglévő névanyag térbeli lokalizálása is jelentősen pontosabbá vált az elmúlt egy évben végzett ellenőrző munkának köszönhetően.

Az előadáson Kovács Iván felsorolta a Nemzeti Térinformatikai Alaptérképet alkotó téradatokat, valamint kifejtette térképrendszerének elvét is. Beszélt a fejlesztés technikai hátteréről, a használt szoftverekről, adatbázis-kezelőről és az egész munkafolyamatról is, világossá téve a MAPROXY, mint WMTS csempeszolgáltató előnyeit. Bemutatta a felhasználási területeket és a hozzáférési lehetőségeket, szabályozásokat, kiemelve a 3D alapú adat infrastruktúra kialakítása projekt eredményeként létrejött nta.lechnerkozpont.hu weblapot. Beszámolt a más adatgazdákkal eddig megkötött adatfelhasználási szerződésekről, valamint kiemelt témaként szerepelt az NTA magasság ábrázolási lehetőségeinek felvázolása.

Sasi Attila az NTA földrajzi neveiről tartott előadást. Bemutatta a projekt 196 ezer földrajzi nevének típusait és forrásait, vázolta a névadatok térinformatikai kezelésének folyamatát, a QGIS környezetben történő adatfeldolgozás főbb lépéseit. Külön kitért az alkalmazás új verziójában megjelenő nemzetiségi nyelvű helységek és helységrészek nevével kapcsolatos problémákra, érdekességekre. Rámutatott arra, milyen nehézségekkel jár a kül- és belterületi helységrészek pontos térbeli lokalizálása, hiteles elnevezésük megállapítása a számos egymásnak sokszor ellentmondó térképi és adattári forrás alapján, amelyek közül a két legfontosabb Magyarország Földrajzinév-tára (FNT) és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) helységnévtára.”

Forrás:
Térképszolgáltatás nem csak térképészeknek; Lechner Tudásközpont; 2023. február 9.

Hozzáférhetővé tette a NAV az online pénztárgépek adatait a cégek számára

„A tesztidőszak után február 6-án éles környezetben is elindult a NAV új szolgáltatása – írták.

A digitális fejlesztés hozzájárulhat az üzleti folyamatok hatékonyságának növeléséhez, valamint a cégek adminisztrációs terheinek csökkentéséhez – közölte az MTI-vel a Grant Thornton nemzetközi üzleti- és adótanácsadó cég.

A közleményben emlékeztettek, hogy az online pénztárgépek 2014 augusztusi bevezetése, valamint az online számlázás 2018-as elindítása jelentősen csökkentette az adóelkerülést Magyarországon.

A szolgáltatás specifikációjának aktuális verziója a NAV GitHub oldalán érhető el:
Online Pénztárgépnapló-lekérdező SOAP API interfészleírás és fejlesztői dokumentáció.
A specifikáció tartalmazza a szolgáltatás ügyféloldali megvalósításához szükséges információkat, így többek között a lekérdező programokkal szembeni követelményeket, a lekérdező interfész működésének ismertetését, valamint a felhasználó- és jogosultságkezelési szabályokat.”

Forrás:
Hozzáférhetővé tette a NAV az online pénztárgépek adatait a cégek számára; IT café / NAV-MTI; 2023. február 6.

Több mint 30 éves a 112-es segélyhívó szám

„Az Európai Unió tagállamaiban minden év február 11-én emlékeznek meg az Egységes európai segélyhívó szám napjáról. A 112-es nap célja, hogy felhívja a figyelmet a segélyhívó szám fontosságára és megfontolt használatára. A segélyhívó számot több mint 30 évvel ezelőtt az Európai Unió kezdeményezésére hozták létre, hogy a bajbajutottaknak csak egy segélyhívó számot kelljen megjegyezni, ha segítségre szorulnak.

A 112-es telefonszám bárhonnan, bármilyen (mobil és vonalas) hálózatról körzetszám nélkül, ingyenesen hívható Európa összes országában. A legtöbb mobiltelefonon a billentyűzár feloldása nélkül is hívható. Sőt, még abban esetben is lehet 112-es hívást kezdeményezni, ha már kimerült a díjkeret a mobiltelefonon. Az egységes európai segélyhívó számra vonatkozó műszaki követelményeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 8/2020. (XII. 9.) rendelete írja elő.

Az Európai Unió tagállamai 1991-ben állapodtak meg arról, hogy bevezetik a 112-es segélyhívó számot. A kezdeményezés mára európai sikertörténetté vált: a több mint 40 különböző nemzeti segélyhívó szám helyett egy szám, a 112 hívásával elérhetővé váltak az ügyeleti központok Európa összes országában. Az egységes európai segélyhívó szám bevezetése az EU-csatlakozásnak is feltétele volt.

Az NMHH a kezdeteknél is jelen volt

Az Egységes Segélyhívó Rendszer (ESR-112) létrehozása adja meg jelenleg is a segélyhívások kezelésének alapját. Ez a rendszer egy összetett konzorcium munkája nyomán jött létre, melyben a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség volt a projektgazda, de részt vett benne a Belügyminisztérium, az Országos Rendőr-főkapitányság, a Katasztrófavédelem, az Országos Mentőszolgálat, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató, valamint a szabályozási és a hírközlési szolgáltatók felé, moderációs szerepkörben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) is. Két hívásfogadó központot alakítottak ki, az egyiket Miskolcon, a másikat Szombathelyen. A segélyhívásokat a vezetékes, illetve mobilszolgáltatók irányítják a miskolci és szombathelyi hívásfogadó központokba, ahol a bejelentett eseményről egy elektronikus adatlap készül, s a helyadatok alapján értesítik a rendőrség, a tűzoltók, illetve a mentők megfelelő tevékenységirányító központját, amennyiben tényleges segélyhívásról van szó. A hívások több mint 50 százaléka ugyanis nem valós segélyhívás.

A korábbi segélyhívó számokhoz, a 104, 105, illetve 107-es hívásokhoz képest a 112-es hívások azért hatékonyabbak, mert itt rögtön dönteni tudnak a diszpécserek, ha egy autóbalesethez nemcsak mentőket, hanem a tűzoltók speciális egységét is értesíteni kell, amire a balesetet bejelentő esetleg nem is gondolt. Ezért a továbbra is működő korábbi segélyhívó számokat is fokozatosan átállítják, hogy azok is a két hívásfogadó központba fussanak be.

Az okostelefonoktól tovább javult a helyzet

A segélyhívás helyének meghatározása igen fontos paramétere a gyors és hatékony segítségnyújtásnak, amire a mobilhálózatok korlátozott helymeghatározási képessége nem mindig elégséges. Az okostelefonok megjelenésével viszont sokkal pontosabban meghatározható a mobil segélyhívások helye a készülékben lévő intelligencia segítségével. A műholdas helymeghatározó rendszerek – az USA GPS Navstar rendszere, az európai Galileo, az orosz GLONASS és a kínai Beidu – segítségével az okostelefonok már 10-15 méteres pontossággal meg tudják határozni, hogy éppen hol tartózkodnak. Ezt használja ki a segélyhívások helyadatait automatikusan továbbító AML- (Advanced Mobile Location) rendszer. Ezt az alkalmazást mind az Android operációs rendszerbe, mind pedig az iPhone IOS rendszerbe integrálták, tehát nem kell semmit sem telepíteni hozzá.

Az e-segélyhívástól a fogyatékkal élők megsegítéséig

Az Európai Unió – felismerve, hogy mekkora jelentősége van egy országúti baleset esetén az azonnali segélyhívásnak és a pontos helymeghatározásnak – bevezette az e-segélyhívó rendszert, melyet 2018. március 31-e óta az ezen dátum után megjelenő új típusú személygépkocsikba és kishaszonjárművekbe a gyártóknak kötelezően be kell építeniük. Az Európai Unió ezt a rendszert egész Európában bevezette, így gyorsabban és pontosabban érkezhet a segítség. Sőt, akkor is megtörténik az automatikus riasztás, ha valaki éjszaka egy kevésbé forgalmas úton szenved balesetet.

A hazai segélyhívó rendszer ugyan elsődlegesen az interaktív beszédkapcsolatok kezelésére épült ki, de egyre több olyan lehetőség is rendelkezésre áll, ami megkönnyíti a segélyhívást, és akár több információt is el tud juttatni a hívást fogadó diszpécserhez, mint amit szóban el tudna mondani. Ezek a megoldások előzetes regisztráción alapuló mobilalkalmazások, ahol a mobiltelefon vagy a rajta futó alkalmazás is olyan kiképzésű, hogy egyetlen gomb megnyomásával el lehet indítani a segélyhívást, és máris rendelkezésre állnak a mentőorvos számára szükséges adatok. Ugyanakkor már az ESR-112 rendszer is képes az SMS-ben érkező üzenetek fogadására, így a halláskárosultak és a beszédképtelen személyek is tudnak kommunikálni a hívásfogadó központtal.”

Forrás:
Több mint 30 éves a 112-es segélyhívó szám; Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság; 2023. február 10.

Technika, tudomány

Teljesen magyar fejlesztésű robotasszisztenst helyezett üzembe a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálata

„ Teljesen magyar fejlesztésű robotasszisztenssel újul meg a MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálata.

Egyszerre akár tíz érdeklődő kiszolgálására alkalmas robotasszisztenssel újul meg a MÁV telefonos ügyfélszolgálata, a MÁVDIREKT – tájékoztatott a vasúttársaság.

Mint írják, tapasztalatok alapján az ügyfelek a leggyakrabban egyszerű menetrendi információk miatt érdeklődnek. Ezeket az igényeket a magyar nyelvre létrehozott új robotasszisztens, Elvira magas minőségben képes kiszolgálni. A fejlesztésnek köszönhetően az élőhangos operátorok munkájában energia és idő szabadul fel az összetettebb utastájékoztatási kérdések kezelésére.

A robotasszisztens mesterséges intelligencia alkalmazásával, irányított párbeszéd mentén, egy önkiszolgáló rendszerbe ágyazva gyors válaszokat képes adni a belföldi vasúti menetrendi kérdésekre. Ehhez az utazásra vonatkozóan célzott kérdéseket (Honnan? Hová? Mikor?) tesz fel az érdeklődőknek, majd a több milliónyi közlekedési adatból az utazási igényeknek leginkább megfelelő menetrendet ismerteti.

A robotasszisztensnek köszönhetően a beérkező hívás során, az ügyfélszolgálatokon az operátor kapcsolásáig megszokott várakozási idő megszűnik – teszik hozzá. Az esetleges vészhelyzeti hívásokat a rendszer azonosítja és azonnal, elsőbbséggel emberi kezelőhöz továbbítja.

A gyors menetrendi tájékoztatás folyamatában elengedhetetlen az állomásnevek pontos beazonosítása, ezért Elvira a Magyarországon jelenleg üzemelő 1268 állomás nevét ragozott, vagy töredékszavakkal és szinonimákkal, több mint 58 ezer formában érti meg. (Ilyen például a Köki=Kőbánya-Kispest, Fehérvár=Székesfehérvár.)

Az utazásra használt menetjegyek áráról is egyszerűen kérhető tájékoztatás, amihez az utazási kedvezmények beazonosítása szükséges. A 62 különböző elnevezéssel azonosítható kedvezménytípust 1620 szinonimával, ragozott alakkal kezeli a rendszer.

A rendszer a karácsony óta tartó tesztüzem során eddig közel 12 000 telefonálót szolgált ki. Az utasok visszajelzései alapján a modern megoldásnak köszönhetően várakozási idő nélkül sikerül információt szerezni a menetrendre és árakra vonatkozóan, továbbá a robotasszisztens azt is jól ismeri fel, ha valamely kérdésben élő ügyintéző bevonása szükséges – közölte a vasúttársaság.

A MÁV utasai számára bevezetett újdonság az első olyan magyar nyelvű robotasszisztens, amely a hazai innovációs fejlesztések eredményeiből jött létre.

Az Elvirával történő beszélgetéshez az éjjel-nappal elérhető MÁVDIREKT telefonos ügyfélszolgálatot a +36 1 3 49 49 49 -es, vagy Telekom hálózatból a +36 30 499 4999-es, Yettel hálózatból a +36 20 499 4999-es, Vodafone hálózatból pedig a +36 70 499 4999-es telefonszámon szükséges hívni. ”

Forrás:
Elvira megszólal: lényegesen gyorsul az utasok kiszolgálása; Infostart; 2023. február 8.

Társadalom, gazdaság, művelődés

Szabályoznák az IT-óriások pénzügyi tevékenységét

„Az óriáscégek kritikus mérettel és befolyással rendelkeznek.

Egyre erősödik az az álláspont, hogy újra kell gondolni, hogyan lehetne közvetlenül szabályozni a legnagyobb öt IT-társaság tevékenységét a pénzügyi szolgáltatások területén, tekintettel a méretükre és a befolyásukra. Az olyan adatgazdag vállalatok, mint az Alibaba és az Amazon, már jó ideje részt vesznek a pénzügyi szolgáltatásokban, például a banki, fizetési, vagyonkezelési és biztosítási szolgáltatásokban. Egyes társaságok felhőalapú számítástechnikát is nyújtanak a pénzintézetek számára kulcsfontosságú szolgáltatások működtetéséhez.

„A nagyvállalatok közösségi médiában és az elektronikus kereskedelemben elért mérete és hatóköre azt jelenti, hogy gyorsan piaci részesedést tudnak szerezni a pénzügyi tevékenységekben. Ez azzal a veszéllyel jár, hogy túl nagyok lesznek ahhoz, hogy csődbe menjenek. A szabályozók azt remélték, hogy a pénzügyi válságban több mint egy évtizeddel ezelőtt végrehajtott mentőcsomagok után megoldották a bankok problémáját. Kétségtelenül indokolt a szabályozás újragondolása, és új útra van szükségünk” – hangsúlyozta Agustin Carstens, a Nemzetközi Fizetések Bankjának (BIS) vezérigazgatója a központi bankok nemzetközi fórumán megtartott beszédében. A szakember hozzátette, hogy új, „holisztikus” keretrendszerre van szükség, amely előírja, hogy az óriáscégek pénzügyi szolgáltatásait el kell különíteni a többi művelettől.

Hatalmas adathalmazaik révén az érintett társaságok értékes információkhoz jutnak a potenciális pénzügyi szolgáltatási ügyfelekről, például a vagyonukról és a költési szokásaikról. Az afrikai Jumiától kezdve a délkelet-ázsiai Grabig a vállalatok megpróbálják ezt kihasználni olyan szolgáltatások nyújtásával, mint a hitel- és fizetési műveletek feldolgozása. „A jelentős pénzügyi tevékenységet folytató cégeknél az irányításra, az üzletvitelre és a működési rugalmasságra vonatkozó csoportszintű követelmények kell vonatkozanak. Az öt nagy IT-cégre vonatkozó „holisztikus” pénzügyi szabályok végrehajtása kihívást jelentene, mivel az ágazatot már most is adatvédelmi és versenyszabályozók felügyelik helyi és nemzetközi szinten, és nincs egyértelmű „vezető” szabályozó hatóság – tette hozzá Carstens.

Az Európai Unióban, Nagy-Britanniában és máshol már kialakulóban vannak a működési rugalmassági szabályok, amelyek a pénzügyi szabályozóknak felügyeletet biztosítanak a bankok és a biztosítók számára az olyan külső felhőalapú számítástechnikai társaságok, mint az Amazon, az IBM és a Microsoft szolgáltatásainak befogadására. A Microsoft és a London Stock Exchange Group között tavaly decemberben létrejött 2 milliárd dolláros megállapodás volt a legutóbbi jele annak, hogy a nagy IT-vállalatok és a pénzügyek közötti határok egyre inkább elmosódnak. Carstens szerint e konszernek pénzügyekbe való belépésének potenciális előnyei közé tartoznak az ügyfelek jobb eredményei, a pénzügyi piac hatékonyságának növelése és a pénzügyi integráció fokozása. „Itt az ideje, hogy az elméletről a gyakorlatra térjünk át és mérlegeljük a szabályozási intézkedések kézzelfogható lehetőségeit” – szögezte le a szakember. ”

Forrás:
Szabályoznák az IT-óriások pénzügyi tevékenységét ; SG.hu; 2023. február 9.

Kibervédelem, kiberbiztonság, védelem és biztonság

Az Európai Unió Tanácsa jóváhagyta az Európai Védelmi Ügynökség és az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma közötti igazgatási megállapodást

„A Tanács a mai napon jóváhagyta az Európai Védelmi Ügynökség (EVÜ) és az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma (US DoD) közötti igazgatási megállapodás tervezetét, hogy a két fél aláírhassa azt.

E megállapodás keretet hivatott biztosítani az EVÜ és a Védelmi Minisztérium közötti információcseréhez, valamint a közöttük folytatandó együttműködés lehetőségeinek feltárásához. Az együttműködés kezdetben a következőkre terjed ki:

  • A véleménycsere és a párbeszéd fóruma: az igazgatási megállapodás lehetővé fogja tenni, hogy az EVÜ hatáskörébe tartozó valamennyi kérdésről érdemi védelmi párbeszédet lehessen folytatni, továbbá azt, hogy az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma meghívást kapjon az EVÜ irányítóbizottságának releváns üléseire, és fordítva.
  • Konkrét tevékenységek, például: konzultációk a vegyi anyagok regisztrációjáról (pl. az uniós REACH-rendelet kapcsán), a katonai mobilitásról, az ellátási lánccal kapcsolatos kérdésekről és az éghajlatváltozás védelemre gyakorolt hatásáról. Az együttműködés magában foglalja továbbá az Európai Védelmi Szabványügyi Bizottság nyilvános ülésein való részvételt is.

Az együttműködés hatálya kölcsönös megegyezés alapján a jövőben fokozatosan tovább bővíthető. Jelenleg az együttműködés hatályán kívül esnek a képességfejlesztés, valamint a kutatás és a technológia területéhez tartozó tevékenységek.

A megállapodás egyrészről megerősíti, hogy a transzatlanti partnerség jelentős szerepet tölt be a biztonság és a védelem területén, másrészről pedig reflektál a globális és transzatlanti biztonsághoz hozzájáruló és a NATO-t kiegészítő erősebb és ütőképesebb európai védelem iránti igényre.

Háttér és a következő lépések
A 2021-es EU–USA csúcstalálkozón elfogadott nyilatkozatban a vezetők elkötelezték magukat amellett, hogy törekedni fognak egy igazgatási megállapodás kialakítására az Egyesült Államok és az Európai Védelmi Ügynökség között.

Az EVÜ irányítóbizottsága ennek megfelelően 2021. november 16-án tárgyalási megbízást adott az EVÜ vezetőjének. A tárgyalások eredményeként 2022. december 9-én az EVÜ irányítóbizottságában a védelmi miniszterek elé terjesztették az igazgatási megállapodásra irányuló javaslat tervezetét.

A megállapodás a felek általi aláírás napján lép hatályba.

Forrás:
EU–USA védelmi együttműködés: A Tanács jóváhagyta az Európai Védelmi Ügynökség és a Védelmi Minisztérium közötti igazgatási megállapodást; Európai Unió Tanácsa; 2023. február 6.

Létfontosságú a kiberképesség – Magyarország

„A szentendrei MH Kiber- és Információs Műveleti Központnál tett látogatást Vargha Tamás február 7-én, kedden. A Honvédelmi Minisztérium parlamenti államtitkára, miniszterhelyettes elismerően úgy fogalmazott, hogy a központ mögött hihetetlenül komoly munka áll.

Balogh Péter ezredes, a központ parancsnoka részletesen ismertette a szervezet működését és nélkülözhetetlen szerepét a Magyar Honvédség kötelékében. Vargha Tamás megismerhette a különböző oktatási és kiképzési termeket, így bepillantást nyerhetett többek között a Cyber Range feladatrendszerébe és a Harctéri Kameracsoport működésébe is.

Az immáron egy éve működő központ – amely várja a kibervédelem témája iránt érdeklődő, ahhoz értő és a hazája iránt elkötelezett fiatalok jelentkezését – kapcsán Vargha Tamás úgy fogalmazott, hogy a kibervédelem és a kiberműveletek mára konkrét hadszíntérnek tekinthetők, ennek megfelelően rendkívüli és pótolhatatlan a szentendrei szervezet létezése. A parlamenti államtitkár kijelentette: „hihetetlenül komoly teljesítmény és fejlesztés eredményeképpen lehetünk itt, ebben a központban, ahol nagyon magas színvonalú munka folyik. Köszönöm a lehetőséget, hogy megismerkedhettem ezzel a világgal és gratulálok parancsnok úrnak és munkatársainak, hogy ilyen fantasztikus központot hoztak létre.”

A honvedelem.hu-nak adott válaszában azt is aláhúzta, hogy a Magyar Honvédségnek hatalmas szüksége van és lesz az MH Kiber- és Információs Műveleti Központ képességére és tudására.

A Nemzeti Biztonsági Stratégia szerint a forradalmi technológiák fejlesztése stratégiai fontosságú kérdés. Hazánk biztonsága megkívánja, hogy a kulcsfontosságú területeken – mint például a kibervédelem, a mesterséges intelligencia, az autonóm rendszerek, a biotechnológia – kiemelt figyelmet fordítsunk a kutatás-fejlesztésre és annak védelmi összetevőjére.”

Forrás:
Létfontosságú a kiberképesség; Honvédelmi Minisztérium; 2023. február 9.

Különleges kiberműveletek – A kiber különleges műveleti képesség és kialakításának vizsgálata

„…Kutatási céljaim a következők:
1) Feltárni az aktuális kiberbiztonsági és kibervédelmi stratégiai dokumentumok alapján a nyíltan felvállalt kiberműveleti képességeket és ambíció szintet Magyarország és a nemzetközileg feldolgozható stratégiai dokumentummal rendelkező szomszéd országok, illetve néhány kiválasztott kisállam és nagyhatalmi szereplő esetében. Ezek alapján következtetéseket megfogalmazni a kiberműveleti képességek megismerésének korlátjaira vonatkozóan.

2) Azonosítani azokat a kibertérből érkező fenyegetéseket, amelyekhez a legsúlyosabb ismert kiberbiztonsági incidensek köthetők és a legkifinomultabb eszközöket, módszereket és eljárásokat alkalmazva érik el a céljukat. Ez alapján meghatározni azokat a paramétereket, amelyek a védelmi szervezetek által folytatott különleges műveleti tevékenységek és a fejlett perzisztens fenyegetések kapcsán egyaránt megfigyelhetők, különös tekintettel a fedett körülmények között, kiemelkedő színvonalon, szervezetten és tervezetten, felsőbb – biztonsági, katonai, nemzetbiztonsági, politikai – érdekek mentén történő végrehajtásra.

3) Javaslatot tenni az észleléshez, felszámoláshoz és megelőzéshez szükséges, támadással arányos – megelőző és ellentámadási kapacitást is magába foglaló – kiber különleges műveleti képességek elhelyezésére a nemzeti képességfejlesztés szintjén, a nemzeti érdekérvényesítés eszköztárának elemeként, a nemzeti érdekek hatékonyabb érvényesítésének elősegítése céljából.

4) Kidolgozni a kiberműveleti és különleges műveleti képességek hasonlóságot mutató mintázataiés szabályszerűségei alapján a kiber különleges műveleti képességek kialakításának lehetőségeit és feltételrendszerét a kiberképességek teljes spektrumán, különös tekintettel aze rőforrások alkalmazására…”

Forrás:
Különleges kiberműveletek – A kiber különleges műveleti képesség és kialakításának vizsgálata; Berzsenyi Dániel; Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Hadtudományi Doktori Iskola; A doktori védés időpontja: 2023-III-13 09:00, helye: NKE HHK Zrínyi Miklós Laktanya és Egyetemi Campus, IMO konferenciaterem (1101 Budapest, Hungária krt. 9-11.)
A doktori értekezés PDF-ben

Digitális geopolitika és geoökonómia, űrgazdaság

Egyre fontosabb a közép-ázsiai digitális fórum

„A kazahsztáni esemény egyre több szakmai és állami látogatót vonz.

Mihail Vlagyimirovics Misusztyin orosz miniszterelnök is részt vett a két napon át tartó digitális fórumon Kazahsztán legnagyobb városában, Almatiban. A példáját számos kormányfő követte, de európai uniós tagországok és vállalatok alig képviseltették magukat a rendezvényen. Almati ad otthont az Eurázsiai Kormányközi Tanács rendes ülésének, amely egybeesik az évente megrendezésre kerülő digitális fórummal. A találkozón Örményország, Fehéroroszország, Kazahsztán, Kirgizisztán és Oroszország kormányfői vettek részt. Az Eurázsiai Gazdasági Unió a szovjet utódállamok gazdasági uniója a térségben, a tagjai Oroszország, Örményország, Fehéroroszország, Kazahsztán és Kirgizisztán. Üzbegisztán megfigyelői státusszal rendelkezik, de valószínűleg a miniszterelnöke is részt vett a rendezvényen.

Az első nap kétoldalú találkozók szerepeltek a napirenden, míg a kibővített tanács ülésére a második nap került sor. Roman Golovcsenko fehérorosz miniszterelnök találkozót tervezett orosz kollégájával, míg Nikol Pashinyan örmény miniszterelnök szintén találkozott Misusztyinnal. A EURACTIV forrásai szerint a digitális fórum csak ürügy volt az Eurázsiai Unió miniszterelnökeinek találkozójára. A fórum területén kívül egy szállodában találkoztak. A rendezvényen számos kisebb IT-társaság találkozott a régióból és próbált nyugati kockázati befektetőket megszólítani. A pódiumbeszélgetésen olyan kazah állampolgárok vettek részt, akik külföldön olyan cégeknél futottak be figyelemre méltó karriert, mint a Meta, az Apple és a Tesla. Az egyik panelt a „digitális nomádoknak” szentelték, ahol az előadók megvitatták az ország elhagyásának előnyeit és hátrányait.

Az európai uniós tagországok vállalatainak jelenléte alig volt észrevehető, noha az Európai Unió a legnagyobb befektető Kazahsztánban. Ezzel szemben sok standon volt Oroszország, Fehéroroszország vagy Örményország felirat. Dinara Szteglova, Kazahsztán ipari miniszterhelyettese hangsúlyozta, hogy a fórum 2018-as indulása óta egyre nagyobb jelentőséggel bír. Nem titkolta, hogy az eseményt olyan térként tervezték, ahol az Eurázsiai Unió országai megvitatják a digitalizációt. A nagy európai uniós társaságok szerény jelenlétére vonatkozó kérdésre Szteglova elismerte, hogy a helyi cégek mérete – még – nem éri el a vezető európai vállalkozások ambícióit. Arra a kérdésre, hogy mely területeken lát lehetőséget a gyors fejlődésre, az energiaszektort, valamint Kazahsztán bányászatát és fémiparát említette.

Kazahsztán tisztviselői tavaly november 17-én Brüsszelben azt nyilatkozták, hogy az erőforrásokban gazdag ország képes hosszú távon mind a 30 kritikus nyersanyagot biztosítani az Európai Uniónak, amelyre szüksége van. Szteglova kiemelte, hogy a kazah kormány ösztönzőket teremt a helyi vállalatok számára az európai uniós szabványoknak megfelelő korszerűsítésre, többek között támogatások formájában. A miniszterhelyettes végül leszögezte, hogy Kazahsztán érdekelt a bürokrácia leküzdésében a kereskedelmi forgalomban a digitális dokumentumok bevezetésével. „Az egész világgal való digitalizációról van szó” – tette hozzá. ”

Forrás:
Egyre fontosabb a közép-ázsiai digitális fórum ; SG.hu; 2023. február 9.

Jön a 2023-as CASSINI Hackathon

„A szervezők közlik, hogy a nemzetbiztonság növelése és a nemzeti szuverenitás megőrzése az idei CASSINI Hackathon témája is.

A nemzetközi szintű, egyszerre 10 országban zajló ötletverseny megrendezésére, a tavalyi szervezők közül egyedüliként a Design Terminalt kérte fel már második alkalommal az Európai Bizottság Védelmi és Űripari Főigazgatósága. Az innovációs ügynökség szakmai munkáját idén a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Világűrjog és Politika Kutatóintézete segíti.

Idén is három izgalmas kihívás közül lehet választani, melyek mindegyike Európa védelmi és biztonsági képességeivel kapcsolatos:

  • mobilitás, logisztika és útvonaltervezés, akár katasztrófák esetén
  • tengeri fenyegetések nyomon követése és biztonságos tengeri logisztika
  • kritikus infrastruktúra védelme és krízisekben való gazdasági és társadalmi problémák enyhítése

A kritikus kérdések megoldásában most is a Galileo, az EGNOS és a Copernicus megfigyelési rendszerekből származó európai űradatok segítenek, a részvételhez azonban nem szükséges előzetes űripari tapasztalat. A hazai versenyen a Design Terminal mentorai, technológiai partnerei és külsős szakértők támogatják az ötletek fejlesztését. A versenyzők űr- és védelmi, valamint hadipari mentorálás mellett szakmai tanácsadást kapnak üzleti és stratégiai témákban, és meglepetés előadóktól sajátíthatnak el hasznos ismereteket.

A CASSINI Hackathont idén március 24. és 26. között rendezik meg, jelentkezni március 17-ig lehet. A legjobban teljesítő magyar csapat amellett, hogy helyi szinten is díjazásban részesül, bekerül a CASSINI hathónapos mentorprogramjába, ahol 100 órányi, személyre szabott mentorálással fejlesztheti tovább ötletét.”

Forrás:
Jön a 2023-as CASSINI Hackathon; IT café; 2023. február 9.
Hozz megoldást a védelmi ipar kihívásaira! (rövid magyar ismertető PDF-ben)
CASSINI Hackathons; Cassini
5th CASSINI Hackathon: Space for Defence and Security; Jelentkezés

Szakirodalom

Kibővített valóság (XR). Lehetőségek, sikertörténetek és kihívások (egészségügy, oktatás): zárójelentés

„E tanulmány általános célja, hogy ismertesse a technika állását, és értékelje a kibővített valóságon (extended reality, XR) alapuló technológiák egészségügyi és oktatási ágazatban való alkalmazásának erősségeit és gyengeségeit. A tanulmány a szakirodalom feldolgozásán, felméréseken, interjúkon, esettanulmányokon és ágazati munkaértekezleteken alapuló vegyes módszereket alkalmaz. A tanulmány az egészségügyi és oktatási ágazatban az XR-önellátások azonosításával kezdődik, az európai XR-eszközök és -alkalmazások példáival együtt. Emellett azonosítja az XR szélesebb körű európai bevezetéséhez kapcsolódó akadályokat. Ezek a piaci feltételekhez, a technikai korlátokhoz, a kutatási hiányosságokhoz és a szakpolitikai döntéshozatali kérdésekhez kapcsolódnak. A tanulmány ezenkívül elemzi az európai XR-piacot, többek között a következőket: a status quo bemutatása és a jövőbeli piaci potenciál feltárása; a piac európai szereplők és üzleti modelljeik szerinti vertikális felosztása; és c) az XR-rel kapcsolatos technológiai szabványok vizsgálata. Végezetül, ezen elemzés eredményei alapján a tanulmány ajánlásokat fogalmaz meg a szakpolitikai beavatkozások, valamint a lehetséges kutatási és innovációs területek tekintetében.”

Forrás:
Extended reality. Opportunities, success stories and challenges (health, education) : final report; Publications Office of the European Union; https://data.europa.eu/doi/10.2759/121671; 2023. február 7.
Háttér:
What Is Extended Reality – XR Explained; Sensorium; 2022. április 29.
Szóhasználat:
extended reality (XR): kibővített valóság
augmented reality (AR): kiterjesztett valóság
mixed reality (MR): kevert valóság
virtual reality (VR): virtuális valóság